Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Har som sagt lite planer på överladdad V8 och har lite funderingar kring det!

Tanken är:
Grenrör blir nog "shorty headers" med adapterrör.
Vet inte om det blir singel lr dubbelturbo, plats mm får avgöra!
Sen blir det väl nått eftermarknadsinsug med spridarhylsor och rejält spjäll!

Blir sprut som får styra både tändning bränsle!

Tanken är att börja med ganska standard innehåll i motorn med kanske lite bearbetade toppar!
Sen när det ska bli värre ska det ju gå lätt att uppgradera och inte kosta skjortan!

Jag har en dodge 318 från en 80-tals van (förgasare), en skuren cheva 350 från en van -83 och ett cheva 350 (penta) block som gått som marinmotor och topparna är sönderrostade på!

Det lättaste hade ju vart att använda den kompletta 318-motorn, men vad är lättast och mest prisvärt att bygga vidare på?
Tänker då främst på eftermarknadsprylar och hållbarhet, topparnas utformning, utbud av hållbara växellådor mm!

Angående växellåda så vill jag kunna cruisa med bilen så automat är ett måste!

Motorn ska hamna i en "familjebruksraggarbil", en HGW från -72!
Ska som sagt kunna användas vardagligt, cruisas och smeka motorväg med goda omkörningsresurser!

Vad verkar vettigast? Väger själv åt att pussla ihop en 350 av dom två då det känns som utbudet till cheva är så gott som obegränsat till kaffepengar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av thedriftking »

Kan tyvärr inte svara på vilken som är bäst,
Men borde köra på 350in, större volym och lättare att hitta delar till den

Har själv en 318 hemma som är klar för turbo,
Det som är gjort är; Större förgasare, uppborrad och lågkompskolvar,
Den håller för lite över 450hk är det sagt
Vet inte va 350in håller för,
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av Robban76 »

Skulle gå på Cheva motorn, som du säger så finns det delar nästan överallt.
Angående lådor och turbiner så finns det även där mycket beg till cheva.
Bara kolla på Nitroz så hittar du en hel del beg.

Är det sedan ett 4-bultat block så är det ett riktigt plus.

Mustang 68 HT 477BB C6
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Japp, då blir det å satsa på 350!
Dom extra kubiktummen har nog mindre betydelse även om dom inte skadar!
Försöker övertala brorsan att han ska ge mig sin Olds 455" motor (satt dessutom en sån i bilen från fabrik), men det är svårt! Den hade nog svarat riktigt fint på nått kilo i ladd!

Ska riva isär "pentamotorn" å se hur den verkar, är den frisk så blir det det blocket och resten från vanmotorn!

Annars får jag leta efter ett 4-bultat block!

Finns väl lite olika standardtoppar till 350 kan jag tänka mig, vad ska man leta efter om man ska ha andra??

Vilket komp ska man sikta på i en sån här maskin?
Ska kunna tanka 98 och maxladd blir inte över kilot!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av Gustav »

Leta inte ihjäl dig efter ett fyrbultat block.
En kompis som åkte med kompressor och minst 600 häst körde vanligt tvåbultat block bra länge utan problem.
Gustav Sundberg
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av thedriftking »

Kompet borde väl va runt 8-9?
Det blir mappbart insprut på motorn va?
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av Robban76 »

Gustav skrev:Leta inte ihjäl dig efter ett fyrbultat block.
En kompis som åkte med kompressor och minst 600 häst körde vanligt tvåbultat block bra länge utan problem.
4-bultat är inget man måste ha men ska man köpa nytt så är det aldrig fel.
Vet dom som kört 600hk plus gas och det håller med 2-bultat, men tex andrahansvärdet blir inte lägre om man har ett 4-bultat block. Finns även olika legeringar/kvalite brukar kallas 010 eller något sådant.

Lycka till med bygget :thumbright:

Mustang 68 HT 477BB C6
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Gustav skrev:Leta inte ihjäl dig efter ett fyrbultat block.
En kompis som åkte med kompressor och minst 600 häst körde vanligt tvåbultat block bra länge utan problem.
Gött! Då lär det hålla för mina "söndagsburnisar"!
Då e de ju bara å ragga tag i nån gammal vanmotor lr nått om marinmotorn e kass!
Lr finns det några andra godsaker i vissa (års)modeller(andra kolvar, stakar, toppar mm)?
thedriftking skrev:Kompet borde väl va runt 8-9?
Det blir mappbart insprut på motorn va?
Nått sånt borde väl vara vettigt, frågan är om det är högre org!?
Nån som vet vad det är för komp i en "standard" 350?
Skiljer väl endel mellan årsmodeller och utförande!?

Blir mappbart sprut ja!


Vad skiljer "smogmotorerna" från dom tidigare? När är "brytpunkten"?
Kanske vettigt å leta efter såna toppar?
Robban76 skrev:
4-bultat är inget man måste ha men ska man köpa nytt så är det aldrig fel.
Vet dom som kört 600hk plus gas och det håller med 2-bultat, men tex andrahansvärdet blir inte lägre om man har ett 4-bultat block. Finns även olika legeringar/kvalite brukar kallas 010 eller något sådant.

Lycka till med bygget :thumbright:
Låter bra! Som vanligt så blir det ju budgeten som styr så det får nog bli vad man hittar!
I början så är ju tanken att mata en hyffsat standard maskin med lite mer luft och se vad som händer! Känns ju bättre å börja med en budgetmaskin och mappa den så bra som möjligt innan man börjar med dyrare prylar!

Ska det bytas kolvar å stakar mm i framtiden så letar jag nog upp ett frächt 4-bultat å gör iordning!

Vilka maskiner har 4-bultat?

Kommer nog dröja ett tag innan detta drar igång då ja har alldeles för många projekt, men man kan ju drömma, planera och skramla delar sålänge!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av cossie_demon »

Truck blocken var ofta 4-bult, ljus blå block. Är inte marin motorn du har 4-bult?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Ok, ska kolla de när jag öppnar den, dock är den svart och tror att det är en 80-talare, så jag gissar på att det är en vanlig cratemotor som penta har köpt in och plockat dit sina "marinprylar"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av Stener »

Det som skiljer på smogmotorer är bl.a. Komp, toppar, kam. M.m. Och det finns väl egentligen ingen bra brytpunkt utan det är mer vart bilen som motorn satt i är såld. Kalifornien hade smog redan på 70-talet TROR jag. Går nog att googla fram bättre fakta om det. Delar till cheva 350 kostar ingenting i USA så kör på det!
Chevelle SS -65
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Som jag misstänkte då?

Finns det nån bra sida med org.specar över komp mm.??

Blir å satsa på 350 då det som sagt dräller av billiga delar!

Vad för låda ska man satsa på? Effektmålet är väl 5-600hk och vridet bör väl ramla upp mot 800-1000nm vid den effekten!

Vill hällst ha en pigg sugmotor som "får hjälp" av lite extra luft, med andra ord kanske ha 3-400 "sughästar" och ladda 0,5-0,7 på det, men med småfilad vanmotor och max 0,8 i ladd så kanske man hamnar runt 400hk och 5-600nm??

Den idealiska lådan för mig hade haft denna specen:
4-5vxl.
Lockup.
Specad till 1000nm(lr mer).
Mekanisk.

Kort sagt ska den funka till allt! Cruising, landsväg, motorväg i 160, bus å lite streetrace!

Fattar ju att detta är svårt(och dyrt) att kombinera men tipps, ideer och erfarenheter mottages tacksamt!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av hauge »

MOTORN ÄR INGA PROBLEMS *CAPs lock* ... man brukar säga runt 0,7 bar är gränsen för en gasare utan att behöva trixa med tillskottsbränsle.

Har gått i samma tankar själv... normaltrimmad motor.. knappt 400 kusar o 0,5-0,7 bars laddtryck på det.

problemet blir väl lådan (momentet från motorn) om man vill ha överväxel... en 700 låda är lite väl klen för en sån applikation. Då blir det en 4L80E som är elektroniskt styrd om man skall ha överväxel och momenttålighet.

Även om det är bökigt med de elektroniska lådorna finns det fördelar. Med en controller man kan programmera växelpunkter och hårdhet på växling.
Sen den stora fördelen som jag ser det:
med controllern kopplad mot motorstyrningen kan man göra en momentsänkning på motorn i samband med växling, så att lådan inte tar alls samma stryk vid växling om man har för mycket effekt.

edit: Lockup kan vara svårt att få att hålla.. om man inte kopplar ur den när man gasar.
Ett marinblock skall rimligtsvis vara fyrbultat, då en sådan motor går konstant på hård belastning
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av jonas landin »

Ja, verkar ju hyffsat lätt att få mer effekt än man behöver!
Kommer åka med sprut då jag känner att jag är för dåligt insatt i förgasarbestyckning och det känns vettigare att åka med sprut och kunna styra och ha koll på allt!

4L80E verkar ju som ett vettigt alternativ! Vad ska man ha för kontroller till en sån? Är den kompatibelt med MS lr Vems?

Vad pallar den för vrid? Går det att "preppa" en sån?
Vad ska man räkna med att ge för en sån?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Överladda vinkeljärn, 318 vs 350??

Inlägg av hauge »

en 4L80E är i grunden en Th400 med överväxel och som är elektroniskt styrd. Visst går det att preppa en sån, men det kanske inte behövs.
I originalmontage har 4L80E en separat controller o 4L60E (som är i grunden en th700-4r med elektronisk styrning) controllern ihopbyggd med insprutningen.

De är inte svåra att styra och åtminstone MS har kod för det (megashift):
Vad jag kommer ihåg:
två tåtar (4?) för selenoiderna för att välja växel
en tåt för oljetempgivare
en tåt för lockup
en tåt för sytemtrycket (pwm-styrt 0-5 volt ?).. här kan man alltså välja hur hårt lamellerna skall appliceras och får då automatiskt preppning... kanske man bör bygga om lådan lite för större ventiler för ökat appliceringstryck

Genom att trixa med systemtrycket och momentuttag från motorn (stänga spridare, sänka tändning t.ex) i växlingsögonblicket så kan man få flera effekter... från nästan omärkliga växlingar till stenhårda OCH vara rädd om lådan i växlingsögonblicken.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar