Sida 1 av 1

Trattar i plenum, ?

Postat: ons jan 11, 2023 7:03 pm
av Engdahl benz
Hej alla experter!Gör trattar i plenum verkligen så mycket när en maskin med 2bar jobbar hårt?Kör utan trattar i mercasexan och det bombar på bra, likaså i grabbens b230 hx35,ej dumperturbo!Undrar om fördelar alt nackdelar, få höra!

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: ons jan 11, 2023 7:31 pm
av Engdahl benz
En tanke, En turbomaskin med stor turbo får väl inte slut på laddtryck innan nästa växel ska i eller?

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: fre jan 13, 2023 11:30 am
av fredde_vit_pv
Ett hål med tratt flödar några procent mer än ett "rakt" hål med samma diameter.vad som är att "ge mycket" beror på
vad man jämför med eller är ute efter.

Om man växlar utan att släppa gasen och får in växeln på bara någon tiondels sekund är det mesta trycket kvar
men även om trycket ligger kvar så tror jag att det ofta tappas turbinvarvtal vid växling och med det även effekt.

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: lör jan 14, 2023 12:23 pm
av Jens Gustavsson
vad menar du med trattar i plenium? man bör defenetivt ha radie på inloppet på runnerserna men nå regelrätta trattar gör ingen större skilnad i sig (längd skilnaden på runnern kan dock ha stor betydelse)

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: lör jan 14, 2023 6:49 pm
av super7
321614325_1631251733970618_1862860210004625419_n.jpg
321614325_1631251733970618_1862860210004625419_n.jpg (97.67 KiB) Visad 1709 gånger
Det här visar radien Jens pratar om.
Insidan på ett plenium från en DTM Bmw.

//Nisse

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: sön jan 15, 2023 9:36 am
av Engdahl benz
Precis så har jag gjort, då verkar det räcka med en radie, jag kanske var lite otydlig i ts.Mvh

Re: Trattar i plenum, ?

Postat: tor jan 19, 2023 7:56 am
av nkro
Är det ngn som prövat att porta bort kanter eller göra radier på övriga övergångar på insugsidan. Brukar vara lite skarvar. Sen har vi lite kanter vid spjällhuset. Tex ingången i plenum ska det vara radie eller 90 graders kant.