tändtabell vitmotor 4 kyl

Diskussioner för erfaret folk
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av Xuri »

Halloj !

har precis börjat dra igång en motor.
vitmotor 4cyl.
lite filad topp, 260/9.6mm kammar.
riktigt grenrör,¨
55in/56 ut snurra gtx3071R
8.5:1 komp
98 oktan
Nira i3+

Hade velat ha igång å göra den så körbar som möjligt innan körning i bänk, å gärna skruva på laddet lite inför det.
Dock har jag aldrig pysslat med vitmotorer.
Är denna tändtabellen safe tycker ni ?
Bild
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av Steve »

Tycker du själv att den är saftig så är det väl bara att dra bort några grader? Allt man vill kolla innan riktig mappning kan man ju kolla med låg tändning
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av quattro »

Är den safe - nja. Jag upplever den mest som lite konstig.
Det ser ut som att du struntat helt i hur det ser ut över 160 kpa, men det är ju bara 0,6 bar i laddtryck. Med en lättdriven turbo kan laddtrycket lätt rusa förbi den nivån innan du hinner reagera. Och nästan hela mappen vacklar upp och ned i tändning på ett ologiskt sätt. Svårt att känna hur motorn går med en sån mapp.
Jag skulle titta på mappen i 3D och jämna ut och snygga till den rejält, ända upp till 300 kpa.
Sen är ju 260 grader ganska snälla kammar även med 8,5 i komp. Det betyder att du kommer att kunna få höga cylindertryck även på lägre varv så där skulle jag vara lite försiktig.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av Xuri »

Steve skrev: mån apr 01, 2024 11:55 am Tycker du själv att den är saftig så är det väl bara att dra bort några grader? Allt man vill kolla innan riktig mappning kan man ju kolla med låg tändning
Har ingen som helst referens, så saftig ? låg ? ingen aning vad en vitmotor behöver.
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av Xuri »

quattro skrev: tis apr 02, 2024 11:06 am Är den safe - nja. Jag upplever den mest som lite konstig.
Det ser ut som att du struntat helt i hur det ser ut över 160 kpa, men det är ju bara 0,6 bar i laddtryck. Med en lättdriven turbo kan laddtrycket lätt rusa förbi den nivån innan du hinner reagera. Och nästan hela mappen vacklar upp och ned i tändning på ett ologiskt sätt. Svårt att känna hur motorn går med en sån mapp.
Jag skulle titta på mappen i 3D och jämna ut och snygga till den rejält, ända upp till 300 kpa.
Sen är ju 260 grader ganska snälla kammar även med 8,5 i komp. Det betyder att du kommer att kunna få höga cylindertryck även på lägre varv så där skulle jag vara lite försiktig.
Ja, på högre ladd så är tabellen inte riktigt utjämnad, bilen laddar bara 0,3 bar nu och det finns lite å göra även där nere.
du har rätt, snurran laddar på fort så därav min försiktighet. Mappen är från tidigare ägare och har aldrig använts tidigare.
Har du någon erfarenhet när vitmotorn är lite extra känslig för spik ? varvtal ?

Tack för svar
Jens Hedlund.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: tändtabell vitmotor 4 kyl

Inlägg av quattro »

Nej tyvärr, jag har ingen erfarenhet alls av en Volvo vitmotor. Jag håller på med gamla Audi som är mycket mer lika Volvos rödmotor. Det finns ju 2-ventils vitmotorer men jag antar du har en 4-ventilsmotor - som det brinner fortare i - så tändningen måste vara betydligt försiktigare. Jag skulle börja med att sänka tändningen rakt över i den nedre delen av mappen. Där känns den hög. Alltså från 0 till 120 kpa. Sen skulle jag göra en jämn och "snygg" tändmapp över 100 kpa som ligger nånstans mitt emellan de höga och låga punkter du nu har i mappen. Det borde funka som start.

Kan ditt sprut registrera och lägga upp signalen från en eller två knacksensorer i loggen så är det väldigt värdefullt. Då kan man se när det börjar sticka upp lite små toppar i kurvan över motorns bakgrundsväsen innan det börjar spika på allvar. Alltså långt innan du hör nåt. Du ser alltså när det börjar "bli något på gång" innan det händer.

Generellt så är ju 8,5 lågt i komp om du inte skall ladda på riktigt rejält. Men squishens utformning och avstånd är oavsett det alltid viktigt för spikkänsligheten. Det finns mycket info på forumet att ta till sig. Finns nog hela tändmappar
Skriv svar