Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av vopa »

Hejasn.

Jag tänkte nu på semestern att jag skulle ”bygga en motor”
Jag har en typ turbo byggd B230 med 16v topp inget värsting men byggd för nått om man ska gissa runt 250hk kanske men det blev aldrig så den bara står. Har inget sprut eller nått till den.
Orginal i blocket.
Toppen bara tillsnyggad i insug och avgas, (inte portat)
Tro det är första steget/snälla turbo kammar.

Detta är ett bygge är av sånt jag har liggandes, inte heller ute efter en monster till motor utan roligt bygge så det är då några frågor jag undra över.

Så nu till min idé och frågo. Jag har en orginal turboförgasare från volvos förgasarturbo till B21 satsen.

1. Skulle den förgasaren klara av / räcka till? Och hur länge skulle den hänga med? (insug bygger jag själv)

2. Jag har även tändning från den satsen. (kortad fördelare har jag som jag tänkt flytta över delarna från den fördelaren) funka den tändningen?

(Jag har en komplett B21at motor i en 240 så de delar från sån sats är sånt jag köpt på mig för att ha.)

Tack på förhand.
MVH
Senast redigerad av vopa den fre jul 15, 2022 7:06 am, redigerad totalt 2 gång.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga)

Inlägg av dsimila »

Bättre att använda B21an där allting passar istället. Du kommer inte märka nån skillnad i effekt med 16v då förgasaren stryper.
Fördelaren passar om den inte tar i insuget, du måste förmodligen byta axeln som driver oljepump/fördelare då den brukar sakna kuggarna på b230.
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga)

Inlägg av vopa »

B230 blocket ”byggt” för block monterad fördelare så de var mer om om tändningen funkar med 16v. (Känns som de borde då jag kört med dubbla 50 förgasare och 16v med tändning med box och det från en B230e för några år sen.)

Ha tyvärr inte nån mer B21 då dessa delar jag tänkt använda är såna delar jag köpt löst som typ bra att ha delar som tillhör typ den B21at satsen. (Har redan en komplett B21at motor i en annan bil, då jag ha nu en kaross som står nu pga sålt den motorn som satt i den)

Hur mycket stryper förgasaren?
Hur mycket skulle den klara av o länge hänga med?
Klara förgasaren av det om man säger typ om man leker med tanken att man gå på 160 hk plus?

Gillar inte prata önske hk men om man bara utgå från va förgasaren klara av minst i B21at satsen (ca 150hk utan ic) och orginal 16v ca 155hk.
Om man utgår från de och säg då att det landa då ca 160hk plus så är jag nöjd med ”bygget” då det är en rolig grej att plocka med på semester och jag har typ allt mer eller mindre.

Målet är egentligen ett roligt bygge och att den går bra. Om det är 160hk eller 200hk är typ ointressant.
MVH
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av vopa »

Hejsan. Nu har jag ca två veckor kvar av min semester och jag tänkte i början av nästa vecka att jag skulle börja med detta ”lilla projekt”

Vad tro vi om förgasaren? Hur mycket stryper den om man om men satsar på att man sikta på att få motorn att gå bra med dem delar jag tänkt.
Som sagt om det blir 160hk eller 190hk spelar ingen roll. Bara den går bra med dom delar jag tänkt mig använda.

Tack på förhand.
MVH
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av dsimila »

Det är omöjligt att svara på, du bryter ny mark. Håll öga oå lambdan bara och öka laddtrycket lite i taget.
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av vopa »

Okej tack för tipsen :D

En liten tanke, vilket lambda går för magert (börja bli farligt) på turbo förgasare?

Antar de inte är helt samma som me sprut?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är nog inte någon större skillnad, skulle tro att blandningen skiljer mer mellan cylindrarna med enkelförgasare jämfört med sprut, så kanske aningen fetare krävs för att vara på säkra sidan pga att du läser av ett medelvärde från fyra cylindrar, men jag har inte själv jämfört någon gång.
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av vopa »

Ja det har du rätt i med tanke på att soppan kommer från ett å samma ställe till alla fyra burkarna, tack för tipset.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av Baxman »

vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Volvo 16v förgasarturbo (förgasar fråga, förgasare från Volvo AT sats)

Inlägg av vopa »

Härligt :thumbright:
Skriv svar