Har problem med att kopplingen inte vill frikoppla helt och hållet på högre varv så bilen vill gärna krypa framåt även när jag har kopplingspedalen i botten, det är även svårväxlat på högre varv (troligtvis av samma anledning).
Det gäller en B230 med plant svänghjul och omsvetsad BMW ZF låda och allt fungerade som det skulle i höstas och jag har samma svänghjul, tryckplatta, lamell och växellåda. Kopplingshydrauliken består av ett Wilwood stående pedalställ med en 0,625” huvudcylinder och en BMW E36 slavcylinder och även det är samma som under det föregående året. Det enda som ändrats är egentligen att jag kontrollerat maxtrycket på tryckplattan och fick sedan hjälp att bearbeta svänghjulet lite för att maxa inspänningstrycket, ökade stepdown då med 0,30mm.
Efter bearbetningen av svänghjulet så plockade jag ihop allt och upptäckte då problemet med att bilen vill krypa framåt vid högre varv och att den blev svårväxlad.
Det jag testat hittills:
Förlänga pinnen vid slaven så långt som det går utan att det påverkar solfjädrarna vid montering av slavcylindern
Bytt ut original gummislang till stålomspunnen (luftade så klart också)
Svetsat dit 5mm klackar på gaffeln för att minska avståndet mellan solfjäder och urtrampningslager
Byggt justerbart läge för gaffeln på motsatt sida om slaven. Tog bort slavcylindern och gängade ut justeringen tills lagret nästan ligger mot solfjädrarna och fick då fått lov att byta tillbaka till en orörd pinne vid slavcylindern pga att avståndet minskat så pass mycket
Inget av detta har gjort någon direkt skillnad förutom att dragläget förändrades något när jag justerade in fullt på motsatt sida om slavcylindern, men det frikopplar ändå lika dåligt!
Skulle riva ner låda och koppling igår men tänkte då att jag skulle testa en sista sak innan så jag och brorsan testade att göra en plåt med en svetsad mutter på så man kan justera in kopplingsarmen manuellt med en bit gängstång för att se om det ens gick att få den att frikoppla helt så att bilen står stilla. Justerade sakta in armen och testade tills vi fick bilen att stå stilla på varv och då mäter jag fram att jag behöver ett slag på 33-34mm vid slavcylindern för att flytta gaffeln lika mycket (har ca 15-16mm slag vid slavcylindern nu).
Tänkte om det här går att lösa med en större huvudcylinder och tänkte därför kolla här om någon är lite klurig och i så fall kan räkna fram vad jag skulle behöva för cylinder för att öka slaglängden tillräckligt? Wilwood har vad jag kan se den cylindern jag har nu 0.625 och sedan 0.700, 0.750 och den största jag hittat 0.813
Om jag förstått det här rätt så hade det varit bra att ha mindre diameter vid slavcylindern för att få längre slag men jag hittar ingen cylinder med mindre diameter än den jag har nu (20,64mm ska det tydligen vara på den jag har nu).
Är det någon som vet en slavcylinder med mindre diameter som passar på den 5vxl ZF-lådan så får ni gärna tipsa om det med
Tack på förhand! Mvh Kim