Sida 1 av 1

Hållbara bakaxeldiffklumpar med lamelldiff m.m?

Postat: sön dec 05, 2010 4:23 am
av larsat
Vad för lämplig bakaxeldiffklump (delad bakaxel) från t.ex. Merca eller BMW är hållbar för runt 400hk & finns/går köpa med lamelldiff?

BMW's M-serie bilar borde väll ha rätt hållbara diffklumpar, men vad får man ge för sen sådan begagnad?

Det ska ju vara överkompligt pris oxå.

Är ev. även intresserad av någon billigare modell som håller för lite mindre effekt, iaf 200hk.

Det ska vara nå lämplig drivaxelinfästning oxå så man ev. kan göra egna drivaxlar eller distansplattor för andra typer av drivaxlar, gärna nån bultcirkel alltså.

Sedan har jag en annan dum fråga, då jag inte är speciellt insatt i framhjulsdrift, men skulle det gå att montera en bakaxeldiffklump fram på en bil (med motorn framåt eller bakåt, det spelar ingen roll sålänge klumpen är vänd åt rätt håll?), dom flesta FWD bilar har väll drivaxlar direkt ut ur växellådan, men man kan väll lika gärna ha motor/låda separat o en separat diffklump bara att det normalt sett tar lite mycket plats? :roll: :doh:

Postat: sön dec 05, 2010 10:02 am
av j björk
Som sagt, bmw:s m-serie ska ju vara rätt hållbara. Men dock dyra, tror en m5 klump brukar ligga på 3-4 tusen.

Adaptrar till drivaxlar brukar nog gå att svarva, den delen går nog lösa.
Visst går det sätta en bakaxelklump fram, men man får ju vända den upp och ner.
Alltså får man ändra lite på urluftning och sådant, samt att pinjongen hamnar högt upp.

Postat: sön dec 05, 2010 11:39 am
av The
Om man vänder axeln uppochner så vänder man rotationsriktningen på den, så det bör i teorin gå att montera en bak-klump fram :)

3-4000 för en komplett klump med lamelldiff är väl inga pengar att tala om, det får man ju ge för enbart lamelldiffen till en volvoaxel om den är fräsh.

Postat: sön dec 05, 2010 12:02 pm
av Sleeper_86
Kolla 525 E34 dieslarna, lamelldiff är inte allt för ovanligt i dom..

Postat: sön dec 05, 2010 2:40 pm
av larsat
Tack för svaren!
Det låter lovande, diffen går nog vända upp&ner om man behöver, är lite svårt att tänka sig hur det blir, säg att man sätter motorn framför med "framdrevet" pekandes mot bilens bak så kommer drevet snurra moturs & då snurrar ju diff-flänsen medurs framifrån sett (om den pekar framåt alltså).
vad är rotationsriktningen normalt på en vanlig RWD bil, motorn snurrar medurs eller? :doh:

Men det går kanske även ha motorn över diffen så att drevet pekar framåt o då blir det tvärt om osv..

3-4000 låter som rätt vettiga pengar om man får en lamelldiffad klump som håller för 400hk

Kom gärna med fler förslag...

Postat: tis dec 28, 2010 9:19 am
av Jan van Vurpa
Här borta i Fästning Amerika vi har problem att få diffbroms på en del bilar o tyvärr båda dom bilar som jag råka bygga rally grejor till är det pinsamt med diffar och vårre med bristen på alternativ slut dreven.
Bilarna är Ford Sierra som är känt som ''XR4Ti'' här och oxo gamla hederliga Volvo 240--båda med 2300 SOHC turbo motorer.

Så jag har valt ett mycket stark och gaska åtagbart Toyota Supra MkIII eller ''MA70'' 87-93 bak diff som håller för drift-dårar med uppåt 700 hk eller mer i en 1500-1600kg bil som dom piskar.


Ser ut så här:
Bild

Adaptors på hyllan:

Bild

Supra diff är en 8 tum kronhjul och diffen är 4 pinjongens lamell diff.

Och jag karvar upp dom snygga adaptor plattor som borras och gängas for USA bult delning 86mm och M8 och oxo Cosworth bult delning 94mm med M10.

För Volvo använder vi nu Toyota pick up axel, samma 8 tum drev och Supra diff broms passar direkt..lite svets för infästning punk för länkarmarna och en plata for främmre flänsen och Ta Da! Enkelt.

Kostar här borta cirka $225-250, inte dumt. Även bättre vid privat köp.

Har ni Toyota pick-ups eller Supra därborta?
Är det sånt du söker?

Postat: tis dec 28, 2010 11:11 am
av therealpinto
Till Sierra/Scorpio 7,5" klump (som sitter i XR4Ti) finns ju nu kit för att använda GM-diff, det blir rätt prisvärt...

Supran är ju inte så vanlig här och det dräller inte av pickuper med diffbroms heller, tycker jag.

/gustaf

Postat: tis dec 28, 2010 11:43 am
av Jan van Vurpa
therealpinto skrev:Till Sierra/Scorpio 7,5" klump (som sitter i XR4Ti) finns ju nu kit för att använda GM-diff, det blir rätt prisvärt...

Supran är ju inte så vanlig här och det dräller inte av pickuper med diffbroms heller, tycker jag.

/gustaf
Jag vet. Jag vet oxo killarna som tyckte det var en brilljat idé.

När jag titta på GM diffen långt bak i 1989, jag tappade intresse när jag kände glappet mellen splinsen på ingåande axlar o sidodreven. Sorry men passform, profilen eller vad fan det ska kallas (nog lite rostig på svenskan, har int' bodde där för 35 år) var icke gädkänt.

Dessutom deras sats kommer med nån slags platta some dom värgrar att svara om det ät svarvat eller slippat plan o det går inte.

Sen at det oxo problem att diffen moste helt isär och man måste karva i redan tunna godset in diffhuset.
Ocvh sen är det problemet att man får välja mellan bara 2 slutdrev antingen 3,64 eller 3,36....Å boj
Sorry jag vill lite kortare, behöver ingen Autobahn Brenner.

Sen är det problemet att GM skrott är en vek 2 pinjong diff med nästan obefintlig forspänning...


Och det är inte prisvät när dom rasar och jag har hört av flera som har pajat...

Nej dom killar vet inte vad fan dom håller på med..
Dom vet inte att dom vet ingenting alls.

(bara en kort exemple till: dom 2 grabbar lekar med bilar i en sport gren som man åker runt traffik konar in stora pakering platser, i snitt mellan 50-60 km-hr.
Hela deras ''race career'' är kanske 2-3 timmar, men som den ena sa ''fjädring o dämpare, det är skit lätt'' och dom ger råda till folk att dom ska använda fjädering fram 50% stummare och bak nämare 200% hårdare än vad Ford själv åkte med på asfalt rally bilar---som inbland åker lite, bara lite fortare än 60 km/tm...
Och dom säljer larviga fjädrar tillsamman med banala vanliga KYB dämpare.

Nå då även om Supran är lite sällsynta därborta så pass stark och billigt och flexibalt är Toyota 8 tums grej att det är värt lite svett kanske.

Finns Toyota bakhjul driven vans_ va fan kallar dom_
Pervia....nej inte Perversia-----Previa?

Postat: tis dec 28, 2010 7:39 pm
av therealpinto
Ajdå, jag tyckte det såg smart ut på bild. Här i Europa finns det ju gott om 4.09 och 4.27-utväxlingar. Jaja... ;-)

/Gustaf