Sida 1 av 1

B230Fk trimchip

Postat: tis okt 15, 2024 10:06 pm
av granholmoscar
Hej, jag har en b230fk som är lite trimmad med tex:
T3t4 turbo
3tums lmm me dumpventil
Röda saabspridare ca 380-400 CC
Ställbar BTR
V-kam
Förstärkt tryckplatta
3 tums avgasrör ända vägen bak

Nu till frågan, vad jag sett så har den varken tändning chip när jag öppnade upp och kollade och bränsle chip så är det från en b230Fb då dom tydligen skickar på mer soppa, vilka chip skulle passa min setup


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: B230Fk trimchip

Postat: tor okt 17, 2024 4:35 pm
av
Det enda som igentligen passar är ett custom chipp från någon som kan systemet.
Ett vanligt chipp för ft/fk är ju anpassat för 2,5 lmm och 337cc spridare men går på budgetnivå öka spridarnas storlek lika mkt som Lmm arian.
Så med röda Saab (tror ca 360cc) blir det. Fett med org lmm eller för snålt med 3" (man brukar ju köra 440 eller 465cctill 3"lmm) sen en bbl och justera bränsletryck. Ett fb chipp kan va närmare rätt förhållande mellan lmm och spridare men då blir allt utom det troligen mer fel.
I ett rätt gjort chipp lägger man in mappen för lmm signal från en med 3"lmm original och ändrar konstanter för att det ska stämma med spridarstorleken utöver det i ett sk vanligt trimchipp då blir inget annat fel tex kallstart lastsignal till tändboxen mm.
Är tändchippet för en turbomotor går det använda på lägre laddtryck det är ju väldigt individuellt men gissar 0,8 på 95oktan 1kg på 98 som mest sen spikar det.
Är det till en sugmotor så blir det samma vid ksk 0,3-0,5 någon stanns

Re: B230Fk trimchip

Postat: tor okt 17, 2024 6:33 pm
av granholmoscar
Hur mycket kan ett custom kosta? Och nån som vet vem man isf kan lämna till


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: B230Fk trimchip

Postat: fre okt 18, 2024 7:32 am
av Johan Posth
Dw Autokonsult i Kinna löser customchip. Både inviduella med bänkning, plus att han säkert har någon form av universal. Kika efter han på FB eller hans hemsida https://dwautokonsult.se/
Mycket trevlig man!

Re: B230Fk trimchip

Postat: mån nov 18, 2024 7:22 am
av Jens Gustavsson
ofta så är det eftermarknads EFI bästa valet och billigast i längden om man kan koppla lite själv och väldigt roligt och lärorikt om man är lite intresserad. går att hitta beg för små pengar sånt som inte riktigt är nyaste om man har låg budjet annars ett maxecu street väldigt prisvärt då får man riktigt fina modärna grejor. mvh jens

Re: B230Fk trimchip

Postat: mån nov 18, 2024 10:04 am
av mattias
Jag är partisk då jag säljer MaxxECU men jag har installerat det på så många rödblockare som varit chippade, och skillnaden är enorm i vad du kan göra och hur motorn upplevs fungera. Man byter spjälläges-givare så accelerations-berikningen i sig gör att motorn känns mer peppad i gas-svaret, bränsle/tändning mappas i detalj - sen lägg på laddtrycks-styrning för att göra den vridkurva motorn vill ha (undvika spikningar på bensin) och få den att sträcka ut på varv bättre.