Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Jag har MegaSquirt MS3X sekventiell styrning av tändning och insprutning på en V8 med 12,4 i statisk kompression. Körs på E85.
Eftersom jag själv har portat de moderna alu-topparna och enplansinsuget med Dominator-typ spjällhus så inbillar jag mig att motorn är hyfsat effektiv...
TunerStudio har finesser för att beräkna effekt och vridmoment, men det strular att få det att fungera...
Därför undrar jag nu...om jag har ett bränsleflöde på 2666 cc/min E85 vid 4627 rpm under acceleration, Lambda = 0.82........går det att räkna ut något vettigt ur det?
Eftersom jag själv har portat de moderna alu-topparna och enplansinsuget med Dominator-typ spjällhus så inbillar jag mig att motorn är hyfsat effektiv...
TunerStudio har finesser för att beräkna effekt och vridmoment, men det strular att få det att fungera...
Därför undrar jag nu...om jag har ett bränsleflöde på 2666 cc/min E85 vid 4627 rpm under acceleration, Lambda = 0.82........går det att räkna ut något vettigt ur det?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Lambda 1 for E85 er oppgitt til 9,8:1 i AFR
Lambda 0.82 gir en AFR på 8,04:1
2666 cc/min = 4,23 lb/min. fuelflow.
Airflow = 4,23 x 8,04 = 34.0 lb/min.
34.0 lb/min x 10 = 340 hp.
340 hp / 4627 x 5252 = 386,2 lb/ft som er 525 Nm.
2666 ccm/min / 340 hp = 7,84 cc/min pr. hp. Du kan derfor dele E85 flødet i ccm/min med 7,84 for å finne motoreffekt, sånn ca. iallefall.
Lambda 0.82 gir en AFR på 8,04:1
2666 cc/min = 4,23 lb/min. fuelflow.
Airflow = 4,23 x 8,04 = 34.0 lb/min.
34.0 lb/min x 10 = 340 hp.
340 hp / 4627 x 5252 = 386,2 lb/ft som er 525 Nm.
2666 ccm/min / 340 hp = 7,84 cc/min pr. hp. Du kan derfor dele E85 flødet i ccm/min med 7,84 for å finne motoreffekt, sånn ca. iallefall.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Tack Baxman för uträkningarna och infon. Jag skall titta närmare på siffrorna. Motorn borde vara mer än 340 hp, så om det stämmer så är det en besvikelse! Det var visserligen vid 4600 rpm så det kanske stämmer trots allt!
Skall försöka lägga ner arbete på att få TunerStudios effektberäkningar att fungera. Jag gissar att det någon sammanblandning av metriska och amerikanska enheter i inställningarna.
Skall försöka lägga ner arbete på att få TunerStudios effektberäkningar att fungera. Jag gissar att det någon sammanblandning av metriska och amerikanska enheter i inställningarna.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Værsågod. Bare hyggelig.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
mitt svar är att det i bästa fall blir lite bättre än en grov gissning. det är för många saker man inte vet för att det ska stämma.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Det er ett godt poeng, men jeg har brukt denne metoden i mange år og den stemmer vanligvis ganske bra, inkl. på denne lokale helten.
https://www.youtube.com/watch?v=VB4uOzEq_F8
https://www.youtube.com/watch?v=VB4uOzEq_F8
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Jag håller med Jens om det att det är en grov gissning.Performance_seeker skrev: ↑lör sep 03, 2022 5:45 pmTunerStudio har finesser för att beräkna effekt och vridmoment, men det strular att få det att fungera...
Därför undrar jag nu...om jag har ett bränsleflöde på 2666 cc/min E85 vid 4627 rpm under acceleration, Lambda = 0.82........går det att räkna ut något vettigt ur det?
I min Lotus se7en har jag en Aim Dash som är ansluten till insprutningen och från den kan man plocka ut loggar.
Programmet på datorn som man tittar på loggarna har många fina funktioner bland annat så får man ut fina
kurvor på effekt samt vridmoment. Men dom siffrorna tar jag med salt för det är en massa inställningar som måste vara
rätt, men däremot så ser man skillnaden rätt så väl vid mappning på vägen så ett riktigt fint hjälpmedel.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Det er jo ingen grov gissning.
Det er utregninger, basert på fremlagte opplysninger, som viser potensialet for effekt og dreiemoment.
Jeg tenker at det tross alt ikke er såå stor forskjell i B.S.F.C og B.S.A.C fra motor til motor.
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Anledningen att jag tycker att det är en grov gissning är att det är många variabler som ändras snabbt.
Tittar jag i mina egna loggar tex där jag har om jag utrycker det rätt pulsation i insuget vid vissa varvtal
Rpm 5900 lambda 0,883 Kpa 96,5 Dutycykle 53,1%
5983 0,891 98,6 54,4%
6096 0,861 98,7 55,6%
6127 0,880 96,7 55,9%
Tittar jag i mina egna loggar tex där jag har om jag utrycker det rätt pulsation i insuget vid vissa varvtal
Rpm 5900 lambda 0,883 Kpa 96,5 Dutycykle 53,1%
5983 0,891 98,6 54,4%
6096 0,861 98,7 55,6%
6127 0,880 96,7 55,9%
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Jeg kan gjøre ett forsøk på å regne ut effekt basert disse opplysningene, men trenger å vite hvor store spridare du har, hvor mange spridare det er og hvor høyt bensintrykket er.
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
372cc *4
2,9 bar
2,9 bar
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Takk.
Da får jeg følgende.
Motoren flytter:
5900 16,01 lb/min med luft
5983 16,54
6096 16,63
6127 16,79
Potensialet er da 160, 165, 166 og 168 hk. Dette samsavarer med en B.S.F.C. på 0,46.
Hva man får ut i praksis er noe annet, men dette er det effektpotensialet som finnes.
Hvor langt er dette fra det praktiske resultatet?
Da får jeg følgende.
Motoren flytter:
5900 16,01 lb/min med luft
5983 16,54
6096 16,63
6127 16,79
Potensialet er da 160, 165, 166 og 168 hk. Dette samsavarer med en B.S.F.C. på 0,46.
Hva man får ut i praksis er noe annet, men dette er det effektpotensialet som finnes.
Hvor langt er dette fra det praktiske resultatet?
Senast redigerad av Baxman den lör sep 10, 2022 9:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Hej.
Det vet jag inte då se7en bara är gat mappad än så länge
Som jag ser på det så är det ju utvecklande att försöka komma så långt
som möjligt innan jag nån gång kör den i en dyno och ser hur nära sanningen
man kan komma
Lite kommentarer när motorn byggdes:
Det var lite kul när den byggdes ihop, kammarna är Nisse Hedlund som Kjell på Elwa Motor varit
med på att ta fram och enligt han så skulle effekten var kring 220+
Men när jag pratat med Gunnar Lundström om motorn så säger han kring 180+
Det vet jag inte då se7en bara är gat mappad än så länge
Som jag ser på det så är det ju utvecklande att försöka komma så långt
som möjligt innan jag nån gång kör den i en dyno och ser hur nära sanningen
man kan komma
Lite kommentarer när motorn byggdes:
Det var lite kul när den byggdes ihop, kammarna är Nisse Hedlund som Kjell på Elwa Motor varit
med på att ta fram och enligt han så skulle effekten var kring 220+
Men när jag pratat med Gunnar Lundström om motorn så säger han kring 180+
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Akkurat.
Da får vi bare vente å se.
En kompis har bygget sin B230 opp ett er KG sin oppskrift med KG8 kam osv., men det praktiske resultatet er LANGT fra det som KG oppgir.
Om du skal få ut 180+ hk så må du få motoren til å svelge unna mer luft slik at du kan øke dutycycle. Det enkleste er å øke turtallet.
Her en midlertidig løsning som kan vurderes for å gi deg tips når du gatemapper.
https://www.perfexpert-app.com/
Da får vi bare vente å se.
En kompis har bygget sin B230 opp ett er KG sin oppskrift med KG8 kam osv., men det praktiske resultatet er LANGT fra det som KG oppgir.
Om du skal få ut 180+ hk så må du få motoren til å svelge unna mer luft slik at du kan øke dutycycle. Det enkleste er å øke turtallet.
Her en midlertidig løsning som kan vurderes for å gi deg tips når du gatemapper.
https://www.perfexpert-app.com/
Re: Får jag fram motoreffekt ur bränsleflöde?
Från senaste körningen i Fällfors
59% Dutycykle vid 6830 Rpm
59% Dutycykle vid 6830 Rpm
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM