Håller på att projektera för ett busbygge och har lite funderingar kring tändsystem och varvstopp.
Lite kort bakgrund:
Bilen är en Volvo kombi av äldre modell och ska användas som eventbil i reklamsyfte, därav att det kommer kunna vara lite olika förare med olika kunskapsnivå gällande det maskinella.
Motorn är en b230 med lite diverse uppdateringar:
H-profil + yxad vev i botten
Fajs 50 och hyfsad topp
Ska väl lämna i alla fall 200+hkr.
Tändsystemet är för närvarande ett brytarlöst eftermarknads typ ignitor/folkraceshoppen.
Nu till min fundering där jag hoppas ni kan hjälpa mig med råd. Då bilen som sagt kommer att användas i olika sammanhang med olika förare ser jag en risk att maskinen kan få utstå onödig påfrestning/övervarvas och har därför funderat på om en varvtalsbegränsning är en bra ide.
Har kollat på lite olika alternativ:
- Enklaste jag sett är helt mekanisk varvtalsbegränsning genom en rotor med slungvikt. Dessa verkar dock inte speciellt tillförlitliga? Någon med egna erfarenheter här?
- Finns digitala moduler för några tusenlappar för att ställa ett varvstopp, men dessa är inte kompatibla med brytarlösa system utan skulle i så fall behöva gå tillbaka till mekanisk brytare.
- 123-ignition med programmerbar tändkurva, men då drar priset iväg rätt duktigt.
- MSD 6AL kostar också en bra slant.
- Köra med något eftermarknadsstyrning men bara använda det för att styra tändning (t.ex. MS eller liknande).
(Om någon har erfarenhet av den här varianten är jag nyfiken på vad som är bästa budget alternativet)
Kom gärna med era tankar och erfarenheter. Finns det någon budget lösning på problemet? Finns det något OEM tändsystem man kan använda där det går att programmera gränsen för varvstopp(med rimlig ansträngning)? Tänker mig att spannet 7000-7500rpm är där jag skulle vilja sätta begränsningen.
Eller oroar jag mig helt i onödan?
Tack på förhand!