Topparna planslipade och inga porer i svetsarna. Det var nog det jag hade mest ångest för.
Så just nu är det att räkna ut och mäta ut var de nya vattenhålen ska borras.
Den ena toppen var rimligt rak medan den andra var som en banan.
Men 0.22mm senare så är de raka och fina.
- 325657652_1340253956761846_2663429887482844256_n.jpg (98.75 KiB) Visad 909 gånger
- planade.jpg (82.9 KiB) Visad 909 gånger
- topppackning.jpg (192.37 KiB) Visad 909 gånger
Tankarna som far rutn i huvudet...."kommer det att räcka....".
- nya vattenkanaler.jpg (192.69 KiB) Visad 909 gånger
Nu anser jag avgassidan vara klar. Det visade sig efter lite funderande att de toppar jag har (från en 3.2) flödar något sämre original på avgassidan jämfört med den 3.0 topp (164) som jag slipat i under vintern. Hela avgaskanalen ser lite annorlunda ut och är dessutom ca 12mm längre i den nya toppen. Det här faktumet ställde till lite oreda på hjärnkontoret.....
- sätesslipning.jpg (210.52 KiB) Visad 909 gånger
- flödning.jpg (206.03 KiB) Visad 909 gånger
Jag har fått lägga in en kompensering då det efter kontrollmätningar visade sig att värdena från i vintras inte kunde jämföras med värden jag fick nu i april.
MEn här finns i allafall 3 flödesmätningar av avgaskanalen där den blå är den nyare 3.2 originaltoppen, den gula linjen är från testtoppen där jag råkade döda mellanlyftsflödet genom att ge mig på innerradien. Den röda kurvan visar den färdiga toppen som jag kommer att åka med. Att den tappar lite i slutet beror troligen på att jag inte öppnat upp porten mot grenröret, vilket jag gjorde på den gula testtoppen, utan det är original.
Men i övrigt känns det som att avgassidan har blivit ganska bra.
- flödesdiagram.png (74.74 KiB) Visad 909 gånger
Jag ska slipa alla insug idag och mäta, återkommer angående dessa. Men vad gäller avgassidan så gav det mest att göra grytan under vnetilen något större, få bort ventilstyrningen sam bredda kanalen något på var sida om styrningen. Att slipa innerradien sänkte flödet och gav turbulens. Att öka portens storlek ut mot grenröret ger några cfm efter 12mm i lyft, men i övrigt påverkar det ingenting. Golvet i kanalen kan lämnas orört.
Sedan ger 75graders vinkeln (eller om det är en 65, minns inte nu) ner i brunnen bra effekt.
Det som också ger lite respons är om man rundar av ventilkanten inne i förbränningsrummen samt får bort lite material runt ventilen inne i förbränningsrummet. Det ger främst effekt upp till ca 4mm i lyft.Men det gäller på mina cylindrar som är 101mm, jämfört med original som är 93mm. Så som de är slipade just nu så känns det som att ventilstorleken är det som begränsar ökat flöde nu. Det kanske finns någon som har ett hum om vad en viss ventilstorlek klarar att flöda, men jag hittar inga sådana tabeller så jag går på känsla nu och väljer att inte slipa mer.
mvh //Ricky