Riktning av vevaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Riktning av vevaxel

Inlägg av jompazx »

Hej,

en extremt öppen fråga.

är det någon som har djup insikt i de olika metoderna som finns för att rikta vevaxlar?

för ett par år sen så såg jag en herre rikta en vevaxel på ett för mina ögon spektakulärt sätt. Jag vet inte om vågar dela med mig av hur han gjorde om det inte är en allmänt känd metod. Jag vill ju inte röja någon annans eventuella "yrkes hemligheter".

EDIT: jag åsyftar smidda eller gjutna vevaxlar till mc/bil/lastbil, inte indexering av vevskinkor på mopedvevar
mvh! Jonathan Hall
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av Allx »

En någorlunda stark press med lämpliga klossar på varsin sida är väl den vanligaste metoden
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av Steve »

Hammare/slägga?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av blackadder »

Steve skrev:Hammare/slägga?
Ska tydligen vara en bra metod där spänningarna försvinner.
Behövs nog lite handlag.

/Peter

quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av quattro »

Låter man rikta en vevaxel behöver man ha koll på hur det görs och hur resultatet blir då riktning av en vevaxel kan få konsekvenser man inte räknat med.

Den som riktar en axel försöker få alla ramlager att spåra exakt med varandra.
Det kan leda till att vevlagren inte längre gör det.
Då behöver man slipa om alla vevlager till underdimension för att de skall ligga exakt i plan/spår med ramlagren igen.

Det råkade jag utför med en axel till min Audi 10v. Efter att jag låtit rikta axeln blev oljetrycket ganska snart allt sämre på tomgång. När jag rev motorn hade vevlagren slitits ner till kopparbasen längst ut på vid kanten på båda sidor (framåt och bakåt i motorns längsdimension) men var helt oskadade på mitten. Det tog mig en stund att inse att orsaken var att lagerytorna på vevslängen inte längre spårade perfekt med vevaxelplanet.

Jag kasserade axeln. Det hade varit bättre att inte låta rikta den.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av Moparboy440 »

Bild
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av Erland Cox »

Jag riktar med hammare och en trubbig huggmejsel.
Tanken är att smida ut spänningarna.
Man slår på insidan av buktningen.
Som skrevs så gäller det att hitta rätt ställe att bearbeta.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Riktning av vevaxel

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev: tis mar 28, 2023 10:06 am Jag riktar med hammare och en trubbig huggmejsel.
Tanken är att smida ut spänningarna.
Man slår på insidan av buktningen.
Som skrevs så gäller det att hitta rätt ställe att bearbeta.

Erland
Exakt!

Precis så gjorde han jag bevittna. en sann yrkesman. han laga sprängda svänghjulskåpor som var i tusen delar med en en TIG-svets från 80-talet som för en van brukare av modern TIG-svets(mig) var nära på omöjlig att använda. han fräste spår med mellanstora radier med pinnfräs genom att klicka av och på X och Y matningarna med en hand på varje spak "för dethär med CNC är fan bara en jävla fluga", jag "gnällde" över att svarven vi har på skolan var sleten och svara koniskt då skällde han på mig å sa "Det är väl du som svarvar och inte svarven, "du får väl götta dig lite med tvärsliden", vilket är helt sant. Det är den sommarjobbsarbetskamrat som jag glömmer sist, dels för att han var extremt skicklig men också fullkomligt sinnessjukt på ett bra sätt. exempelvis, när det var lunchrast notifierade han det för mig på kreativa sätt antigen med hjälp av gasdrivet signalhorn bakom örat (tacka fan för att jag hade hörselkåpor) eller med tänd cigg och sprayflaska riktat mot vaderna(Man var ju hetast på midsommarfesten med bortbränt hår på vaderna och gjutjärnsstoff/heningoljefyllda porer ända i upp i armhålorna efter att ha grävt ut 3-400kg gjutjärnstoff/olja ur cylinderheningsmaskinen).

Pressar man den rak så introducerar man bara mer spänningar på andra ställen i axeln. bättre å sträcka områdena som är spända.

Nåväl, det är 3 år sen jag sommarjobba där, har tänkt på att det går å rikta vevaxlar så varje vecka sen dess.
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar