Vässad B20-renovering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Då var det dags för en liten uppdatering.

Fick hem en beställning på lite nya prylar:
- Kamaxellager
- Kamaxel K
- Lyftare
- Vattenpump
- Bränslepump
- Rotor + Fördelarlock
- Fläktrem
- Renoveringssats 2x Weber 40mm DCOE
- Transmissionskåpa med packbox
- Bakre tätningsfläns med packbox
- Kamdrevsats i aluminium

Sedan min E-topp dömdes ut tog jag min fina A-topp och åkte tillbaka till Halmstads bästa motormekaniker. Den fick beröm och är därmed inne på lite uppgradering. Det blir 44mm insugsventiler, frästa säten, nya ventilstyrningar och planat. Därefter ska den in på portning. Imorgon borde toppen vara klar att hämtas.

Fick tillverkat ett verktyg för att få ut och in kamaxellager. Det främre lagret hade sett bättre dagar..

Bild

Nya lager på plats

Bild

Nya drev monterade. Kul med "Made in Sweden".
Bild
Bild

Därefter ny kåpa med packbox på plats.

Bild

Samma sak på andra sidan

Bild

Efter isärtagning av oljepump för kontroll av kuggflankspel och nya tätningar på oljeröret var det dags att fräscha upp lite delar. Man kan ju inte skruva dit slitna delar på en nyrenoverad motor. Jag körde vidare på mitt silver-tema, förutom fläkten och oljestickan som fick bli röda.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ventilkåpan fick lite extra bling med pearl/metallic.

Nu till lite frågor:

Min nya topplockspackning (1,2mm) täcker kylkanalerna lite närmst cylindrarna. När jag lade dit den gamla packningen är det samma sak. Är detta normalt? Eller har jag fel packning?

Bild
Bild


Monterade även fördelaren. Enligt manualen ska första kolven då vara i övre dödläge med rotorn pekandes mot första kolven (ca 35 grader ovanför bulthålet till fördelaren). Jag tror jag fick allting rätt. Det finns dessutom en liten markering i fördelaren som rotorn är väldigt nära i detta läget. Min fundering såhär i efterhand är om jag även borde kollat om kamaxeln är på insug eller avgasventilen när jag ställde detta?

Vidare funderar jag även på bestyckning och halsringar till mina 2x 40mm DCOE med min setup (K-kam, extraktorgrenrör, 2½-tum avgas, lättat svänghjul, planad och portad topp med 44mm/35mm-ventiler). Jag har läst lite olika. Har ni några tips?
to B20 or not to B20
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: sön jan 23, 2011 4:04 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av to B20 or not to B20 »

när jag körde med aluminiumkamdrev så slamrade det mycket
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av David Ingvarsson »

HerrLantz skrev: tor feb 09, 2023 8:20 pm

Min nya topplockspackning (1,2mm) täcker kylkanalerna lite närmst cylindrarna. När jag lade dit den gamla packningen är det samma sak. Är detta normalt? Eller har jag fel packning?


Såg i b20 gruppen på facebook att nya packningar inte håller rätt mått eller hålbild, kolla runt och se om du inte hittar rätt/bättre packning innan du drar ihop något!
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Toppen har kommit hem och motorn börjar närma sig färdig.

Nya stålsäten, ventilstyrningar och planat 0,2mm. Tänkte åka på 98 oktan.
Bild

Toppen på plats
Bild

Vipparmsbryggan
Bild

Ventilkåpa
Bild

Och slutligen fick motorn lite färg med röd fläkt och oljesticka. Det blir även röda tändkablar.
Bild
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

Dags att plocka ut min B18 och börja städa upp bilen inför nya motorn.

Motorn ur
Bild
Bild

Har länge tyckt att framlamporna är lite FÖR uppstickande, så jag sänkte dem 60mm. Tror det kommer se bättre ut när bilen är på marken igen.
Bild

Nästa blir att klippa bort hela elsystemet och dra nytt. Ska även byta torpedväggen till en ny i blankpolerad aluminium. Det blir nya broms-/kopplingsrör. Växellådsbalk och monteringsskena i motorutrymmet är blästrat och ska lackas.
Bild

Funderar på om min B18 ska upp i motorstativet för en genomgång, eller om jag bara ska sälja den komplett..
HerrLantz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis aug 23, 2022 6:41 pm

Re: Vässad B20-renovering

Inlägg av HerrLantz »

En mycket sen uppdatering, men här kommer den:

Provmontering av nylackat extraktorgrenrör och insug
Bild

Motor och låda blev gifta
Bild

Motor på plats i bilen tillsammans med alukylare och en ny rostfri plåt på torpedväggen som fortfarande hade skyddet på..
Bild

Dubbla Weber 40DCOE ihopplockade med renoveringssatser efter vattenblästring och grundlig rengöring
Bild

Det börjar likna något
Bild

Uppdaterad panel med nya mätare. Bränslemätare, varvräknare, oljetryck och vattentemp.
Bild

Hittade en kolv från en gräsklippare, lackade och lasermärkte. Tyckte det var en kul idé som växelknopp.
Bild

Den bärande rörrammen var klen runt växeltunneln, så jag kapade ur och svetsade i samt förstärkte. Passade även på att blocka till en ny plåt över tunneln.
Bild

Plåten pulverlackad och testmonterad
Bild

Bild tagen samma kväll som uppstart
Bild

Bilen gick igång oförskämt lätt, bara några varv på startmotorn räckte för att starta och bilen lade sig sen på tomgång (jag hade pumpat fram soppa innan). Inga missljud och inga överraskningar mer än att oljetrycksmätaren inte lirade. Det ordnades lätt genom att byta givaren. Har nu kört ca 50 mil med bilen och är nöjd med motorn.

Bild
Bild
Skriv svar