Lite lättare att hitta igen alla dumheter oxå när det är samlat i en å samma tråd..
Bilen jag grejar mest med just nu är bruksbilen, en 142 från -69.

Nu när det blev vinter och halkigt ute så kände jag ett behov av att köpa rallydäck till bilen.
V70 16" plåtfälgar inhandlades och smalnades av så dom passar bra på en 140, finns en tråd om det oxå.
Typ här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lgsmalning
Sen köptes begagnade rallydäck av en lokal förmåga.

Men.. med fräscha rallydäck märktes behovet av mera mos i motorn..
Bilen är sedan tidigare konverterad till B230 och M47 låda (finns nån tråd om det oxå)
Så nya motorn blir ett B23 baserat bygge!
Var hos en kompis och hämtade en B23A och ett par växellådor, samt lite andra speedparts. Behöver jag säga att 142 såg lite nerlastad ut?

Fick tag på en gammal 90mm vevaxel för typ inga pengar så då är man ju så tvungen att använda den

Tanken var först att bara hona orginalblocket och köra B23 kolvarna med kortare saab stakar.
Men när stressplattan var fastspänd och honingssten skulle ner i blocket så syntes en vändkant, inte mindre än 0.3mm slitet var blocket.
Antingen byta block eller borra altså.
Som tur var så hittade jag ett gäng fräna kolvar med 96.75 borr för typ inga pengar så dom fick borras in istället

Blev lite andra bekymmer med vevstakar med dom här kolvarna men.. kommer till det senare.
Topplock, har inte riktigt tid att göra iordning en jättebra fullrace värsting-topp på den korta tid som motorn är planerad att byggas så istället blir det en kompromiss 530 till en riktig räsertopp med bra kamaxel är färdig.
1st typ gratis 530 hämtades och demonterades, toppen var i ruskigt bra skick!

Orginal ser ju för fånigt ut...
46mm insugare hade jag redan liggandes och 38mm avgas är så billigt så så får det bli!

Här är insugssätet kört för 46mm ventil, har inte kört ner den på djupet så mycket än, tänkte ta det efter portningen.

Körde ett 80° stål med lite radie för att öppna mot väggen litegranna, ska köra ut ännu lite mer innan det är klart.

Sen körde jag ett 90° stål med lite radie ytterst rakt ner i grytan..
Gjorde hålet 0.86x ventildiametern.
Nu börjar man se hur sjukt mycket som måste filas bort...

Avgas likadant, här blev det inget radiestål utan ett vanligt 115a

Körde ner så långt det gick i grytan här oxå..

Började räkna lite på kompförhållande och för att få till något vettigt måste toppen planas ordentligt..
Drog av 2mm till att börja med, tänkte börja göra förbränningsrummen och hålla koll på volymen under tiden så kanske man får plana mer sen.

Så blev det! Flera timmar maskintid senare men, nu har man något bra att utgå ifrån när man sätter slipstiftet i skiten

På med blocket igen och ritsa vart cylindern hamnar..

Sen lite funderingar runt förbränningsrummen hur man ska öppna upp runt ventilerna.. känns skönt att ritsa lite först så är det större risk att det blir någotsånär lika på alla

Kommer nog mer uppdateringar snart!