Sida 1 av 1

Oljebyte för Audi ur Quattro

Postat: mån nov 20, 2023 9:18 pm
av volvo740turbo
Hallå!

Har stött på ett litet bekymmer som jag icke lyckats lösa själv eller med hjälp av Google!

Har tömt ur både växellådsoljan samt oljan till fördelningslådan på en Audi ur Quattro 1983 men jag hittar inte någon påfyllning för fördelningslådan , är tanken att oljan i växellådan strömmar över till fördelningslådan? Isåfall så ska man fylla på fullt i lådan och vänta sedan fylla på igen osv?

Sjukt dåligt med verkstadsinfo om dessa, även googlat på Audi 100/80 Quattro för att hitta denna info!

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Postat: tor nov 23, 2023 7:30 pm
av quattro
"Fördelningslådan" är inte en egen enhet utan sitter ihop med resten av växellådan och delar olja med den. Du fyller på olja genom pluggen i locket till främre differentialen ända tills det börjar rinna över. Om bilen står plant skall du då fått olja även i den bakre delen där centrumdifferentialen sitter. Är du osäker kan du sänka bakänden (eller höja framänden) på bilen och sen höja upp (sänka ned) den igen så att bilen står i ett vågrätt plan. Kolla sen om det går att fylla på mer olja. När det rinner över har du rätt volym med olja i alla delar av lådan.

Red Line lightweight shockproof växellådsolja är den bästa olja jag provat i min Audi 80 quattro rallybil. Den brukar vara blå i färgen och även på etiketten på oljeflaskan. Den både skyddar bra vid höga belastningar och gör lådan lättväxlad. Den röda heavy shockproof är för tung och gör lådan mer trögväxlad.

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Postat: tor nov 23, 2023 9:23 pm
av volvo740turbo
Stort tack för svar ! Då fyller jag helt enkelt på i nivåpluggen på växellådan tills den är "mättad" om jag förstår rätt så är nivåpluggen på lådan och diffen samma "del" ?

Re: Oljebyte för Audi ur Quattro

Postat: fre nov 24, 2023 10:32 am
av quattro
Kolla på den här länken och scrolla ner till botten så hittar du genomskärningsritningar på hur en original urquattrolåda ser ut inuti.
https://b2resource.com/drawings.php

Nivåpluggen är både "nivåplugg" och "påfyllningsplugg" till hela växellådan inkl centerdiffen. Oljan i växellådshuset rinner över till centerdiffhuset om du fyller upp till nivåpluggen. Men botten i centerdiffhuset är lägre än förbindelsehålen mellan växellådshuset och centerdiffhuset och det är därför det behöver finnas avtappningspluggar på båda delarna.