Sida 1 av 1

B230FK och 16V med K-jet

Postat: lör maj 27, 2023 6:52 am
av 142bas
Hej, har en Volvo 240 Turbo 1981 som jag tänkte bygga en rolig extramotor till. Mitt recept eller fundering lyder som följer:

B230FK-block från 1996 med blockmonterad turbo-fördelare.
16V-topp från 940 GLT årsmodell 1991, oportad med originalkammar.
Original 240 turbo-aggregat T03, original laddtryck, vätskekyld.
Original K-jetronic insprutning.
3 tums JT-avgassystem, sitter på bilen sen tidigare.
Turbogrenrör till 240 från KL-Racing.
Insug från 940 GLT:n modifierat för K-Jet-spridare.
Ska köras på mackbränsle samt ingen extremtrimning utan vanlig gatåka, till och från arbetet osv.

Mina frågor: kolvarna, räcker det med 16V-kolvarna som dom är eller måste dom svarvas av, bearbetas? Ska som sagt inte köra med nån våldstrimning utan lugn gatåka, något iaf.

FK-stakar eller B234-stakar?

Hur passar insuget från 940 16V i 240:n med kjet-spridarna?

Fyll gärna på med inputs som man bör ha i åtanke. Tack på förhand.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: tor jun 01, 2023 9:10 am
av 142bas
Efter lite läsning här på hemsidan så gör jag ventilurtag i fk-kolvarna samt använder fk-stakarna, till att börja med. Använder dom mått för urtagen som b234-kolvarna har om övriga mått på fk-kolvarna stämmer med 4v-kolvarna.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 12:03 pm
av Steve
Av vilken anledning vill du ha en 16v? Kan ju inte vara för effektens skull.

Är det en äkta 240 turbo är det ju även lite dumt att riskera att åka på regbesiktning.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 12:43 pm
av super7
Steve skrev: fre jun 02, 2023 12:03 pmÄr det en äkta 240 turbo är det ju även lite dumt att riskera att åka på regbesiktning.
Han skriver ju extra motor...

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 4:26 pm
av 142bas
Så du menar att det blir ingen extra effekt med 16V?? Jag ställde några frågor som texten lyder på ett trevligt motorrecept och inte för att bli ifrågasatt!!

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 5:19 pm
av Steve
Så man kan inte åka på en flygande med en extra motor?

T03:an och k-jetet är begränsningarna, så liten vits med en 16v om man inte tänkt uppgradera dom sakerna. Men du gör absolut som du vill.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 5:28 pm
av 142bas
Ja jag vill gärna få grejerna å lira ihop innan jag sätter igång med våldstrimning, det är min plan iallafall.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 5:33 pm
av 142bas
Om jag åker på flygande bes är det ju min huvudvärk. Sen behöver man inte ha en digital körstil för det, dvs allt eller inget.

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: fre jun 02, 2023 5:40 pm
av Steve
Min personliga åsikt är att det är som att börja äta en varmkorv med bröd från mitten, dvs fel ände fastän det finns två bra att välja på.

Skaffa en riktig insprutning och få det att fungera bra på grejerna du har så har du en bra början som lär ge samma effekt, och som sen enkelt kan flyttas över till en 16v utan att ha behövt göra en massa jobbiga lösningar för att få ett k-jet att fungera på en 16v.

Ska vara tyst nu :D

Re: B230FK och 16V med K-jet

Postat: ons jun 07, 2023 4:18 pm
av 142bas
Håller fullt och fast med ditt resonemang, men ibland tar man vad som finns tillgängligt och utgår från det. Har inga större behov av 300+ hästar i den rariteten. Har annars en Chevelle 71:a med bigblock på 300-400hk så jag klarar mig nog.