Sida 1 av 1

Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 1:43 pm
av ROD02b
Finns det nått alternativ att driva en turbo? Ingen rem eller motorns avgaser. Helt fristående. Lite som ett raketbygge, men ren luft ut.

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 1:44 pm
av The
Tryckluft, vätgas

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 4:50 pm
av Thunderbo1t
Om man nu mot alla odds skulle driva turbon med tryckluft, vore det inte lika bra att blåsa in den luften direkt i motorn istället? Känns som att det här leder ingen vart :D

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 6:07 pm
av dsimila
Allt som behövs är en värmekälla som kan värma upp luft några hundra grader.
Vedpanna, kärnreaktor osv.

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 7:04 pm
av Steve

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 10:51 pm
av Jens Gustavsson

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 11:39 pm
av ROD02b
Subaru videon startade tankarna :-) . Men jag vill inte röra avgassystemet. El går också bort. I alla fall med batterier. Kanske med generator, som borde bli stooor. Och säkert krångligare är "remdriven turbo".

Remdrivet är inte så dumt, men det kostar$$$$ :-( .

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: fre maj 12, 2023 11:46 pm
av ROD02b
https://www.youtube.com/watch?v=WHEHMFbEH8I
Jet engine afterburner test with DIY Gasturbine

Som drivkälla till turbo nr 2. Lite bullrig kanske...
Dubbel turbo :-) .

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: lör maj 13, 2023 3:05 am
av Lillen
Som en kompressor......då!

Re: Turbo utan "avgaser"

Postat: sön jul 16, 2023 6:54 pm
av MikkeN
Sent tillägg:
Hyper Charger (hyperbar överladdning) som nämns i kommentar till Subaru-videon använd(e)s på vissa diesellok för ökad dragkraft på låga varv. Turbon har här egen självstartande brännkammare för att kunna ge högt laddtryck på lågt varv men ibland också ge tillräckligt kompressionstryck för att kunna starta dieselmotorn som är lågkomprimerad för att tåla höga laddtryck. Turbon startas alltså separat innan dieselmotorn.

Enligt uppgift provade Lotus en snarlik lösning i F1 på 80-talet som inte blev tillåten då den separata brännkammaren räknades som extramotor. Kan förklara Subarus lösning med att använda inte använda separat tändning och bränsleinsprutning för brännkammaren (som uppfinnaren också beskriver i sin kommentar).