Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning
LGSpeed.se har nog billigast h-profilare i Sverige. Yoshifab.com har något billigare diton i USA, men risken för att åka på tullavgift finns ju också.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning
Tackar 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning
Ja de syns ju att lamellen slirat tills tryckplattan blivit varm. Även svänghjulrt är blått och fullt av sprickor,lyyski skrev:Har de sån betydelse på tryckplattan då? Så länge inte den är skev å håller tryck så borde de bara va att putsa av ytan i svarven?
Min tryckplatta såg ut så efter en sommar med 400hk och tuggar vidare med lika mycket hk i en annan bil..
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning
Men ja funkar gör den nog!
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning
Hum.. Med det ormboet under brädan tror jag nog inte vi sparar allt för mycket av orginal härvan! 

David B
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing -
Teamet var och körde eleminering med Valianten på Mk Brinkarnas Motorfestival här i Emmaboda.
Slutade med vinst i Stock Street för tredje gången. Mao dags att ge sig på nästa klass
Några bilder från eventet.
Frän Barracuda

Satelite med 340

Arne Åströms Corvette, med runt 1000hk, som även han har kraftöverföring som Stig Åhlgren har satt ihop

Team Baccaruda som körde sin första 8:a. Motor byggd av Jon Frööjdh

Sist men inte minst, min slitna 12 sekunders räser.


Slutade med vinst i Stock Street för tredje gången. Mao dags att ge sig på nästa klass

Några bilder från eventet.
Frän Barracuda

Satelite med 340

Arne Åströms Corvette, med runt 1000hk, som även han har kraftöverföring som Stig Åhlgren har satt ihop

Team Baccaruda som körde sin första 8:a. Motor byggd av Jon Frööjdh

Sist men inte minst, min slitna 12 sekunders räser.


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 till Gatebil 27/9
Jaha, då har man hittat gnistan igen att bygga driftingbil.
Kom över en E36:a med coilovers, svetsad diff och rensad inredning för 3500kr. Så skrotade Volvo-planerna.
BMWn är ju faktiskt bättre, på det mesta (motor, väghållning osv). Har funderat på att lägga i en M50B25 i en 740, men det blir ju både dyrare och omständigare än att bygga på en BMW från början?
Specen då, bilder på bilen kommer inom kort. Hoppas rubriken har lockat hit lite BMW folk för jag kommer behöva en del hjälp
Får väl starta en tråd på PPF framöver också.
Version 1.1: Effektmål 300hk på veven.
[X]Oöppnad M50B20.
[]Megasquirt 2 V3 som måste modifieras eftersom den är byggd till Volvo.
[]KKK26 på hembyggt grenrör (räcker den till 300 hk på veven?) Har den liggande så tänkte testa den pga tajt budget.
[]3" avgas.
[]Innovative bredbandslambda.
[X]Rensad inredning.
[]Bur.
[X]Svetsad diff.
[]Nya bussningar i bakvagnen
[]Parallellstyrning med E46 bärarmar osv.
[]Hydraulisk handbroms.
Det är vad jag kan komma på just nu.
Kom över en E36:a med coilovers, svetsad diff och rensad inredning för 3500kr. Så skrotade Volvo-planerna.
BMWn är ju faktiskt bättre, på det mesta (motor, väghållning osv). Har funderat på att lägga i en M50B25 i en 740, men det blir ju både dyrare och omständigare än att bygga på en BMW från början?
Specen då, bilder på bilen kommer inom kort. Hoppas rubriken har lockat hit lite BMW folk för jag kommer behöva en del hjälp

Version 1.1: Effektmål 300hk på veven.
[X]Oöppnad M50B20.
[]Megasquirt 2 V3 som måste modifieras eftersom den är byggd till Volvo.
[]KKK26 på hembyggt grenrör (räcker den till 300 hk på veven?) Har den liggande så tänkte testa den pga tajt budget.
[]3" avgas.
[]Innovative bredbandslambda.
[X]Rensad inredning.
[]Bur.
[X]Svetsad diff.
[]Nya bussningar i bakvagnen
[]Parallellstyrning med E46 bärarmar osv.
[]Hydraulisk handbroms.
Det är vad jag kan komma på just nu.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Vi tar det väl från början då 
Hämtningen i Växjö på ett skrangligt hyrsläp (eftersom min biltransportbil inte är i ordning).

Huvudrollsinnehavaren då. En välanvänd E36 med "fel" motor, coilovers, svetsad diff och rensad inredning.

Fick börja med att byta dörrhandtaget eftersom det var avbrutet innuti. Var tvungen att lossa rutan och lyfta upp den lite i bakkant. När jag skulle skruva fast den i guideskenan så var jag lite för stark/glömde vilket material jag höll på med så...

Gonatt!

Tur nog så köpte jag en hel dörr för att få handtaget, så efter lite om och men så satt det en ruta där igen.

Motorutrymme och inredning, det som är kvar av den.


budget coilovers och camberplattor


En grej som jag kände att jag tvunget var tvungen att beställa

Håller på med styrvinklarna nu. Någon som är intresserad? Blir budget nästan rakt genom med E46 länkarmar osv.
Teaser.


Hämtningen i Växjö på ett skrangligt hyrsläp (eftersom min biltransportbil inte är i ordning).

Huvudrollsinnehavaren då. En välanvänd E36 med "fel" motor, coilovers, svetsad diff och rensad inredning.

Fick börja med att byta dörrhandtaget eftersom det var avbrutet innuti. Var tvungen att lossa rutan och lyfta upp den lite i bakkant. När jag skulle skruva fast den i guideskenan så var jag lite för stark/glömde vilket material jag höll på med så...

Gonatt!

Tur nog så köpte jag en hel dörr för att få handtaget, så efter lite om och men så satt det en ruta där igen.

Motorutrymme och inredning, det som är kvar av den.


budget coilovers och camberplattor


En grej som jag kände att jag tvunget var tvungen att beställa


Håller på med styrvinklarna nu. Någon som är intresserad? Blir budget nästan rakt genom med E46 länkarmar osv.
Teaser.

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Imorrn är det dags för uppstartsförsök. Om det finns intresse så kan jag fixa en riktig bildbomb på grenrör etc. Coupén är förresten historia, hittade en svart 328 touring 
Så vi använder bara motorn från coupén. Nån som är nyfiken?

Så vi använder bara motorn från coupén. Nån som är nyfiken?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Klart man vill se bilder!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Det har inte stått still under semestern, tvärtom så har det hänt så mycket att jag inte haft ro att sitta här och berätta om det. Men nu är jag tillbaka på jobbet så
I min jakt efter kraftöverföring från 328 (ZF och kraftig bakvagn) så råkade jag hitta en hel bil istället. Så valde mellan att slakta den eller att bygga på den istället. Så valde att bygga på den eftersom den ser mycket bättre ut och var i mycket bättre skick än 320 coupén. Var en BMW fanatiker som förbjöd mig från att bygga på den... Men så länge mitt namn står på regbeviset så bestämmer jag själv!
Så här ser den ut. Är alltså en 328IM-98 med blåst topplockspackning som jag hämtade i Helsingborg för 8000kr.


Så vi ska använda M50B20 motorn från coupén och kraftöverföring från 328. Dvs skulle två bilar rensas från sin drivlina. Perfekt tidpunkt för en garagedag/grillkväll med teamet
Men innan de hade tid så var jag ju tvungen att dra upp den på spolplattan och byta fälgar. Ibland behöver man en stor kompis som aldrig har andra planer


Sen laddade jag upp med öl och lyckades jag få ut halva teamet till garaget. Det blev en väldigt produktiv och trevlig dag!







Undertecknad

Sen stack jag till Spanien en vecka, så gav David nyckeln till garaget vilket var ett bra val
Resultatet.


Början till en plugg till hålet där tomgångsmotorn satt. Hur brukar ni lösa detta?


Ett par bilder från bygget av härvan.


Grenrörsbygge!
På grund av tidsbrist, platsbrist (E36) och att jag har en turbo som ska bytas ut inom en snar framtid (Annan turbo = nytt grenrör), så tänker jag tillverka något i den här stilen. Av samma anledningar så kommer downpipen dras mellan rör 5 och 6 (torpeden måste masseras annars och där går det ett bromsrör som jag inte känner för att bråka för mycket med just nu...)
Jag tycker den här lösningen känns rappare (och snyggare) än att dra in 6 rör i en grov "limpa".
Det här är alltså förlagan!

och så här blev mitt. Blev ganska nöjd med det faktiskt, med tanke på hur lite tid jag la på det.

Wastegaterör, som jag också är väldigt nöjd med.

Downpipebygge 3". Trångt! Drar ner det mellan cyl 5 och 6 för att slippa banka in torpedväggen just nu i alla fall. Ska ju bygga ett seriöst grenrör i framtiden.




Sen var det dags för lambdamutter och lite textilslöjd





Lite slang

Början på avgassystemet

Så ser den ut idag. Börjar bli snyggt tycker jag
Vad tycker du? Nästa helg blir det uppstart och mappning.


I min jakt efter kraftöverföring från 328 (ZF och kraftig bakvagn) så råkade jag hitta en hel bil istället. Så valde mellan att slakta den eller att bygga på den istället. Så valde att bygga på den eftersom den ser mycket bättre ut och var i mycket bättre skick än 320 coupén. Var en BMW fanatiker som förbjöd mig från att bygga på den... Men så länge mitt namn står på regbeviset så bestämmer jag själv!
Så här ser den ut. Är alltså en 328IM-98 med blåst topplockspackning som jag hämtade i Helsingborg för 8000kr.


Så vi ska använda M50B20 motorn från coupén och kraftöverföring från 328. Dvs skulle två bilar rensas från sin drivlina. Perfekt tidpunkt för en garagedag/grillkväll med teamet

Men innan de hade tid så var jag ju tvungen att dra upp den på spolplattan och byta fälgar. Ibland behöver man en stor kompis som aldrig har andra planer



Sen laddade jag upp med öl och lyckades jag få ut halva teamet till garaget. Det blev en väldigt produktiv och trevlig dag!







Undertecknad

Sen stack jag till Spanien en vecka, så gav David nyckeln till garaget vilket var ett bra val



Början till en plugg till hålet där tomgångsmotorn satt. Hur brukar ni lösa detta?


Ett par bilder från bygget av härvan.


Grenrörsbygge!
På grund av tidsbrist, platsbrist (E36) och att jag har en turbo som ska bytas ut inom en snar framtid (Annan turbo = nytt grenrör), så tänker jag tillverka något i den här stilen. Av samma anledningar så kommer downpipen dras mellan rör 5 och 6 (torpeden måste masseras annars och där går det ett bromsrör som jag inte känner för att bråka för mycket med just nu...)
Jag tycker den här lösningen känns rappare (och snyggare) än att dra in 6 rör i en grov "limpa".
Det här är alltså förlagan!

och så här blev mitt. Blev ganska nöjd med det faktiskt, med tanke på hur lite tid jag la på det.

Wastegaterör, som jag också är väldigt nöjd med.

Downpipebygge 3". Trångt! Drar ner det mellan cyl 5 och 6 för att slippa banka in torpedväggen just nu i alla fall. Ska ju bygga ett seriöst grenrör i framtiden.




Sen var det dags för lambdamutter och lite textilslöjd






Lite slang

Början på avgassystemet

Så ser den ut idag. Börjar bli snyggt tycker jag


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Eftersom du har roofrails så blir det väl takbox också??? 

- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Eller blåljus, vi får se
Tänkte annars railsen kunde funka istället för bur




Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Tråkigt jobb men det måste ju göras...

Det är ju SÅÅ mycket plats i e36

Satsade på ett kvalitetsfilter, så hoppas det passar så man slipper ica silen...
Vill inte köpa ett look a like för 149kr som kanske stryper, släpper genom skräp eller rent av sugs in i turbon...

Om du gillar tråden så kan du ju alltid skriva en rad, annars kanske jag glömmer att uppdatera

Det är ju SÅÅ mycket plats i e36


Satsade på ett kvalitetsfilter, så hoppas det passar så man slipper ica silen...


Om du gillar tråden så kan du ju alltid skriva en rad, annars kanske jag glömmer att uppdatera

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Jag kan ta både ris och ros, så om ni har några funderingar över nån av mina ful-lösningar så dela med er
Ha dock i åtanke att det är ett snabbprojekt
T.ex där wastegate röret går in i kollektorn, där hade jag gärna haft det i en vinkel för att hjälpa wasten, men det var svårt att få till just i den här konfigurationen. Eller filtret som jag köpt, är säkert inte helt optimalt. Det stryper säkert lite pga den lilla ytan, hade väldigt gärna haft ett stort K&N filter istället, men det finns ju ingen plats...


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195