Halloj !
har precis börjat dra igång en motor.
vitmotor 4cyl.
lite filad topp, 260/9.6mm kammar.
riktigt grenrör,¨
55in/56 ut snurra gtx3071R
8.5:1 komp
98 oktan
Nira i3+
Hade velat ha igång å göra den så körbar som möjligt innan körning i bänk, å gärna skruva på laddet lite inför det.
Dock har jag aldrig pysslat med vitmotorer.
Är denna tändtabellen safe tycker ni ?
tändtabell vitmotor 4 kyl
tändtabell vitmotor 4 kyl
Jens Hedlund.
Re: tändtabell vitmotor 4 kyl
Tycker du själv att den är saftig så är det väl bara att dra bort några grader? Allt man vill kolla innan riktig mappning kan man ju kolla med låg tändning
Re: tändtabell vitmotor 4 kyl
Är den safe - nja. Jag upplever den mest som lite konstig.
Det ser ut som att du struntat helt i hur det ser ut över 160 kpa, men det är ju bara 0,6 bar i laddtryck. Med en lättdriven turbo kan laddtrycket lätt rusa förbi den nivån innan du hinner reagera. Och nästan hela mappen vacklar upp och ned i tändning på ett ologiskt sätt. Svårt att känna hur motorn går med en sån mapp.
Jag skulle titta på mappen i 3D och jämna ut och snygga till den rejält, ända upp till 300 kpa.
Sen är ju 260 grader ganska snälla kammar även med 8,5 i komp. Det betyder att du kommer att kunna få höga cylindertryck även på lägre varv så där skulle jag vara lite försiktig.
Det ser ut som att du struntat helt i hur det ser ut över 160 kpa, men det är ju bara 0,6 bar i laddtryck. Med en lättdriven turbo kan laddtrycket lätt rusa förbi den nivån innan du hinner reagera. Och nästan hela mappen vacklar upp och ned i tändning på ett ologiskt sätt. Svårt att känna hur motorn går med en sån mapp.
Jag skulle titta på mappen i 3D och jämna ut och snygga till den rejält, ända upp till 300 kpa.
Sen är ju 260 grader ganska snälla kammar även med 8,5 i komp. Det betyder att du kommer att kunna få höga cylindertryck även på lägre varv så där skulle jag vara lite försiktig.
Re: tändtabell vitmotor 4 kyl
Har ingen som helst referens, så saftig ? låg ? ingen aning vad en vitmotor behöver.
Jens Hedlund.
Re: tändtabell vitmotor 4 kyl
Ja, på högre ladd så är tabellen inte riktigt utjämnad, bilen laddar bara 0,3 bar nu och det finns lite å göra även där nere.quattro skrev: ↑tis apr 02, 2024 11:06 am Är den safe - nja. Jag upplever den mest som lite konstig.
Det ser ut som att du struntat helt i hur det ser ut över 160 kpa, men det är ju bara 0,6 bar i laddtryck. Med en lättdriven turbo kan laddtrycket lätt rusa förbi den nivån innan du hinner reagera. Och nästan hela mappen vacklar upp och ned i tändning på ett ologiskt sätt. Svårt att känna hur motorn går med en sån mapp.
Jag skulle titta på mappen i 3D och jämna ut och snygga till den rejält, ända upp till 300 kpa.
Sen är ju 260 grader ganska snälla kammar även med 8,5 i komp. Det betyder att du kommer att kunna få höga cylindertryck även på lägre varv så där skulle jag vara lite försiktig.
du har rätt, snurran laddar på fort så därav min försiktighet. Mappen är från tidigare ägare och har aldrig använts tidigare.
Har du någon erfarenhet när vitmotorn är lite extra känslig för spik ? varvtal ?
Tack för svar
Jens Hedlund.
Re: tändtabell vitmotor 4 kyl
Nej tyvärr, jag har ingen erfarenhet alls av en Volvo vitmotor. Jag håller på med gamla Audi som är mycket mer lika Volvos rödmotor. Det finns ju 2-ventils vitmotorer men jag antar du har en 4-ventilsmotor - som det brinner fortare i - så tändningen måste vara betydligt försiktigare. Jag skulle börja med att sänka tändningen rakt över i den nedre delen av mappen. Där känns den hög. Alltså från 0 till 120 kpa. Sen skulle jag göra en jämn och "snygg" tändmapp över 100 kpa som ligger nånstans mitt emellan de höga och låga punkter du nu har i mappen. Det borde funka som start.
Kan ditt sprut registrera och lägga upp signalen från en eller två knacksensorer i loggen så är det väldigt värdefullt. Då kan man se när det börjar sticka upp lite små toppar i kurvan över motorns bakgrundsväsen innan det börjar spika på allvar. Alltså långt innan du hör nåt. Du ser alltså när det börjar "bli något på gång" innan det händer.
Generellt så är ju 8,5 lågt i komp om du inte skall ladda på riktigt rejält. Men squishens utformning och avstånd är oavsett det alltid viktigt för spikkänsligheten. Det finns mycket info på forumet att ta till sig. Finns nog hela tändmappar
Kan ditt sprut registrera och lägga upp signalen från en eller två knacksensorer i loggen så är det väldigt värdefullt. Då kan man se när det börjar sticka upp lite små toppar i kurvan över motorns bakgrundsväsen innan det börjar spika på allvar. Alltså långt innan du hör nåt. Du ser alltså när det börjar "bli något på gång" innan det händer.
Generellt så är ju 8,5 lågt i komp om du inte skall ladda på riktigt rejält. Men squishens utformning och avstånd är oavsett det alltid viktigt för spikkänsligheten. Det finns mycket info på forumet att ta till sig. Finns nog hela tändmappar