Sida 1 av 1

Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: sön feb 25, 2024 2:01 pm
av FrasseTurbo
Hej!
Under 2022 knåpade jag ihop ett rostfritt grenrör till min b230.
Var väldigt petig med så "mjuka" krökar och allt vad det innebär. Blev supernöjd med cylinder 2,3 och 4. Ettans cykinder vart lite bökig att få till på den tänkta positionen för turbon. Till slut fick jag till något som blev schysst (tyckte jag då).
Nu när jag slöjdat fram en downpipe den senaste månaden har jag blängt på den där runnern till ettans cylinder ett antal gånger och blir mer och mer fundersam, är den för krokig? Blir det dåligt flöde?? Eller blir det bra??
Frågorna är många, i de bästa av alla världar vill man ju ha ett så enkelt som möjligt. Möjligheterna blir färre i ett standardmotorrum :(
Bifogar lite bilder, "roasta" mig inte för mycket 😂

//Frasse

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: sön feb 25, 2024 5:28 pm
av Thunderbo1t
Jag tycker det ser bra ut, men är inget proffs :lakrits:

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: sön feb 25, 2024 6:43 pm
av FrasseTurbo
Thunderbo1t skrev: sön feb 25, 2024 5:28 pm Jag tycker det ser bra ut, men är inget proffs :lakrits:
Åhh tack, det var skönt att höra! :)
Mvh Frasse

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: sön feb 25, 2024 10:46 pm
av quattro
Jag är inte heller proffs på grenrör men det ser väldigt snyggt ut tycker jag. Där får du full poäng från mig. 5 av 5. Ett riktigt konstverk med mjuka böjar och vad som ser ut som perfekta skarvar.

Och för krokigt tror jag inte det är. Jag har sett tester gjorde av diverse motorgurus som visar att varje krök på insugsidan påverkar starkt negativt, medan de på avgassidan påverkar väldigt lite.

Men det är långa rör, mycket rörformad plåt som skall värmas upp när du gasar fullt. Motorrummet kommer att lysa som ett eget litet solsystem. Om du inte lindar allt i värmebandage. Men då blir rören ännu varmare. Kommer skarvarna att hålla ?

Sen säger väl nästan alla artiklar om grenrör att för bäst effektivitet skall alla rör vara lika långa. Det ser dom inte ut att vara. Mina ögon tycker att cyl 1 är längst och cyl 4 är näst längst. Det ger ojämnt pulsflöde till turbinen vilket minskar effektiviteten på den. Du borde också märkas på avgasljudet.
Hur mycket det kan påverka vet jag inte men de flesta proffsbyggda tävlingsbilar har lika långa rör.

Men testa det. Enda sättet att få svar om på om det möter dina förväntningar.

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: mån feb 26, 2024 12:59 am
av fulsnut
Vilket fantastiskt fint grenrör :shock:

Är som quattro säger bara att prova.

Svetsarna och böjarna är ju bara dom ett rent konstverk :thumbright:

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: mån feb 26, 2024 8:11 am
av FrasseTurbo
Tack för de fina orden! :)

Gällande svetsarna hoppas jag de håller någorlunda, har byggt med stag och uniballs som kommer hålla upp turbon för att vikten inte ska bli för stor :)

Längderna försökte jag få lika långa och av en längd på omkring 350-400mm men mycket riktigt, det sket sig lite på några runners haha :D

Hahah ja, bristen på sol i götet kräver annorlunda lösningar XD

Intressant de med att krökar/böjar inte påverkar flödet något nämnvärt på avgassidan. Var kan jag läsa om det? :)

Mvh Frasse

Re: Grenrör B230 8V "För krokigt?"

Postat: mån feb 26, 2024 2:03 pm
av FrasseTurbo
fulsnut skrev: mån feb 26, 2024 12:59 am Vilket fantastiskt fint grenrör :shock:

Är som quattro säger bara att prova.

Svetsarna och böjarna är ju bara dom ett rent konstverk :thumbright:
Tusen tack!
Var lite pill men samtidigt väldigt skoj! :)

Förhoppningsvis är det bara jag som snöat in på det här med böjarna, har lätt för att fastna i saker XD

//Frasse