Om jag hade tid, har bara en bil, så skulle jag kunna fixa det här uppe i Luleå. Men att skicka en kardan till Bromma och få det gjort kostar mer än det smakarJohan Posth skrev: ↑tis maj 16, 2023 11:33 am Testa att kontakta Svea Kardan. De är ju typ de enda dom jobbar med, dom kanske kan hjälpa dig att byta kors och balansera den sedan.
http://www.sveabil.se/
Kardanknut som inte är smörjbar.
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.
Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.
Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Det där med brickorna var ju en bra idé, jag utvecklade den lite. Istället för att punkta fast brickorna så slår man 4 st körnslag på varje för att låsa fast dom. Alltså körnslagen i godset inte i brickorna.Husse1 skrev: ↑mån jun 05, 2023 6:09 pm Byt kors.
Att få det i mitten på yoken löser du lätt.
Pressa i korset, mät instick om de inte går ända ut till kanten.
Fixa sedan fyra brickor som du lägger mot korset på alla fyra sidor.
Sen punktar du fast brickorna i yoken när korset är rätt injusterar i sidled.
Räcker med två punkter på varje bricka, så minimerar du rusken för obalans.
Så här har jag fått göra på opelkardaner, som original har en nylonlåsning insmällt i spår på kopparna.
Dessa ska det heller ite gå att byta kors på, men det finns lik förbannat kors att köpa.
Viktigt bara att görsöka få ungefär lika stora svetpunkter på alla fyra platser.
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Har ingen aning hur det ser ut på din bil men det fins kors med “invändig” låsning.
//Christer
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
Jo jag har sett dessa, har dock inte kollat om det finns plats för invändig låsning. Tack för tipset iaf
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Re: Kardanknut som inte är smörjbar.
https://www.youtube.com/watch?v=i0EXxlIetdA
Re-greasing a shielded bearing (no disassembly)
Kanske inte optimalt för knutkors.
Re-greasing a shielded bearing (no disassembly)
Kanske inte optimalt för knutkors.