B230fk problem.
B230fk problem.
Jag har ett problem som alla verkar ha. Men jag har svårt att hitta felet.
Bilen är en 1994 Volvo 945.
Motorn går bra tar normalt med bränsle.
Men Tomgången kan vara på 900rpm eller som igår efter 20 minuters körning 1500rpm.
Men vanligtvis stannar den på 1100rpm.
Jag testat startgas över allt.
Jag har bytt tomgångsmotorn.
Inget hjälper.
Det märkliga är att om man bromsar hårt så kan varven sjunka från 1300rpm till 1000rpm.
Det är inte en original turbo bil utan motorn är en 1994 ltt som sats i en 1994 945.
Den har inte EVAP kopplat.
Hjääälp!!!
Bilen är en 1994 Volvo 945.
Motorn går bra tar normalt med bränsle.
Men Tomgången kan vara på 900rpm eller som igår efter 20 minuters körning 1500rpm.
Men vanligtvis stannar den på 1100rpm.
Jag testat startgas över allt.
Jag har bytt tomgångsmotorn.
Inget hjälper.
Det märkliga är att om man bromsar hårt så kan varven sjunka från 1300rpm till 1000rpm.
Det är inte en original turbo bil utan motorn är en 1994 ltt som sats i en 1994 945.
Den har inte EVAP kopplat.
Hjääälp!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1065
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: B230fk problem.
Prövat att koppla bort bromsservot ifall det drar tjyvluft igenom det? Kolla även att tps:en fungerar.
Re: B230fk problem.
Hur kollar jag TPS:n ?
Tack för hjälpen kollar imorgon jobbar kväll.
Tack för hjälpen kollar imorgon jobbar kväll.
Re: B230fk problem.
Klämma åt slangen till bromsservot låter som sagt som det första du borde prova.
Re: B230fk problem.
Jag klämde åter slangen ordentligt . Bromsarna hade inget Servo. När jag provkörde. Men tomgången lever till sig. Den är nästan uppe i 1600rpm nu mellan varven.
Re: B230fk problem.
Klickar det från TPS:n just innan gasen är helt släppt?
Kan ju prova att klämma åt slang till tomgångsmotor också för felsökningens skull.
Kan ju prova att klämma åt slang till tomgångsmotor också för felsökningens skull.
Re: B230fk problem.
Om jag vrider på gasspjälls armen i motorrummet så klickar det i TPS innan spjället rörs.
Den går upp i tomgång när motorn är varm.
Bilen är körbar.
Den går upp i tomgång när motorn är varm.
Bilen är körbar.
Re: B230fk problem.
Okej jag hittade en video där man justerar tomgången.
Tydligen om man stryper luften till tomgångsmotorn så skall den gå ner i 500rpm.
(denna stannar). Tomgångsmotorn skall reglera från 500rpm till ca 850 om jag minns rätt eller var det 750rpm... jaja
Så tomgången skall jag justera. ALLT experimenteras är med varm motor.
Man skall då justera glappet till(armen från gasreglaget) gasspjället 0,15m så att TPS aktiveras vad jag förstått vid 0.15mm rörelse.
Jag har inte hunnit detta.
Jag provade även att dra ur kontakten till TPS vid varm tomgång inget hände. Eller den reagerade men gick men stabiliserade sig på ca 900rpm.
Är detta normalt med kontakten till TPS ej skall påverka mycket vid varmmotor och tomgång.
Har jag tur är tomgången enbart justerad fel.
Fan känner mig som en mega amatör.... hehhe störande.
Om jag vill kolla upp TPS vet någon vad och hur jag meter med multimeter?
Mvh
Christer
All hjälp uppskattas.
Tydligen om man stryper luften till tomgångsmotorn så skall den gå ner i 500rpm.
(denna stannar). Tomgångsmotorn skall reglera från 500rpm till ca 850 om jag minns rätt eller var det 750rpm... jaja
Så tomgången skall jag justera. ALLT experimenteras är med varm motor.
Man skall då justera glappet till(armen från gasreglaget) gasspjället 0,15m så att TPS aktiveras vad jag förstått vid 0.15mm rörelse.
Jag har inte hunnit detta.
Jag provade även att dra ur kontakten till TPS vid varm tomgång inget hände. Eller den reagerade men gick men stabiliserade sig på ca 900rpm.
Är detta normalt med kontakten till TPS ej skall påverka mycket vid varmmotor och tomgång.
Har jag tur är tomgången enbart justerad fel.
Fan känner mig som en mega amatör.... hehhe störande.
Om jag vill kolla upp TPS vet någon vad och hur jag meter med multimeter?
Mvh
Christer
All hjälp uppskattas.
Re: B230fk problem.
Kan man köpa en Biltema luftmassemätare eller är det enbart skräp från chinesien?
Re: B230fk problem.
Hur höjer luftmassemätaren tomgången?
Re: B230fk problem.
Du har så rätt. Men om jag inte hittar problemet.
Måste jag börja byta delar tills det fungerar...
Det var tanken...
Som sagt nybörjare här...
Måste jag börja byta delar tills det fungerar...
Det var tanken...
Som sagt nybörjare här...
Re: B230fk problem.
Att gasspjället är grundinställt rätt är nog en bra början, kan ju även vara väldigt sotigt i ett spjäll så se till att det är rent också.
Händer det nåt om du kopplar ur kontakten till tomgångsmotorn när motorn är igång?
Händer det nåt om du kopplar ur kontakten till tomgångsmotorn när motorn är igång?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1065
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: B230fk problem.
Jag prövad för många år sen no-name luftmassemätare till 940 från Skruvat och Biltema, ingen fungerade som det skulle, det kanske blivit bättre med åren(?) men jag köper begagnade Bosch om det finns bytesrätt på dem, för de är inte alltid de fungerar heller.
Har motorn nån gång i din ägo gått som den skulle?
Har någon annan kam suttit i tidigare? Jag bytte från M till V-kam och fick justera upp grundläget på gasspjället, det kanske är åt det omvända hållet för dig?
Nu förutsätter vi att du har felsökt på vakuumläckage och ingen tjyvluft kommer in på något vis... Är vevhusventen kopplad korrekt tex?
Har motorn nån gång i din ägo gått som den skulle?
Har någon annan kam suttit i tidigare? Jag bytte från M till V-kam och fick justera upp grundläget på gasspjället, det kanske är åt det omvända hållet för dig?
Nu förutsätter vi att du har felsökt på vakuumläckage och ingen tjyvluft kommer in på något vis... Är vevhusventen kopplad korrekt tex?
Re: B230fk problem.
Borde väl kunna dra tjuvluft genom vakuumslangen till bov:en på turbon också?
Re: B230fk problem.
När jag gör det så stannar motorn helt. Vad jag förståt borde motorn då vara justerad vid spjället till 500rpm.
Denna stannar.
Feljusterat spjäll och eller vakumläckage?
Tips??
Jag skall tvätta spjället och justera tomgången har inte hunnit ännu.