Sida 1 av 1

BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: fre jan 05, 2024 8:55 pm
av Firenza
Hejsan.
Ja frågan låter kanske helt glasklar.
Klart att BTR skall sitta i slutet på Fulerailen.

Jag har en V6a (Opel omega X30XE) där vi har orginal fulerail.
Denna känns välldigt klen. Mäter röret till 10 mm ytterdiameter och den är i dag formad som ett U med BTR i ena änden och inlopp i andra.

Om jag nu skulle göra som så att jag satte BTR utanför fulerailen och kopplade in båda ändarna av U till Regulerat tryck på BTR.

Är det en bra fungerande snållösning istället för att bygga ny fulerail?

Bild

Re: BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: fre jan 05, 2024 11:15 pm
av Steve
Med andra ord har du alltså tänkt koppla tryck i båda ändar för att du tycker att fuelrailen har för klen diameter?

Re: BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: fre jan 05, 2024 11:53 pm
av Firenza
Helt korrekt.
Frågan är om det påverkar så mycket negativt.
Bränslet cirkulerar mindre runt spridarna.
Men annars borde det inte göra någon skillnad?

Någon kanske kan komma med en erfarenhets input på om de tror att fulerailen räcker till som den är eller inte.

Orginal 211hk.
Nu blir den överladdad med 620cc spridare.
Vill väl att fulerailen skall räcka för spridarna hela vägen

Re: BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: lör jan 06, 2024 1:58 am
av Allx
Jag bygger alltid med tryckregulatorn direkt efter pumpen för att slippa flöde över spridarna samt mindre uppvärmning på bränslet. Upplever även stabilare tomgång. En annan positiv grej är man slipper köpa 5m dyr AN-slang för att få tillbaka soppan utan de blir bara några decimeter tillbaka till tank eller catchtank.

Re: BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: lör jan 06, 2024 10:23 am
av blackadder
Är det fuelrailen som begränsar?

Hur mycket effekt ska du ha?


/Peter


Re: BTR, för eller efter Fulerail.

Postat: lör jan 06, 2024 2:12 pm
av quattro
Jag tror inte du tänker helt rätt.

Det är troligare att du har för klena slangar till fuelrailen än att railen i sig är för klen. I slangarna är flödet lika med allt bränsle till alla cylindrar - plus returflödet, för det skall också igenom fuel railen. Inne i fuelrailen tappar du av 1/6 av flödesbehovet (exklusive returflödet) för varje bränsleinjektor som flödet strömmar förbi.

Tror du att flödet är för litet så mät vad som händer med bränsletrycket när du trampar fullt. Sjunker det så är något i systemet för klent - eller om du har turbo och flödet inte stiger med laddtrycket som det borde.

Jag håller med Alx i vad han skriver. Gör du så han föreslår slipper du leda returflödet genom både fuelrailen och slangen fram. Då ökar flödeskapaciteten. Å andra sidan ökar risken för ånglås om bilen står avstängd med varm motor. Men bränsletempen vid körning sjunker vilket kan öka motoreffekten något om det är varmt ute.