Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Den är safe mappad så vet inte om de är därför han lagt så lite tändning. Bänkad på 7000rpm.
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Bifogar bild på soppa mapp också tillsammans med tändmapp! Hur hög egt ska man ha vid full gas? Samt utan last bah mys körning?
- Attachments
-
- 1D90B8E1-DA9A-4468-AFA7-B6E59F5706D2.jpeg (197.37 KiB) Viewed 770 times
-
- C01B3F98-38EF-4BCE-9867-98E625B175B5.jpeg (188.14 KiB) Viewed 770 times
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Bör tillägga att jag har trigger På remhjul, och va tvungen byta trigger en gång då gamla dog, måste man nolla när man byter trigger?
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Man bör alltid kolla så det stämmer med lampa när man gjort nåt med triggern
Vem har mappat den och hur många ägare har det varit sen mappning?
Vem har mappat den och hur många ägare har det varit sen mappning?

-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Vi ska kolla me lampa men då de är helt fast fäste (trigger på remhjul) går inte justera trigger ens 1mm så tänkte ja de va lugnt!
Overboostracing har mappat den, jag är 3e ägarn efter mappning men första som brukar den i princip
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Kan ju ha hänt mycket med mappen hos tidigare ägare. Det där ser inte klokt ut. Är det gjort för att klara nån besiktning kanske?
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Första gången jag ser en VE-mapp på en B230 som inte störtdyker efter 6500 rpm också. Måste vara skapligt bra portat med en arg kam.
Man kan ju även undra varför han kört soppamappen mot TPS. Går bilen fint på lägre varv och lugnare körning? Skapligt taskig upplösning under 30% TPS.
Man kan ju även undra varför han kört soppamappen mot TPS. Går bilen fint på lägre varv och lugnare körning? Skapligt taskig upplösning under 30% TPS.
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Allx wrote: ↑Thu Sep 01, 2022 11:25 pm Första gången jag ser en VE-mapp på en B230 som inte störtdyker efter 6500 rpm också. Måste vara skapligt bra portat med en arg kam.
Man kan ju även undra varför han kört soppamappen mot TPS. Går bilen fint på lägre varv och lugnare körning? Skapligt taskig upplösning under 30% TPS.
Är rätt elak kan och bra portat ja
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Den som kommer med rätt fix till lösa detta är min räddare i nöden, vill bara kunna fara ut och spöa folk med pappas bil i lugn och ro
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Uppe på varv och fullt ladd ser de inge konstigt ut så du kan köra på. Men på lägre varv kan du ändra de gröna området till vänster i tändmappen. Ändra till värdet som är till höger om de gröna på varje vågrätt rad.
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Hur menar du nu? kan du spara bilden och redigera vad jag ska skriva in? skulle uppskattas!

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Måste säga att fuel-tabellen ser konstig ut.
Läs rad 4500 rpm som exempel. Där är motorn mappad till HÖGST VE vid 27% gaspådrag. Och så är det i alla rader från 3500 rpm och uppåt.
I min värld kommer alltid VE att bli högst där motorn andas bäst. Det borde vara vid fullgas, eller nästan fullgas, och 6-7000 rpm. Speciellt med en vass kam.
Men om avgassystemet och/eller turbon är väldigt restriktiva och skapar högt mottryck då kan jag förstå att det kan bli så här. Då kan jag också förstå om både turbinhus och grenrör blir ilsket röda så fort du gasar.
Jag skulle säga att mappningen tyder på att så fort turbon börjar ladda så blir avgasmottrycket så högt att friskluften har svårt att komma in i motorn. Helt enkelt för att avgaserna inte kommer ut. Därför blir också laddtrycket högt och hela motorn blir väldigt varm.
Det är inte samma sak som att säga att motorn är felmappad. Det kan mycket väl vara så att detta är den bästa mappningen som gick att göra. Helt enkelt för att turboinstallation är felbyggd.
Läs rad 4500 rpm som exempel. Där är motorn mappad till HÖGST VE vid 27% gaspådrag. Och så är det i alla rader från 3500 rpm och uppåt.
I min värld kommer alltid VE att bli högst där motorn andas bäst. Det borde vara vid fullgas, eller nästan fullgas, och 6-7000 rpm. Speciellt med en vass kam.
Men om avgassystemet och/eller turbon är väldigt restriktiva och skapar högt mottryck då kan jag förstå att det kan bli så här. Då kan jag också förstå om både turbinhus och grenrör blir ilsket röda så fort du gasar.
Jag skulle säga att mappningen tyder på att så fort turbon börjar ladda så blir avgasmottrycket så högt att friskluften har svårt att komma in i motorn. Helt enkelt för att avgaserna inte kommer ut. Därför blir också laddtrycket högt och hela motorn blir väldigt varm.
Det är inte samma sak som att säga att motorn är felmappad. Det kan mycket väl vara så att detta är den bästa mappningen som gick att göra. Helt enkelt för att turboinstallation är felbyggd.
-
- Lite mer laddtryck
- Posts: 30
- Joined: Fri Aug 26, 2022 9:30 am
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
quattro wrote: ↑Sun Sep 04, 2022 1:15 pm Måste säga att fuel-tabellen ser konstig ut.
Läs rad 4500 rpm som exempel. Där är motorn mappad till HÖGST VE vid 27% gaspådrag. Och så är det i alla rader från 3500 rpm och uppåt.
I min värld kommer alltid VE att bli högst där motorn andas bäst. Det borde vara vid fullgas, eller nästan fullgas, och 6-7000 rpm. Speciellt med en vass kam.
Men om avgassystemet och/eller turbon är väldigt restriktiva och skapar högt mottryck då kan jag förstå att det kan bli så här. Då kan jag också förstå om både turbinhus och grenrör blir ilsket röda så fort du gasar.
Jag skulle säga att mappningen tyder på att så fort turbon börjar ladda så blir avgasmottrycket så högt att friskluften har svårt att komma in i motorn. Helt enkelt för att avgaserna inte kommer ut. Därför blir också laddtrycket högt och hela motorn blir väldigt varm.
Det är inte samma sak som att säga att motorn är felmappad. Det kan mycket väl vara så att detta är den bästa mappningen som gick att göra. Helt enkelt för att turboinstallation är felbyggd.
Kan inte yttra mig om mappen. Men Inge fel på turbo och avgassystem. Kör 3” raka. Samt precision 6262, och de har inte glödit förut för tidigare ägare, så därför jag frågar om tips. Turbon är god för mer. Kör dubbla 044 äkta pumpar, stort speeding soppa filter osv.
Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v
Ja det ser ju lite latjo ut, men med tanke på att motorn bara ökar i VE ända upp till 7600rpm så skulle det i teorin tyda på väldigt bra andning och väldigt stor/hög verkningsgrad på turbon. Men i verkligheten så kan ju VE tabellen vara en ett plåster för något annat som är tokigt, svårt att veta.quattro wrote: ↑Sun Sep 04, 2022 1:15 pm Måste säga att fuel-tabellen ser konstig ut.
Läs rad 4500 rpm som exempel. Där är motorn mappad till HÖGST VE vid 27% gaspådrag. Och så är det i alla rader från 3500 rpm och uppåt.
I min värld kommer alltid VE att bli högst där motorn andas bäst. Det borde vara vid fullgas, eller nästan fullgas, och 6-7000 rpm. Speciellt med en vass kam.
Men om avgassystemet och/eller turbon är väldigt restriktiva och skapar högt mottryck då kan jag förstå att det kan bli så här. Då kan jag också förstå om både turbinhus och grenrör blir ilsket röda så fort du gasar.
Jag skulle säga att mappningen tyder på att så fort turbon börjar ladda så blir avgasmottrycket så högt att friskluften har svårt att komma in i motorn. Helt enkelt för att avgaserna inte kommer ut. Därför blir också laddtrycket högt och hela motorn blir väldigt varm.
Det är inte samma sak som att säga att motorn är felmappad. Det kan mycket väl vara så att detta är den bästa mappningen som gick att göra. Helt enkelt för att turboinstallation är felbyggd.
Porsche 924 turbo