Sida 1 av 3
HX35 går det att modda intern wastegate
Postat: fre aug 11, 2006 6:28 pm
av foppa
Går det att på nåt sätt modifiera den interna wastegaten på en hx35 snurra så att den kan bli brukbar utan att riskera skenande laddtryck.
Hx35 är tänkt att sitta på en Golf Gti 1.8 16v motor?
Postat: fre aug 11, 2006 6:41 pm
av Muppaskalle
Allt går ju (nästan) men jag skulle föreslå att du pluggar den interna och skaffar en extern wg(50mm hks kopia tex.) och satsar tiden och energin på nåt annat. Enklare och med största sannolikhet bättre att göra så.
Postat: fre aug 11, 2006 7:17 pm
av * * * NXJ * * *
Jag har fått samma rekommendationer (alltså plugga den interna) och du kan se hur jag gjort på
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=30

/NXJ
Postat: sön dec 10, 2006 11:00 pm
av larsat
jag har kört med min interna funkar kanon det enda är att man får borra ett hål i mellanväggen, jag märkte ingen skillnad i respons med mitt grenrör iaf, så vill man så går det, men du måste använga en tryckklocka från en bilmotor
Postat: tor mar 15, 2007 1:35 pm
av RoGGaH
Var ett tag sen det skrevs i tråden men men..
Har du nån bild på hålet i mellan väggen?
Eller du kanske kan beskriva hur du gjode.
Tänkte jag skulle slippa extern wg när det endå sitter en på agget redan.
Mvh// Roger
Postat: tor mar 15, 2007 1:40 pm
av Jens Gustavsson
just på hx35 så är det ganska stor westgat i avgashuset men för att det ska fungera bra så bör man slipa bort mellan väggen in i avgashuset fram till westgate hålet och sen så är klockan till westgaten för liten men det går ju att fixa på nått sätt.
men bäst är att plugga hålet och köra med en typ 50mm KL racing westgate.
Postat: tor mar 15, 2007 4:17 pm
av Big Al
-
Postat: tor mar 15, 2007 5:05 pm
av larsat
man tar ett rör och drar det mot wg ventilen och sen ut igenom turbon och in i turbon igen på andra sidan väggen
detta förstår jag ingenting av
RoGGaH: jag borrade med ett stort borr genom hålet för wastegateventilen, sedan stack jag in en roterande fil & körde lite uppåt mot avgashusflänsen, sedan tog jag lite genom avgashusflänsens hål oxå.. sedan svarvade jag ner en M12 bult & gängade invändigt i ena änden & utvändigt i andra, 2 olika gängor, sedan monterade tryckklocka från Garrett Td03 turbo, funkade kanon sen
Postat: tor mar 15, 2007 6:13 pm
av Big Al
-
Postat: tor mar 15, 2007 6:20 pm
av larsat
man borrar ett hål i avgashuset (på sidan wg:n sitter) snett mot wgventilen och sticker ner ett snekapat rör så det ligger kloss mot ventilen sen borrar man ett till hål på andra sidan mellanväggen och bockar röret mot det och svetsar fast och täpper till runt röret
jaha

de låter ju som en väldigt smidig lösning NOT
va får du allt ifrån?

Postat: fre mar 16, 2007 10:05 am
av RoGGaH
larsat skrev:man tar ett rör och drar det mot wg ventilen och sen ut igenom turbon och in i turbon igen på andra sidan väggen
detta förstår jag ingenting av
RoGGaH: jag borrade med ett stort borr genom hålet för wastegateventilen, sedan stack jag in en roterande fil & körde lite uppåt mot avgashusflänsen, sedan tog jag lite genom avgashusflänsens hål oxå.. sedan svarvade jag ner en M12 bult & gängade invändigt i ena änden & utvändigt i andra, 2 olika gängor, sedan monterade tryckklocka från Garrett Td03 turbo, funkade kanon sen
Ok.. lät ju inte så krånglit. Undrar om det funkar på Hx40 oxo ?
Tackar för svaret.
Postat: fre mar 16, 2007 9:43 pm
av larsat
^^ det beror inte på aggregatet uten hur mycket avgaser motorn lämnar, dom ska ändå in i avgashuset & sedan ut genom luckan, är det för mycket kommer laddet skena, och denna lösning kommer troligen ge högre avgasmottryck än med en stor extern waste direkt i kollektorn
Postat: lör mar 17, 2007 9:55 am
av Patrik H
jag skall köra med en k27 på ett 940 gren rör till att börja med i år i alla fall
måste jag fixa mellanväggen när jag kör med ett 940 grenrör där alla avgaser ändå går ihop i grenröret precis innan agget eller kommer jag få skenande ladd om jag inte gör det??
Postat: lör mar 17, 2007 10:11 am
av larsat
då behöver du inte bygga om avgashuset, men du måste byta wastegateklockan på turbon till en från en "bilturbo"
Postat: lör mar 17, 2007 12:05 pm
av Patrik H
jo jag tänkte andvända den från orginalagget ett garret t3 som jag har gjort fäste för en extra fjäder , jag vet det är en billig lösning men det är det som är meningen. det funkade när jag laddade 1,4 med orginalagget