Kardanknut som inte är smörjbar.
Kardanknut som inte är smörjbar.
Tja'ba som dom säger i fjållträsk, har en 2007 BMW X3 3.0SD (stora dieseln) där knuten på kardan har börjat bli lite glapp. Är det någon som har tips på hur man kan smörja ett knutkors där knuten INTE är utbytbar?
Det går alltså INTE att byta ut knuten på min årsmodell, nyare årsmodeller så går det. Finns inga beggade kardanaxlar på bildelsbasen (SD har en annan design än vanliga). Ny kostar runt 14K och det tänker jag inte lägga ut.
Tänkte om man skulle kunna trycka in lite fett i knuten tills man hittar en bättre begagnad kardan.
Det går alltså INTE att byta ut knuten på min årsmodell, nyare årsmodeller så går det. Finns inga beggade kardanaxlar på bildelsbasen (SD har en annan design än vanliga). Ny kostar runt 14K och det tänker jag inte lägga ut.
Tänkte om man skulle kunna trycka in lite fett i knuten tills man hittar en bättre begagnad kardan.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
En del knutkors har ju fettnippeln i änden på en lagerskål, borra och gänga in en nippel där kanske blir tufft då lagerskålen är misstänkt hård? Och är korset genomborrat till alla lager?
Ibland går det ju att byta knutkors fast det inte "ska gå", gjorde så på nån Phård för länge sedan, pressade ur korset, mätte upp det och hittade ett som verkade passa, tror vi fick låsa fast det med punktsvetsar då det var limmat original?, fast jag har ingen aning om hur det ser ut på en X3.
Ibland går det ju att byta knutkors fast det inte "ska gå", gjorde så på nån Phård för länge sedan, pressade ur korset, mätte upp det och hittade ett som verkade passa, tror vi fick låsa fast det med punktsvetsar då det var limmat original?, fast jag har ingen aning om hur det ser ut på en X3.
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Provade att borra, stenhårt. Och om korset inte är förborrat måste man ju sätta 4 st nipplar. Har beställt ett kors som passar men blir ju spännade att få det exakt i mitten, annars blir det ju en jävla obalans. På min X3'a är det 4 st små inpressningar på varje skål som gör att dom inte kan röra sig utåt.Thunderbo1t skrev: ↑sön maj 14, 2023 11:52 am En del knutkors har ju fettnippeln i änden på en lagerskål, borra och gänga in en nippel där kanske blir tufft då lagerskålen är misstänkt hård? Och är korset genomborrat till alla lager?
Ibland går det ju att byta knutkors fast det inte "ska gå", gjorde så på nån Phård för länge sedan, pressade ur korset, mätte upp det och hittade ett som verkade passa, tror vi fick låsa fast det med punktsvetsar då det var limmat original?, fast jag har ingen aning om hur det ser ut på en X3.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Kollat med typ Junggrens motorteknik om dom har nån lösning?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Skulle det funka med en grov spruta som man fyller med fett och sticker igenom gummit?
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
En bra ide, men hur får man det mellan nålarna? Jag tror att fettet bara kommer att lägga sig bakom gummit, jag har olika sprutor och beställt ett nytt kors. När jag får det nya korset skall jag kolla hur det ser ut bakom gummit.blackadder skrev: ↑mån maj 15, 2023 10:26 am Skulle det funka med en grov spruta som man fyller med fett och sticker igenom gummit?
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Fettet är väl ändå mest till för att hålla allt fräscht så det inte blir glappt, att smörja bort glappet känns som en ren nödlösning och kanske inget man vill göra på en brukis man vill kunna lita på.
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Om du läst mina kommentarer så hade du sett att jag skrev:
"Tänkte om man skulle kunna trycka in lite fett i knuten tills man hittar en bättre begagnad kardan."
Jag skrev även i mitt senaste inlägg:
"beställt ett nytt kors"
Självklart är det en nödlösning men utan fett håller det kanske 100 mil och med lite fett så håller det kanske 1000 mil, en jävla skillnad på en brukis (som rullar 1500 mil/år) tills man fått tag på en kardan eller tid till att byta korset. Som inte är det lättaste att få perfekt centrerat utan spår för låsringar att gå efter.
Glappet är så litet att en vanlig svennis skulle inte känna det, och bara på 1 av 4 koppar.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Kan lite värme få fettet att hitta rätt?
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Risken är att man skadar tätningarna, men kanske skulle funka med värmepistolen? Osäker.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
jag har användt en roterande fil och borrade 6mm hål i kopparna på knutkorset , och knackade i smörjnipplar som är gjorda för iknackning,
typ
https://www.sagro.se/sv/artiklar/smorjn ... gJumfD_BwE
typ
https://www.sagro.se/sv/artiklar/smorjn ... gJumfD_BwE
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan.
http://www.sveabil.se/
http://www.sveabil.se/
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Intressant, lärde mig något nytt. Jag har ju filar i olika storlekar, måste prova på ett gammal kors, tack för tipset.redheat skrev: ↑tis maj 16, 2023 5:24 am jag har användt en roterande fil och borrade 6mm hål i kopparna på knutkorset , och knackade i smörjnipplar som är gjorda för iknackning,
typ
https://www.sagro.se/sv/artiklar/smorjn ... gJumfD_BwE
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/