flex fuel sensor?
Moderator: backeliten
Re: flex fuel sensor?
En lösning på det där är ju att kör en chargetemp tabell på bränslekompenseringen.
Då sätter man upp så att på tex tomgång och vid kallstart så kompenserar den mer efter
ect och vid högre varv och last går den mer på iat. Det kan man ställa själv hur man vill ha det.
Då sätter man upp så att på tex tomgång och vid kallstart så kompenserar den mer efter
ect och vid högre varv och last går den mer på iat. Det kan man ställa själv hur man vill ha det.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: flex fuel sensor?
ja jag kompenserade lufttempen på laddtryck givevis.
Men det var bökigt vid kökörning i stan då det blir riktigt hett under huven.
Så jag fick göra som Mattias skrev för att stabilisera värdena, jag satt givaren i gaveln på ic´n faktiskt.
Och då ut mot fronten till.
Men det var bökigt vid kökörning i stan då det blir riktigt hett under huven.
Så jag fick göra som Mattias skrev för att stabilisera värdena, jag satt givaren i gaveln på ic´n faktiskt.
Och då ut mot fronten till.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: flex fuel sensor?
Funkar bra att sätta den som du sa Patrick.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: flex fuel sensor?
Kadett4wd skrev:ja jag kompenserade lufttempen på laddtryck givevis.
Men det var bökigt vid kökörning i stan då det blir riktigt hett under huven.
Så jag fick göra som Mattias skrev för att stabilisera värdena, jag satt givaren i gaveln på ic´n faktiskt.
Och då ut mot fronten till.
Jo men det är ju det jag mena när du står där i kön med låga varv och lite last på motorn då säger du åt den att inte kompensera
lika mycket efter iat utan gå över mer på ect ist.
Men vist det funkar kanon att ha iat en bit i från insuget vi brukar oftast sätta den i tryck röret en bit innan spjället.
Dock på vissa original bilar man kör med pnp sprut på så sitter ju givaren redan i insuget och då är det kanon att kunna göra så.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: flex fuel sensor?
I stort sett alla etanolgivare som säljs till eftermarknadssprut är från Continental. Haltech, Zeitronix, Maxxecu, osv. De slänger bara på en egen klibba och tredubblar priset.
Det finns tre olika versioner.
Modell större med långa anslutningsrör: http://paceperformance.com/i-8396469-13 ... r-e85.html
Modell större med korta anslutningsrör: http://paceperformance.com/i-11661939-1 ... r-e85.html
Modell mindre med korta rör: http://paceperformance.com/i-10801493-1 ... r-e85.html
De kopplas oftast på returledningen i bilen. Det finns AN-adapters med plastinsatser som passar på givarna. Använd inte dessa. De är ren skit. Köp anslutningar från Russell, art. nr. 644123 istället. De är o-ringstätade och sitter fast med överfallsmutter.
Alla använder samma Delphi GT150 kontaktdon. Artikelnr:
Delphi GT150 3-polig honkontakt http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... JHVq7EU%3d
Stift till 0.5mm^2 - 0.35mm^2 kabel http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... UsZkVZY%3d
Stift till 1mm^2 - 0.75mm^2 kabel http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... %2fFi0c%3d
Gummitätning 1.2-1.9mm kabeldiameter, vit http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... 252b3Cc%3d
"Connector Position Assurance" låsfäste http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... vy42h5s%3d
VEMS och MS2 har lite halvtaskigt stöd för givarna. I VEMS måste man köra med en anytrim ingång som kan minska eller öka bränslevärdet ur mappen. I MS2 slår man på flex fuel stöd och jobbar med ett liknande skalärvärde. MS3 har fullbordat stöd som kan linjärinterpolera mellan två helt olika bränsle- och tändmappar.
Zeitronixgivaren är en vanlig Continentalgivare . Läser du databladet så ser du att displayen skiter ur sig analogvärdena, inte givaren.
Det finns tre olika versioner.
Modell större med långa anslutningsrör: http://paceperformance.com/i-8396469-13 ... r-e85.html
Modell större med korta anslutningsrör: http://paceperformance.com/i-11661939-1 ... r-e85.html
Modell mindre med korta rör: http://paceperformance.com/i-10801493-1 ... r-e85.html
De kopplas oftast på returledningen i bilen. Det finns AN-adapters med plastinsatser som passar på givarna. Använd inte dessa. De är ren skit. Köp anslutningar från Russell, art. nr. 644123 istället. De är o-ringstätade och sitter fast med överfallsmutter.
Alla använder samma Delphi GT150 kontaktdon. Artikelnr:
Delphi GT150 3-polig honkontakt http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... JHVq7EU%3d
Stift till 0.5mm^2 - 0.35mm^2 kabel http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... UsZkVZY%3d
Stift till 1mm^2 - 0.75mm^2 kabel http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... %2fFi0c%3d
Gummitätning 1.2-1.9mm kabeldiameter, vit http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... 252b3Cc%3d
"Connector Position Assurance" låsfäste http://www.mouser.com/ProductDetail/Del ... vy42h5s%3d
VEMS och MS2 har lite halvtaskigt stöd för givarna. I VEMS måste man köra med en anytrim ingång som kan minska eller öka bränslevärdet ur mappen. I MS2 slår man på flex fuel stöd och jobbar med ett liknande skalärvärde. MS3 har fullbordat stöd som kan linjärinterpolera mellan två helt olika bränsle- och tändmappar.
Zeitronixgivaren är en vanlig Continentalgivare . Läser du databladet så ser du att displayen skiter ur sig analogvärdena, inte givaren.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: flex fuel sensor?
Tack för bra och intressant info Karl!
Ytterligare någon liten pryl som man kan bygga in...
det verkar aldrig ta slut...

Ytterligare någon liten pryl som man kan bygga in...



Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: flex fuel sensor?
Ska nog handla en sådan givare, ska höra med VEMS Emil om han kan fixa till en bättre stöd till givaren.
Tack för infot och länkarna Karl Buchka
Dock under dom dryga 900mil jag körde med Chevan förra sommaren så låg kvalitén på e85 bra, låg runt E90-92.
Hela resan till och från Budapest funkade bra, man ser rätt tydligt om lambdastyrningen ligger bra.
Här i Eskilstuna så lyckades två polare tanka E50-55, men då händer inte så mycket, bilen bara dör och missar på fullgas.
Får en heldel extra soppa då. Dom tillfällena hade tankbilen pytsat i bensin i E85 tanken.
Tack för infot och länkarna Karl Buchka

Dock under dom dryga 900mil jag körde med Chevan förra sommaren så låg kvalitén på e85 bra, låg runt E90-92.
Hela resan till och från Budapest funkade bra, man ser rätt tydligt om lambdastyrningen ligger bra.
Här i Eskilstuna så lyckades två polare tanka E50-55, men då händer inte så mycket, bilen bara dör och missar på fullgas.
Får en heldel extra soppa då. Dom tillfällena hade tankbilen pytsat i bensin i E85 tanken.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: flex fuel sensor?
E90-92 mätt hur? Många använder mätglas utan att läsa instruktionen. Om mätglaset visar 90% så är det inte E90 utan 90% av E85=E76. Kan såklart finnas olika varianter på mätglas men det jag sett och jämfört med flexfuelsensor visade så.
Håkan Foldefors
Re: flex fuel sensor?
Du tänker fel.
Vet man vad som händer så behövs ingen instruktion eller nåt speciellt mätglas. Man klarar sig jättebra med standard ml-graderat mätglas.
Det handlar inte om att mäta alkoholhalten utan det handlar om att spä bort alkoholen med vatten så man kan mäta resten.
Slår man upp t.ex 100ml E85 i ett 250ml mätglas så är det bara att hälla i vatten sen tills bensinen separerar ut. Sen fortsätter man hälla i vatten tills man når en jämn och bra gradering att läsa på.
Varje ml är nu en procent eftersom vi utgick ifrån 100ml. Gör man samma sak men utgår från 10ml så blir varje 0,1ml en procent. Det handlar då bara om mätnoggrannhet.
Sen läser man ut hur många procent "icke-etanol" som E85 innehåller. Resten är etanol.
Vet man vad som händer så behövs ingen instruktion eller nåt speciellt mätglas. Man klarar sig jättebra med standard ml-graderat mätglas.
Det handlar inte om att mäta alkoholhalten utan det handlar om att spä bort alkoholen med vatten så man kan mäta resten.
Slår man upp t.ex 100ml E85 i ett 250ml mätglas så är det bara att hälla i vatten sen tills bensinen separerar ut. Sen fortsätter man hälla i vatten tills man når en jämn och bra gradering att läsa på.
Varje ml är nu en procent eftersom vi utgick ifrån 100ml. Gör man samma sak men utgår från 10ml så blir varje 0,1ml en procent. Det handlar då bara om mätnoggrannhet.
Sen läser man ut hur många procent "icke-etanol" som E85 innehåller. Resten är etanol.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: flex fuel sensor?
Problemet med insugstemp som jag upplevt är när man står länge på tomgång. Då börjar lambdavärdet leva rätt rejält. Man ser att insugstempen går upp och man börjar pilla med kompenseringstabeller. Hjälper inte. Sen kör man en runda så systemet vädras ut. Då är felet borta och de kompenseringar man gjort på insugstemp drar nu åt andra hållet så man måste kompensera tillbaka igen.
Nånting med kondensering och utfällning av bränsle lutar jag med åt ja.
IAT-givaren hade vi ju på intercoolerböjen strax före spjällhuset på den 2JZ som vi bromsade hos dig Matte och på den bilen brottades jag extra mkt med detta fenomenet iom att den inte hade egen lambdasond utan körde i openloop alltid.
Nånting med kondensering och utfällning av bränsle lutar jag med åt ja.
IAT-givaren hade vi ju på intercoolerböjen strax före spjällhuset på den 2JZ som vi bromsade hos dig Matte och på den bilen brottades jag extra mkt med detta fenomenet iom att den inte hade egen lambdasond utan körde i openloop alltid.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: flex fuel sensor?
Om man vet vad som händer ja. Men om man köper ett mätglas framtaget för ändamålet där det står "fyll bränsle hit" och "toppa upp med vatten hit", skaka om och låt det stabilisera sig och läs av på skalan. Då vill det till att man läst instruktionen för att läsa ut värdet rätt.Pacman skrev:Du tänker fel.
Vet man vad som händer så behövs ingen instruktion eller nåt speciellt mätglas. Man klarar sig jättebra med standard ml-graderat mätglas.
Det handlar inte om att mäta alkoholhalten utan det handlar om att spä bort alkoholen med vatten så man kan mäta resten.
Slår man upp t.ex 100ml E85 i ett 250ml mätglas så är det bara att hälla i vatten sen tills bensinen separerar ut. Sen fortsätter man hälla i vatten tills man når en jämn och bra gradering att läsa på.
Varje ml är nu en procent eftersom vi utgick ifrån 100ml. Gör man samma sak men utgår från 10ml så blir varje 0,1ml en procent. Det handlar då bara om mätnoggrannhet.
Sen läser man ut hur många procent "icke-etanol" som E85 innehåller. Resten är etanol.
Håkan Foldefors
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Re: flex fuel sensor?
Är det någon som vet hur t.ex continental flexfuel givare funkar? Hur mäter den etanolhalten?
e34 m20b25 turbo @1bar
Re: flex fuel sensor?
Frekvens mäter den.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: flex fuel sensor?
50Hz = 0% etanol och 150Hz = 100% och 200Hz om det förekommer metanol. Om jag inte kommer ihåg helt fel..
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Skickat från min A0001 via Tapatalk
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: flex fuel sensor?
Jag har gjort lite första tester på mitt VEMS med anytrim justering, som Karl tipsade om tidigare i tråden.
Men bara satt en Potensiometer för att justera det där ca. 40% från Bensin till E85 (E92?)
https://www.youtube.com/watch?v=7dgLAxX ... e=youtu.be
Jag tänker först använda EgoC värdet i Displayen att gå efter när man ställer ratten.
Ett kvarts varv på ratten motsvarar ca. 15% justering. så när vid landsvägs lunk är det okänsligt att vrida på ratten.
Lambda korrektionen tar lätt upp ett kvarts varv.
Inte värre en en bil med Manuell Choke
Jag justerar även Crank PW på samma ratt men tabellen är högst experimentell ännu.
Tanken är att koppla Tändtabell eller Boost target också.
Hade man haft en 0-5 volt givarsignal borde det också gå att få funktion på, frågan är bara om det blir bättre.
Men bara satt en Potensiometer för att justera det där ca. 40% från Bensin till E85 (E92?)
https://www.youtube.com/watch?v=7dgLAxX ... e=youtu.be
Jag tänker först använda EgoC värdet i Displayen att gå efter när man ställer ratten.
Ett kvarts varv på ratten motsvarar ca. 15% justering. så när vid landsvägs lunk är det okänsligt att vrida på ratten.
Lambda korrektionen tar lätt upp ett kvarts varv.
Inte värre en en bil med Manuell Choke

Jag justerar även Crank PW på samma ratt men tabellen är högst experimentell ännu.
Tanken är att koppla Tändtabell eller Boost target också.
Hade man haft en 0-5 volt givarsignal borde det också gå att få funktion på, frågan är bara om det blir bättre.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo