Vässad B20-renovering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Så var det dags att fördjupa sig i Volvo-världen genom en fullständig motorrenovering. Jag har skruvat mycket genom åren, men faktiskt aldrig Volvo!

Åker idag med en B18A i mitt hot rod-bygge, men det känns lite blygsamt. Fick tag på en B20 och tror att jag kan ha hittat något som borde gått ganska bra när den senast levde. Det är min förhoppning att få lite stöd, tips, råd och hjälp med bygget och ska försöka uppdatera med bilder varje gång jag får möjlighet att spendera några timmar i verkstaden!

Här kommer en bild på åket (precis monterat nya däck fram och hade inte hunnit tvätta av den blåa skyddsfärgen ännu)

Bild

B20 hemma
Bild

Upp i motorstativ och en ordentlig högtryckstvätt
Bild

Så vad vet jag om motorn?
Jo, den trevliga säljaren informerade om att motorn stått i flera år i hans garage. Tanken var att den skulle användas, men det blev aldrig så. Enligt uppgift gick den kanon innan den plockades ut. Vidare berättade han att motorn suttit i en bil som kört tävling. Vad för typ av tävling fick jag aldrig reda på, men tydligen ska den som byggde motorn velat få ut så mycket som möjligt.
  • Lättat svänghjul
  • 6-bultad vev, blev enkelt att se när jag plockade av svänghjulet
  • Än så länge okända stakar/kolvar
  • E-topp, enligt uppgift planad
  • S-kam, vilket kvarstår att se
  • Dubbla 40mm Weber, som till synes är italienska
Dessutom skvallrar det om att motorn har använts för körning eftersom generatorn är bortplockad och kortare rem mellan fläkt/vev satt monterad. Även värmepaketet är förbikopplat.

Nu är motorn hemma i min egen verkstad och jag hade svårt att hålla fingrarna borta. Min tanke är att gå igenom motorn totalt över vintern och lägga den i hotroden innan våren.

Bild
Bild

Lättmekat, det tog inte många minuter att plocka bort lite prylar!

Första frågan:
Det ser mycket riktigt ut att vara en E-topp, vilket jag baserar på att det sitter brickor skruvade där spridare suttit tidigare. Något som även skiljer sig från min B18A är denna mojäng. Vad gör den?

Bild

Noterar även att det sitter tempgivare för vattnet både fram och bak på motorn. Tacksamt!

Det är olja i motorn, så jag provade rotera den för hand nu när man har lite kontroll på allt i motorstativet. Den går runt fint! Jag är dock lite förvånad över hur mycket kompression den har. Det känns låååångt mycket bättre än i min fullt fungerande B18A.. Och det är ju positivt såklart :)

Bild

Kan inte se något konstigt i varken vipparmsbryggan, ventilfjädrar eller stötstänger. Allt verkar lira fint.

Bild


Så, nu är projektet startat. Motorn ska rivas helt och byggas upp igen. Jag önskar tips och råd vad jag ska titta efter och så småningom, när vi kommit så långt, vägledning i valet av komponenter för att få en rolig motor i en liten hotrod som väger knappt 1 ton!

Så skjut gärna frågor, kommentarer och önskemål om mer bilder!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Thunderbo1t »

Det går nog mycket tyngre och vrida runt motorn med en S-kam än en A-kam :lol:
Om det är en S kam i så gissar jag att den kanske blir lite väl stökig att åka med, men det beror ju på, tyckte själv det var helt ok med ett register på 4000-7000 varv i bruksbilen, när jag var 20 år :lakrits:
Alltid kul med B20 :thumbright:
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Thunderbo1t skrev: ons aug 31, 2022 5:27 pm Det går nog mycket tyngre och vrida runt motorn med en S-kam än en A-kam :lol:
Om det är en S kam i så gissar jag att den kanske blir lite väl stökig att åka med, men det beror ju på, tyckte själv det var helt ok med ett register på 4000-7000 varv i bruksbilen, när jag var 20 år :lakrits:
Alltid kul med B20 :thumbright:
Ja spontant så känns det som att jag vill ha en brukbar bil på gatan med lite fart när man känner för det, så ett byte till K (eller R?) kan nog vara lämpligt. Hur var det att åka med S-kam i stadstrafik?

Ska bli intressant att se vad det sitter för kam i!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Thunderbo1t »

Med separata spjäll så är det inte så hemskt att åka med vassa kammar, men nu när jag är gammal som gatan så tycker jag att det blev lite mycket kam med en V i bruks 945 turbon :hihi: Hade aldrig tittat på en sån när jag var 20 :lol:

Jag har åkt lite med R och mest med nån 312 graders KG kam i 5-6000 tusen mil året runt med 2x45 DCOE.
Körde man mycket på tomgång å så blev innerskärmen fuktig av bensin som reverserade ut, om luftfiltren var av.
Snittade 1,3L milen under denna tid, mätte varje tank. Amazon med 4:10 utväxling, ingen rikemansoverdrive :hihi:
Det gick ju att "köra" på 1000 varv, men vridet kom nog först vid 3000.
Hade säkert gått å förbättra lågfarten med en tillfixad tändkurva, men det var svart magi på den tiden för de flesta.
Bredbandslambda var inte uppfunnet ens skulle jag tro, är ju nästan för lätt med en sån :hihi:

Jag tyckte faktiskt att R kammen var roligare, men föll för reklamen å köpte "modern" KG kam...
Det är väldigt olika vad man tycker är acceptabelt, K är rätt snäll, steget till R är stort, pga nockvinkeln.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Då var toppen av och ventilerna bortplockade. 44mm insugsventiler och 35mm avgasventiler. Det ser ut som att det stått lite vatten i cyl 1, men jag hittar inga sprickor eller uppenbara skador. Finns det något "vanligt" fel som brukar orsaka detta, eller handlar det mest troligt om en dålig toppackning? Tänker att det ju är närmst termostathuset om inte annat..

Bild

Bild

Sen känns det relevant att ta reda på hur mycket toppen är planad. Kan jag mäta mig till detta på något bra vis?

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Steve »

Du lär ju inte behöva fundera länge på att den är tänkt som folkracemotor så är väl bara att gå igenom allt.

Ventilen längst fram lär vara till insprutningen på en E, så bara att plugga med en täckbricka som det är på dom andra.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Thunderbo1t »

Googlade och hittade:

Enligt Volvos gröna verkstadshandbok motor B20, B30 så är höjderna, finns på nätet. http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

B20a utf 1 och 2 ventiler 42-35 höjd 86,7mm.
B20a utf 3 ventiler 44-35 höjd 87,0mm.
B20b/d utf 1 ventiler 42-35 höjd 86,7mm.
B20b/d utf 2 ventiler 44-35 höjd 86,2mm.
B20e utf 1 och 2 ventiler 44-35 höjd 84.9mm.
B20f ventiler 44-35 höjd 87,0mm.
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Thunderbo1t skrev: tor sep 01, 2022 7:38 pm Googlade och hittade:

Enligt Volvos gröna verkstadshandbok motor B20, B30 så är höjderna, finns på nätet. http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

B20a utf 1 och 2 ventiler 42-35 höjd 86,7mm.
B20a utf 3 ventiler 44-35 höjd 87,0mm.
B20b/d utf 1 ventiler 42-35 höjd 86,7mm.
B20b/d utf 2 ventiler 44-35 höjd 86,2mm.
B20e utf 1 och 2 ventiler 44-35 höjd 84.9mm.
B20f ventiler 44-35 höjd 87,0mm.
Tack, fick min till 81,9mm. Då är alltså min topp planad 3mm. Förmodar att den är maxad med andra ord? :shock:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Thunderbo1t »

På stenåldern sades det att 3mm var lämpligt, från 87mm alltså, men hörsägen är inte rätt metod vid trimning :hihi:
Mät volymen och räkna på det :thumbright:
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Thunderbo1t skrev: tor sep 01, 2022 7:51 pm På stenåldern sades det att 3mm var lämpligt, från 87mm alltså, men hörsägen är inte rätt metod vid trimning :hihi:
Mät volymen och räkna på det :thumbright:
Här brister mina kunskaper ganska fort tyvärr.. Jag får googla en stund :whistle:
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Så har ännu en kväll i verkstaden avverkats.

Plockade ut kammen och var nyfiken på vad det var som satt i motorn.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite olika bud avseende stämplingarna. Kan någon berätta för mig vad jag har för kam?

Oljetråget av

Bild

Och en stund senare

Bild

Vill någon ge mig en enkel lista över vad jag borde titta närmre på? Gärna också vad man alltid borde byta ut när man kommit såhär långt. Jag förmodar att ram- och vevlager byts, kolvringar, samtliga tätningar/packningar..

Kolvarna ser överlag bra ut. En del fina repor längs med, men inget grovt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av Thunderbo1t »

Ser ut som en S kam

S733= A
S758= C
S760= D
S764= F
S772= K
S759= R
S761= S
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Tack för svar!

Det satt fiberkamdrev i motorn, vilket kommer att bytas ut. Funderar på om stål/alu är värt att byta till? S-kam får väl ändå betraktas som en ganska tuff kam (om jag nu fortsätter med den). Å andra sidan läser jag en del om att alu/ståldrev väsnas en del. Åsikter om detta?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av blackadder »

Jag kör aluminium och kan inte påstå att det hörs alls.
Men lite rassel är det ju, svårt att veta om det är kamdrivningen bara.

/Peter

HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Lämnade block, topp och tråg på ordentlig tvättning så alla kanaler blir rena och fina. De honar även cylinderloppen som var fina. Därefter blir det fräsning av ventilsäten då några såg lite slitna ut.

Vevaxeln. När blir det allvar med småmärken?

Se mittersta vevtappen som har lite slitage från oljekanalen i lagret.

Bild

Och nästa fundering.. Dessa ramlager är märkta VP 4333. Tror vi de är från VP och därmed bytta? Hur ser jag om ett ramlager är slitet?

Bild
Skriv svar