Sida 1 av 1

Nybyggd v6 motor lågt komp på ena sidan

Postat: lör feb 08, 2025 9:10 pm
av Firenza
Hejsan.
Jag har en Opel Omega MV6 3L motor (X30XE) Som är nyrenoverad med lite uppdaterade stakar och kolvar.
Motorn har stått ett par år innan vi nu gjorde ett startförsök.
Jag får bra oljetryck på starten (3.5kg)
Men då jag inte fick den att gå något direkt så gjorde jag ett kompprov.
Jag fick 12kg på högra banken (Cylinder 1 3 5)
Men jag fick bara 3kg på vänstra banken.
Nu litar jag inte fullt ut på min kompprovare. Men värdena såg väldigt lika ut.
Och samma på hela sidan.
Jag har kollat att kammarna står rätt (enligt markeringar på hjulen)
Kylsystemet är provtryckt och håller tryck (tänkte om de fått topp packningen snett).

Några förslag på vad det kan vara?

Kan tillägga att jag har inte själv renoverat motorn utan den är köpt renoverad.

Re: Nybyggd v6 motor lågt komp på ena sidan

Postat: sön feb 09, 2025 10:14 am
av dsimila
Kan väl i princip bara vara kamaxel då der är samma på alla cylindrar på hela sidan.
Kan vara böjda ventiler också.

Varför renoverades motorn?

Re: Nybyggd v6 motor lågt komp på ena sidan

Postat: sön feb 09, 2025 10:59 am
av Firenza
Motorn renoverades pga att de ville ha i H profilstakar
Detta är oginal byggtråden från föregående ägare. Jag vill inte på något sätt nu säga eller antyda att de har gjort ett dåligt jobb. Men misstag kan hända den bästa
viewtopic.php?t=63177

Kammarna står rätt när jag kollar de yttre markeringarna.
Remhjulen är inte splinsade så att de går att sätta lite fel.

Provade o ta ett nytt komp prov nu på morgonen och fick 6 kg på Cylinder 2. Men när jag tar det nästa gång har jag 3 kg.

Kan hydrauliska lyftare överjustera sig och därför hålla ventiler öppna?

Re: Nybyggd v6 motor lågt komp på ena sidan

Postat: sön feb 09, 2025 1:50 pm
av Firenza
Ja då har vi kompression :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Jag rev ner insug och lyfte ventilkåpan och tyckte det såg lite lustigt ut. Så jag jämförde med en reservmotor som har gått i min ägo.
Och mycket riktigt insugskammen stod 180 grader fel.
Det är samma kamhjul och kammar på insug och avgas. dock är markeringarna olika och även markeringen för om hjulet skall sitta 180 grader eller inte.
Så ett enkelt misstag som nu är löst.