B230FK och 16V med K-jet
Postat: lör maj 27, 2023 6:52 am
Hej, har en Volvo 240 Turbo 1981 som jag tänkte bygga en rolig extramotor till. Mitt recept eller fundering lyder som följer:
B230FK-block från 1996 med blockmonterad turbo-fördelare.
16V-topp från 940 GLT årsmodell 1991, oportad med originalkammar.
Original 240 turbo-aggregat T03, original laddtryck, vätskekyld.
Original K-jetronic insprutning.
3 tums JT-avgassystem, sitter på bilen sen tidigare.
Turbogrenrör till 240 från KL-Racing.
Insug från 940 GLT:n modifierat för K-Jet-spridare.
Ska köras på mackbränsle samt ingen extremtrimning utan vanlig gatåka, till och från arbetet osv.
Mina frågor: kolvarna, räcker det med 16V-kolvarna som dom är eller måste dom svarvas av, bearbetas? Ska som sagt inte köra med nån våldstrimning utan lugn gatåka, något iaf.
FK-stakar eller B234-stakar?
Hur passar insuget från 940 16V i 240:n med kjet-spridarna?
Fyll gärna på med inputs som man bör ha i åtanke. Tack på förhand.
B230FK-block från 1996 med blockmonterad turbo-fördelare.
16V-topp från 940 GLT årsmodell 1991, oportad med originalkammar.
Original 240 turbo-aggregat T03, original laddtryck, vätskekyld.
Original K-jetronic insprutning.
3 tums JT-avgassystem, sitter på bilen sen tidigare.
Turbogrenrör till 240 från KL-Racing.
Insug från 940 GLT:n modifierat för K-Jet-spridare.
Ska köras på mackbränsle samt ingen extremtrimning utan vanlig gatåka, till och från arbetet osv.
Mina frågor: kolvarna, räcker det med 16V-kolvarna som dom är eller måste dom svarvas av, bearbetas? Ska som sagt inte köra med nån våldstrimning utan lugn gatåka, något iaf.
FK-stakar eller B234-stakar?
Hur passar insuget från 940 16V i 240:n med kjet-spridarna?
Fyll gärna på med inputs som man bör ha i åtanke. Tack på förhand.