Th400

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Th400

Inlägg av Mark IV »

Nån här som har bra koll på vad jag behöver för att få min th400 växellåda hålla för 600-700hk på vevaxeln?
Är en 1980 låda jag utgår ifrån.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Th400

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag är ingen expert på detta, men det beror nog en del på vad det är för fordon och användningsområde, alltså vikt, utväxling, överladdning, gata, dragracing, off-road osv. vad man kan komma undan med, så lite mer info är bra för de som kan svara.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Thunderbo1t skrev: sön apr 23, 2023 12:48 pm Jag är ingen expert på detta, men det beror nog en del på vad det är för fordon och användningsområde, alltså vikt, utväxling, överladdning, gata, dragracing, off-road osv. vad man kan komma undan med, så lite mer info är bra för de som kan svara.
En midsize jänk 60 tals chevelle, bus/burn bil och nån strip resa.
1600kg.
3.31 el 3.55.
3500 i stall.
454 med scat vev stakar SRP smidda kolvar, Brodix alu toppar, custom rullkam 236/248 @050 .646 .624 107 ls.
Har även en 505 liknande 454an som jag vill den ska klara med och den är bromsad 640hk den sitter i en bil med samma spec som den 454an ska i.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Th400

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag är ju också lite nyfiken på vad en TH400 behöver då jag har en liggandes som jag inte vet något om, förutom att den troligen satt ny i en pickup i slutet av 60 talet, den kanske hamnar i en pickup igen med 5.3 LS och turbo nån gång i framtiden, tänkte försöka gå igenom den själv i framtiden...
Det finns mycket att läsa, men ibland lite gammal information.

Jag kan ha helt fel, och nedåt (uppåt) 4 i utväxling blir lätt drygt utanför byn, å en big block har ork så det kompenserar om man inte behöver max prestanda på 402 meter.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Th400

Inlägg av Steve »

Forumet på LS1tech eller Sloppy Mechanics public page på Facebook lär ha all information man behöver i ämnet TH400, och speciellt om man vill göra det själv till ett vettigt pris.

Jag köpte ett kit från Jakes Performance i USA till en låda jag byggde ihop, den höll då för mycket stryk
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Har en 400a myggan byggde åt mig för 15-20 år sedan köpte delar ifrån Jake då jag med.
Har några guider utskrivna ifrån då för jag tänkte bygga den själv först.

Lådan jag har nu ligger i delar. Nytt kitt beställt ifrån Amazon med förhoppningsvis teflon tätningar istället om allt går som tänkt.
https://www.amazon.com/gp/product/B010R ... UTF8&psc=1
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Thunderbo1t skrev: sön apr 23, 2023 7:35 pm Jag är ju också lite nyfiken på vad en TH400 behöver då jag har en liggandes som jag inte vet något om, förutom att den troligen satt ny i en pickup i slutet av 60 talet, den kanske hamnar i en pickup igen med 5.3 LS och turbo nån gång i framtiden, tänkte försöka gå igenom den själv i framtiden...
Det finns mycket att läsa, men ibland lite gammal information.

Jag kan ha helt fel, och nedåt (uppåt) 4 i utväxling blir lätt drygt utanför byn, å en big block har ork så det kompenserar om man inte behöver max prestanda på 402 meter.
Finns en skylt på sidan om den inte är borta el oläslig på den kan du koda det mesta.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Th400

Inlägg av Thunderbo1t »

Allt jag kunde koda av var Pickup och år, som jag glömt, men det var i slutet av 60 talet.
Jag tycker det ska bli kul att försöka renovera och preppa den :lakrits:
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Thunderbo1t skrev: mån apr 24, 2023 6:20 pm Allt jag kunde koda av var Pickup och år, som jag glömt, men det var i slutet av 60 talet.
Jag tycker det ska bli kul att försöka renovera och preppa den :lakrits:
Ok det är det mesta år och modell den suttit i.
Är den slutet 60 så har den bra direkt trumma(funkar slät för 34 elements sprag) och alu kolvar i trummorna,det enda sämre med tidigare är att man gjorde om för två ringar till center supporten så huset klarade sig längre.

Min låda hade mycket mindre bra grejer....

Här är iaf vad jag tänkt......
Kitet jag länkade
Direkt trumma för 34 elements sprag
4l80e forward clutch hub
Rollerize utgående axel
Bättre fjädrar direkt trummans kolv
Dual feed till direkt trumman
Hårdare fjäder i pump
Djupt alu tråg
Hemmabyggt shift kit el platta ifrån ett B&M kit
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Th400

Inlägg av Thunderbo1t »

Du verkar helt klart ha bättre koll på detta än mig :thumbright:
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Min är isär och uppdaterad plan. Ingen katastrof ännu pumpaxeln har lite rost men det putsar jag bort.
Bilagor
AD5E4191-177E-4BA6-8C69-F781510DF99B.jpeg
AD5E4191-177E-4BA6-8C69-F781510DF99B.jpeg (268.45 KiB) Visad 597 gånger
76C5D681-9B93-4EF0-A764-56B9227BFADC.jpeg
76C5D681-9B93-4EF0-A764-56B9227BFADC.jpeg (208.79 KiB) Visad 597 gånger
8377D9B9-18BB-4145-948D-2E86E9FEA2EB.jpeg
8377D9B9-18BB-4145-948D-2E86E9FEA2EB.jpeg (192.86 KiB) Visad 597 gånger
29F1C18A-5A97-405A-A1D1-F8D90235F07C.jpeg
29F1C18A-5A97-405A-A1D1-F8D90235F07C.jpeg (276.19 KiB) Visad 597 gånger
DBF5BA80-5F94-414A-A9E1-00F54C9AED7B.jpeg
DBF5BA80-5F94-414A-A9E1-00F54C9AED7B.jpeg (299.74 KiB) Visad 597 gånger
F05749C0-A1A2-4917-B0A0-11DA4FEA22CB.jpeg
F05749C0-A1A2-4917-B0A0-11DA4FEA22CB.jpeg (311.13 KiB) Visad 597 gånger
9A5CE207-6B16-4F90-AD2A-BBAC34BFF81A.jpeg
9A5CE207-6B16-4F90-AD2A-BBAC34BFF81A.jpeg (263.55 KiB) Visad 597 gånger
4773ED34-3152-43F1-8FA9-13E06A9EA8A5.jpeg
4773ED34-3152-43F1-8FA9-13E06A9EA8A5.jpeg (284.9 KiB) Visad 597 gånger
ACC5C133-869A-47AB-A3A2-F3BF0E5BE81D.jpeg
ACC5C133-869A-47AB-A3A2-F3BF0E5BE81D.jpeg (237.79 KiB) Visad 597 gånger
073B53F5-A8AE-486F-A26A-2EB76315BD71.jpeg
073B53F5-A8AE-486F-A26A-2EB76315BD71.jpeg (270.53 KiB) Visad 597 gånger
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Verkar inte jättelänge sedan den renoverades? Text och bokstäver syns på lamellerna ännu.
Bilagor
DB06E9A2-9853-4D00-94B6-2E73D35A58AE.jpeg
DB06E9A2-9853-4D00-94B6-2E73D35A58AE.jpeg (280.64 KiB) Visad 597 gånger
2AC3B867-92F5-477E-8B5D-9E6A676A144B.jpeg
2AC3B867-92F5-477E-8B5D-9E6A676A144B.jpeg (243.64 KiB) Visad 597 gånger
A4833578-3F53-4DB2-A915-F4C3E3ABA091.jpeg
A4833578-3F53-4DB2-A915-F4C3E3ABA091.jpeg (266.48 KiB) Visad 597 gånger
A5DD17F3-AFC7-4A57-9C9C-55B91E93C604.jpeg
A5DD17F3-AFC7-4A57-9C9C-55B91E93C604.jpeg (292.03 KiB) Visad 597 gånger
C42CE859-43B0-4571-B75B-849123B82CB7.jpeg
C42CE859-43B0-4571-B75B-849123B82CB7.jpeg (335.83 KiB) Visad 597 gånger
11168312-4731-4146-A903-3A1A483F655E.jpeg
11168312-4731-4146-A903-3A1A483F655E.jpeg (277.81 KiB) Visad 597 gånger
5BE268AC-E654-44BF-8BB4-F3E06DB534F6.jpeg
5BE268AC-E654-44BF-8BB4-F3E06DB534F6.jpeg (245.22 KiB) Visad 597 gånger
54CDC082-EFBA-481E-9816-A416F85614B9.jpeg
54CDC082-EFBA-481E-9816-A416F85614B9.jpeg (331.73 KiB) Visad 597 gånger
45DFBFFB-7C75-4258-909E-03B8A190691F.jpeg
45DFBFFB-7C75-4258-909E-03B8A190691F.jpeg (243 KiB) Visad 597 gånger
0C22B9AD-E246-48A6-8288-00E57F2893B3.jpeg
0C22B9AD-E246-48A6-8288-00E57F2893B3.jpeg (259.79 KiB) Visad 597 gånger
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Inga exotiska delar men det hoppades jag inte på heller. Roller clutch trumman och plåtkolvar.
Bilagor
666FFAE4-CC16-402F-9461-F6EADB40BD2D.jpeg
666FFAE4-CC16-402F-9461-F6EADB40BD2D.jpeg (159.5 KiB) Visad 597 gånger
8C8613A1-98CF-4C13-BEC0-AC8E320DE4A0.jpeg
8C8613A1-98CF-4C13-BEC0-AC8E320DE4A0.jpeg (351.36 KiB) Visad 597 gånger
91B66943-397F-40F7-80BE-0013433DEF60.jpeg
91B66943-397F-40F7-80BE-0013433DEF60.jpeg (276.29 KiB) Visad 597 gånger
4C187F4C-E7A9-4787-988F-8104818029DB.jpeg
4C187F4C-E7A9-4787-988F-8104818029DB.jpeg (223.28 KiB) Visad 597 gånger
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Fick vänta ett par dagar på en tunnväggig hylsa för att får ur centersupporten. Lagerhaveri och båda planeterna var skrot :(
Bilagor
0358EBCD-DB72-46DF-83F8-1BB31AD96A3F.jpeg
DF5E2353-86E8-4269-9DCF-446E3E987D7C.jpeg
BD564A3C-B3D4-4AE9-93B7-F32EC90CA7DF.jpeg
BD564A3C-B3D4-4AE9-93B7-F32EC90CA7DF.jpeg (462.46 KiB) Visad 597 gånger
10C3A2AD-065B-4D39-A5C8-918C876A01BE.jpeg
10C3A2AD-065B-4D39-A5C8-918C876A01BE.jpeg (218.66 KiB) Visad 597 gånger
3717470E-2B65-4EDE-8480-4572C7996B55.jpeg
3717470E-2B65-4EDE-8480-4572C7996B55.jpeg (164.59 KiB) Visad 597 gånger
CE224FF2-7830-41B1-BC17-B9C8C9691D72.jpeg
CE224FF2-7830-41B1-BC17-B9C8C9691D72.jpeg (315.74 KiB) Visad 597 gånger
4C3FF581-0FD4-4AF0-8D5C-E6473C4BBF3D.jpeg
4C3FF581-0FD4-4AF0-8D5C-E6473C4BBF3D.jpeg (339.01 KiB) Visad 597 gånger
5E744CD0-9B3B-4829-910A-13527C4AA935.jpeg
5E744CD0-9B3B-4829-910A-13527C4AA935.jpeg (227.29 KiB) Visad 597 gånger
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Th400

Inlägg av Mark IV »

Begagnade planeter, alu kolvar och trumma för 34elements sprag inhandlat. Sonnax antiwalk kit för utgående axel och även en sonnax forward clutch hub, ny 34 element sprag, ett rep kit, djupt gjutet tråg och lite fjädrar och annat är inhandlat.
Bilagor
73BAB5A6-BF38-43BD-B805-6C111540FAA9.jpeg
73BAB5A6-BF38-43BD-B805-6C111540FAA9.jpeg (266.92 KiB) Visad 597 gånger
D4B19E7E-8DEE-4CAF-90CC-7C1D307F41A6.jpeg
D4B19E7E-8DEE-4CAF-90CC-7C1D307F41A6.jpeg (299.17 KiB) Visad 597 gånger
1EDED224-BF2B-451D-80EB-4DA9DB984B0B.jpeg
B3FC9EB4-B6F0-421C-B676-305A6C944DAB.jpeg
7C508BF0-04DE-436C-8B0C-2AAA5E43C239.jpeg
97926221-CE74-472E-A02A-D7127D583A9F.jpeg
96A35626-0904-4BF8-922F-BF21F3F2C53B.jpeg
Skriv svar