Blow Thrue

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Post Reply
gjk
Lite mer laddtryck
Posts: 19
Joined: Sat Jul 19, 2014 8:58 am
Location: Klx Nrbttn

Blow Thrue

Post by gjk »

Vilket märke o modell av 4 ports jänkeförgasare lämpar sig bäst för att trycka igenom. Finns ju Holley, Quickfuel, Demon osv samt olika modeller av dessa märken. Är ju en hel del på nätet om hur man bygger om en 4portare till blow thrue, eller ska man köpa färdig.
Finns det någon i Sverige som bygger om dessa?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Posts: 1015
Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
Location: Ljusdal

Re: Blow Thrue

Post by Thunderbo1t »

Det spelar inte så jättestor roll vilket märke du väljer av 4150 typ av förgasare om du ska bygga blow thrue.
Kanske inte välja någon jättestor, kanske hålla sig till 600-750 cfm beroende på motor.
Lämpligen en som har munstycken till alla register, underlättar.
Du kan nog bygga om en själv, det jag läst är att det verkar relativt lätt att få till tomgång, cruise och fullgas, knepigare med att kunna "dra ur den en repa på halvgas". Har ingen egen erfarenhet av att trycka genom "Holley", men hållit på med den typen i 25 år.
hauge
Forumsberoende
Posts: 1063
Joined: Sat Jan 30, 2010 9:46 pm
Location: Eslöv

Re: Blow Thrue

Post by hauge »

"blow through" Finns satser till holley (massiv flottör som inte klämsihop). Problemet med del-last gäller holley i allmänhet, men är inte kritiskt.
Håll laddtrycket under runt 0,7 bar så skall du kunna använda gasaren rakt av förutom flottören med en adaptiv bränstryckregulator. Självklart med trycksatt flottörhus. Gasare med ickemekanisk sekundär (vakumstyrd)har jag aldrig funderat på.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Posts: 1015
Joined: Mon Oct 31, 2011 5:29 pm
Location: Ljusdal

Re: Blow Thrue

Post by Thunderbo1t »

Vakuumsekundär (borde inte kallas det, bara missförstås) sägs som sagt inte fungera till blow through, känns inte aktuellt att bygga på en sån i vilket fall, därav skrev jag typ 4150 som har mek. sekundär.

Om man bygger in hela förgasaren borde kanske en med vakuumsekundär fungera till överladdning?
User avatar
Moparboy440
För mycket laddtryck
Posts: 499
Joined: Thu Jan 10, 2008 3:32 pm
Location: Finland

Re: Blow Thrue

Post by Moparboy440 »

How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
User avatar
Steve
Steve, inte Stiiiv
Posts: 6012
Joined: Wed Sep 24, 2003 7:58 pm
Location: Lykksällä

Re: Blow Thrue

Post by Steve »

Vill man inte hålla på och rappla ska man nog köpa en färdig från nåt företag i USA som kan sånt där. Vad jag sett på nätet så verkar dom funka riktigt bra "out of the box"
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
User avatar
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Posts: 21659
Joined: Mon Sep 22, 2003 5:47 pm
Location: Tomterna/sävar
Contact:

Re: Blow Thrue

Post by Jens Gustavsson »

csu är nog de som kan det bäst https://csucarbs.com/shop/products/blow-through-750/ sen en hatt som de rekomenderar.

man får dock räkna med en 15-20 tusen för nått som fungerar rätt bra direkt och gärna med e85.

man kan ju bygga själv också men i dag är nog efi typ maxecu street både mycket enklare, bättre och billigare !
gjk
Lite mer laddtryck
Posts: 19
Joined: Sat Jul 19, 2014 8:58 am
Location: Klx Nrbttn

Re: Blow Thrue

Post by gjk »

Tack för svaren! Har en holley 650dp liggandes sedan många år och kanske provar bygga på den. Tänkte först prova trycka igenom på en 305cuin med väldigt lågt tryck för test sedan bygga en större och stabilare maskin 383 el. 400cuin. Läste någonstans att man behöver inte lika stor förgasare med turbo som med en vanlig trimmad motor.

Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk

Post Reply