Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Den varvar bara till typ 7000-7100. Motorn är nybyggd samtidigt den lappades av overboostracing, kan skicka alla specs på motor om de behövs. Precision 6262 turbo med vband, svartstål grenrör, precision 40mm eller om de var 46mm wastegate med screampipe. Bosch 1500 spridare osv.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Baxman »

Forsberg96 skrev: tor sep 01, 2022 12:32 pm Bifogar bild på soppa mapp också tillsammans med tändmapp! Hur hög egt ska man ha vid full gas? Samt utan last bah mys körning?
Som jeg ser det gir 2316 ccm x 7000 o/min x 70% VE ca. 14 lb/min luftfløde som er ca. 140 hk. Kjennes lavt.
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Baxman skrev: mån sep 05, 2022 5:27 pm
Forsberg96 skrev: tor sep 01, 2022 12:32 pm Bifogar bild på soppa mapp också tillsammans med tändmapp! Hur hög egt ska man ha vid full gas? Samt utan last bah mys körning?
Som jeg ser det gir 2316 ccm x 7000 o/min x 70% VE ca. 14 lb/min luftfløde som er ca. 140 hk. Kjennes lavt.

Dedär sa inte mig så mycket😅 har iaf 580hk 650nm på hjulen och laddar inte så mycket. På 7000rpm.
Men problemet är som sagt de glöder och de jag vill lösa nu…
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Baxman »

Nei det er litt forskjellig her som er uvanlig. :)

Videoene til Tommy Luhr på youtube viser at han regner på sugemotorens prestasjoner og da har han kontroll på utviklingen under mapping.

Gløding er nesten alltid resultatet av at man i praksis kjører med for lav tenning i forhold til hva motoren faktisk behøver for å holde effektiviteten oppe.
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Baxman skrev: mån sep 05, 2022 10:22 pm Nei det er litt forskjellig her som er uvanlig. :)

Videoene til Tommy Luhr på youtube viser at han regner på sugemotorens prestasjoner og da har han kontroll på utviklingen under mapping.

Gløding er nesten alltid resultatet av at man i praksis kjører med for lav tenning i forhold til hva motoren faktisk behøver for å holde effektiviteten oppe.
Ja vi har nästan kommit fram till att tändningen är för låg för bygget, men endast på lägre register tror vi, vi ska strobba sen testa höja tändning, vet inte varför de är 5-10 grader på området och vad jag ska göra med de? :P
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av quattro »

Ja vi har nästan kommit fram till att tändningen är för låg för bygget, men endast på lägre register tror vi, vi ska strobba sen testa höja tändning, vet inte varför de är 5-10 grader på området och vad jag ska göra med de?

5-10 graders tändning brukar vara lagom om man vill ha en stabil tomgång. Men 20-30grader nere på 1000-1200 varv är alldeles för högt. 3-5 grader högre än på det tomgångsvarv du vill ha, brukar vara lagom. Då kan man få motorn att "söka sig själv" till rätt tomgångsvarvtal.
Om du startar motorn så visar de röda strecken live vilken ruta i tändmappen som styr motorn. Gasa lite så ser du hur de flyttar sig.

Du kan justera värdena genom att markera en ruta och trycka på + eller - tangenterna. Om du trycker på 7de ikonen från vänster i mappen precis ovanför rutorna med värden (follow cursor heter den) så kommer markeringen att följa med när de röda strecken rör sig.
Då ser du också vilket område i mappen som skall ha låg tomgångständning och vilket som inte skall ha det. Som mappen ser ut nu så är området med "tomgångständning" alldeles för stort.

Men att generellt höja tändningen på lägre varv låter inte som en bra idé. Vid 1500 rpm och 100 kpa (atmosfärstryck=full sugmotorbelastning) har du idag 20 grader i tändning. Det tycker jag är väldigt högt. På min Audifemma har jag samma värden vid 2500 rpm. Alltså vid 1000 rpm högre. Men där har du 27,5 grader ! Det låter alldeles för högt i min värld.
Så jag tycker inte din motor är lågtänd rakt över. Däremot tycker jag mappen är obalanserad.

Men för att justera in mappen behöver man köra motorn i bänk, eller att göra det på landsvägen men då måste man ha bra "motoröra" och vara erfaren. Tomgången kan man justera in på garageuppfarten men inte resten.

Det ECU du har kan hantera knacksensorer och visa upp dem i loggen. Man kan även ställa in motorns normala "slammernivå" som kan visas som en kurva i loggen tillsammans vad knacksensorn registrerar. Rekommenderas starkt. Även avgastempen skall gå att lägga in så den syns i loggen. Då kan du testa dig fram till vad det är som påverkar tempen mest. Görs dock helst i bänk av erfaren person.
Du bör också ha en bredsbandlamda ansluten så du ser vad som händer när du mixtrar med tändningen. Och var lamda ligger nu.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Baxman »

Forsberg96 skrev: tis sep 06, 2022 12:12 am Ja vi har nästan kommit fram till att tändningen är för låg för bygget, men endast på lägre register tror vi, vi ska strobba sen testa höja tändning, vet inte varför de är 5-10 grader på området och vad jag ska göra med de? :P
Jeg synes at det blir mer oversiktlig i 2D og at det ikke ser så alt for ille ut, men noe underlig og uforståelig er det.

Bild

Med så vill trimkam som du har så klarer du vel ikke å kjöre med 60 KPA vakum?

VE linjen på 100% TPS ser uvanlig ut og det samme med den tilhörende lb/min med airflow.

Bild
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Steve skrev: ons aug 31, 2022 9:31 pm Har du tomgång på 1500 varv eller vad?

Aldrig under 60kpa?
Tomgång typ 1000-1100. Kpa på 80-90, vid gas släpp på tomgång går den till 30kpa!
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

SÅ vad säger ni jag ska göra??? :P Höja eller sänka tändning? Den är mappad i bänk av tommy fuhr så ah, jag har en polare som kan mappa, tänkte mappa om hos sävarturbo på högre ladd!
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Jag vill som sagt veta om de finns nått jag kan göra nu för att lösa problemet, vissa säger mappen ser tokig ut vissa inte..
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av quattro »

Mina sista kommentarer i den här tråden.

1) Jag tvivlar på att tändmappen kan vara gjord av Tommy Luhr. Min uppfattning är att han är duktig och din tändmapp ser inte ut att vara gjord av någon som vet vad han gör. Därför tror jag någon annan har varit inne och ändrat i den.

2) Om du har en kompis som är duktig på att mappa och förutsättningar finns för ett bra jobb - alltså nån form av Dyno - så låt då honom testa att mappa om motorn. Det kommer att ge dig mycket bättre svar än att bara fortsätta att ställa frågor i forumet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av nkro »

Har du mailat Tommy mappen och frågat. Möjligt att han sparat mappen om han får veta vilken bil/motor det är.
Niklas
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

quattro skrev: lör sep 10, 2022 8:17 am Mina sista kommentarer i den här tråden.

1) Jag tvivlar på att tändmappen kan vara gjord av Tommy Luhr. Min uppfattning är att han är duktig och din tändmapp ser inte ut att vara gjord av någon som vet vad han gör. Därför tror jag någon annan har varit inne och ändrat i den.

2) Om du har en kompis som är duktig på att mappa och förutsättningar finns för ett bra jobb - alltså nån form av Dyno - så låt då honom testa att mappa om motorn. Det kommer att ge dig mycket bättre svar än att bara fortsätta att ställa frågor i forumet.

Jag trodde också nån varit och pillat men jag har surrat med honom. De är hans mapp… och ja som du säger han är duktig, bara hört extremt bra om honom.
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

nkro skrev: lör sep 10, 2022 10:29 am Har du mailat Tommy mappen och frågat. Möjligt att han sparat mappen om han får veta vilken bil/motor det är.
Har pratat med honom och de är rätt mapp… och han tycker allt ser bra ut. Så jag vet inte.
Forsberg96
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre aug 26, 2022 9:30 am

Re: Glödande turbo och grenrör rödblock 8v

Inlägg av Forsberg96 »

Han säger det glöder pga det sitter riktigt vass kam? medan andra säger tändmappen är skev? samt 5-10 grader på 1500 rpm, men tomgång ligg på 900-1100 där är det 20-30 grader? de känns ju fel?
Skriv svar