pinjongen vinkel?

Modifieringar och tips
Jakob Olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tor nov 22, 2018 6:51 pm

pinjongen vinkel?

Inlägg av Jakob Olsson »

Hej!
Ska montera en eftermarknads moment brygga på min 940 med 1031 bakaxel, såg nyss en video av Magistern där han förklarar lite hur man gör med pinjongen vinkel osv.
Min fråga är nu hur det kommer sig att axeln (diff huset) vill vrida sig upp mot karossen när den belastas. När jag försöker tänka så borde främre delen på diffhuset där pinjongen och kardanen sitter fast vrida sig ner mot marken vid belastning. Jag skrev en kommentar på Magisterns youtube klipp och han förklarade att pinjongen klättrar på kronhjulet och och då vrider den sig mot karossen.
Men jag förstår fortfarande inte rikitgt hur det kan bli så, i mitt huvud så borde den ändå vridas ner mot backen men uppenbarligen gör den inte de, hur funkar de? eller kan de vara så att han har fel (tvekar på de dock haha).
Någon som kanske kan förklara på ett annat sätt eller ev mer utförligt hur det funkar.
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: pinjongen vinkel?

Inlägg av MrCrankyface »

Otroligt ful skiss och lånad bild samt reservation för att klockan är 00:30 och jag är trött MEN ... Jag ser det så här:
Vid acceleration så tvingas hjulen rotera/accelerera enligt röda pilarna, detta skapar en motkraft på bakaxeln enligt blå pilar. Detta får axeln att "vrida sig bakåt" dvs att pinjongen vill uppåt.
Motkraften skapas av trögheten i systemet, jackar du upp bakändan så hjulen är i luften blir kraften från hjulen mindre och därmed blir motkraften "på bakaxeln" mindre.
Jag tycker det är lättare att tänka så än att försöka se hur pinjongen rör sig mot krondrev osv även om den förklaringen säkerligen är korrekt också.
Car-Drawing-Photo.jpg
Car-Drawing-Photo.jpg (30.89 KiB) Visad 1065 gånger
Edit:
Gällande pinjong, vilket jäkla ord förövrigt.
Återigen "hobbyfysiker" men för att förenkla konceptet, tänk att hjulen sitter fast och därmed även kronhjulet, är väl mer eller mindre sant i några mikrosekunder efter man dumpat kopplingen.
Vad som då händer när kardan/pinjong roterar är att pinjongen vill "klättra upp" och/eller att kronhjulet vill tryckas ner.
Beroende på hur man väljer att se det.
Lite som ett trycka ifrån med benen(pinjong kuggarna) på en stege(kronhjulets kuggar).
Kronhjulet har hög tröghet pga att du försöker accelerera en hel bil samtidigt som det kommer en kraft via kardanaxeln.
Därmed blir kronhjulet som en stege, där pinjongen vill klättra upp.
Eftersom pinjongen sitter framför rotationsaxeln(axelcentrum, centrum av kronhjul/däck, hur man nu ska säga) så blir det en hävarm som vill lyfta framkant av bakaxeln.
RWidK9a.png
RWidK9a.png (158.97 KiB) Visad 1064 gånger
Skriv svar