Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning

Inlägg av Karl Buchka »

LGSpeed.se har nog billigast h-profilare i Sverige. Yoshifab.com har något billigare diton i USA, men risken för att åka på tullavgift finns ju också.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning

Inlägg av Painlake Racing »

Tackar :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning

Inlägg av gjutarolle »

lyyski skrev:Har de sån betydelse på tryckplattan då? Så länge inte den är skev å håller tryck så borde de bara va att putsa av ytan i svarven?

Min tryckplatta såg ut så efter en sommar med 400hk och tuggar vidare med lika mycket hk i en annan bil..
Ja de syns ju att lamellen slirat tills tryckplattan blivit varm. Även svänghjulrt är blått och fullt av sprickor,
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning

Inlägg av gjutarolle »

Men ja funkar gör den nog!
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: PBM Garaget - Driftingbygget tar fart. Vevstaks riktning

Inlägg av David_B »

Hum.. Med det ormboet under brädan tror jag nog inte vi sparar allt för mycket av orginal härvan! :roll:
David B
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing -

Inlägg av Painlake Racing »

Teamet var och körde eleminering med Valianten på Mk Brinkarnas Motorfestival här i Emmaboda.

Slutade med vinst i Stock Street för tredje gången. Mao dags att ge sig på nästa klass ;)

Några bilder från eventet.

Frän Barracuda
Bild

Satelite med 340
Bild

Arne Åströms Corvette, med runt 1000hk, som även han har kraftöverföring som Stig Åhlgren har satt ihop
Bild

Team Baccaruda som körde sin första 8:a. Motor byggd av Jon Frööjdh
Bild

Sist men inte minst, min slitna 12 sekunders räser.
Bild

Bild
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 till Gatebil 27/9

Inlägg av Painlake Racing »

Jaha, då har man hittat gnistan igen att bygga driftingbil.

Kom över en E36:a med coilovers, svetsad diff och rensad inredning för 3500kr. Så skrotade Volvo-planerna.

BMWn är ju faktiskt bättre, på det mesta (motor, väghållning osv). Har funderat på att lägga i en M50B25 i en 740, men det blir ju både dyrare och omständigare än att bygga på en BMW från början?

Specen då, bilder på bilen kommer inom kort. Hoppas rubriken har lockat hit lite BMW folk för jag kommer behöva en del hjälp ;) Får väl starta en tråd på PPF framöver också.

Version 1.1: Effektmål 300hk på veven.
[X]Oöppnad M50B20.
[]Megasquirt 2 V3 som måste modifieras eftersom den är byggd till Volvo.
[]KKK26 på hembyggt grenrör (räcker den till 300 hk på veven?) Har den liggande så tänkte testa den pga tajt budget.
[]3" avgas.
[]Innovative bredbandslambda.
[X]Rensad inredning.
[]Bur.
[X]Svetsad diff.
[]Nya bussningar i bakvagnen
[]Parallellstyrning med E46 bärarmar osv.
[]Hydraulisk handbroms.

Det är vad jag kan komma på just nu.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Vi tar det väl från början då :)

Hämtningen i Växjö på ett skrangligt hyrsläp (eftersom min biltransportbil inte är i ordning).
Bild

Huvudrollsinnehavaren då. En välanvänd E36 med "fel" motor, coilovers, svetsad diff och rensad inredning.
Bild

Fick börja med att byta dörrhandtaget eftersom det var avbrutet innuti. Var tvungen att lossa rutan och lyfta upp den lite i bakkant. När jag skulle skruva fast den i guideskenan så var jag lite för stark/glömde vilket material jag höll på med så...
Bild

Gonatt!
Bild

Tur nog så köpte jag en hel dörr för att få handtaget, så efter lite om och men så satt det en ruta där igen.
Bild

Motorutrymme och inredning, det som är kvar av den.
Bild

Bild

budget coilovers och camberplattor
Bild

Bild

En grej som jag kände att jag tvunget var tvungen att beställa :P
Bild

Håller på med styrvinklarna nu. Någon som är intresserad? Blir budget nästan rakt genom med E46 länkarmar osv.

Teaser.
Bild
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Imorrn är det dags för uppstartsförsök. Om det finns intresse så kan jag fixa en riktig bildbomb på grenrör etc. Coupén är förresten historia, hittade en svart 328 touring :thumbright:

Så vi använder bara motorn från coupén. Nån som är nyfiken?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Sten »

Klart man vill se bilder!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Det har inte stått still under semestern, tvärtom så har det hänt så mycket att jag inte haft ro att sitta här och berätta om det. Men nu är jag tillbaka på jobbet så :roll:

I min jakt efter kraftöverföring från 328 (ZF och kraftig bakvagn) så råkade jag hitta en hel bil istället. Så valde mellan att slakta den eller att bygga på den istället. Så valde att bygga på den eftersom den ser mycket bättre ut och var i mycket bättre skick än 320 coupén. Var en BMW fanatiker som förbjöd mig från att bygga på den... Men så länge mitt namn står på regbeviset så bestämmer jag själv!

Så här ser den ut. Är alltså en 328IM-98 med blåst topplockspackning som jag hämtade i Helsingborg för 8000kr.

Bild

Bild

Så vi ska använda M50B20 motorn från coupén och kraftöverföring från 328. Dvs skulle två bilar rensas från sin drivlina. Perfekt tidpunkt för en garagedag/grillkväll med teamet :D

Men innan de hade tid så var jag ju tvungen att dra upp den på spolplattan och byta fälgar. Ibland behöver man en stor kompis som aldrig har andra planer ;)
Bild

Bild

Sen laddade jag upp med öl och lyckades jag få ut halva teamet till garaget. Det blev en väldigt produktiv och trevlig dag!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Undertecknad
Bild


Sen stack jag till Spanien en vecka, så gav David nyckeln till garaget vilket var ett bra val :D Resultatet.
Bild

Bild


Början till en plugg till hålet där tomgångsmotorn satt. Hur brukar ni lösa detta?
Bild

Bild

Ett par bilder från bygget av härvan.
Bild

Bild


Grenrörsbygge!
På grund av tidsbrist, platsbrist (E36) och att jag har en turbo som ska bytas ut inom en snar framtid (Annan turbo = nytt grenrör), så tänker jag tillverka något i den här stilen. Av samma anledningar så kommer downpipen dras mellan rör 5 och 6 (torpeden måste masseras annars och där går det ett bromsrör som jag inte känner för att bråka för mycket med just nu...)

Jag tycker den här lösningen känns rappare (och snyggare) än att dra in 6 rör i en grov "limpa".
Det här är alltså förlagan!
Bild

och så här blev mitt. Blev ganska nöjd med det faktiskt, med tanke på hur lite tid jag la på det.
Bild

Wastegaterör, som jag också är väldigt nöjd med.
Bild

Downpipebygge 3". Trångt! Drar ner det mellan cyl 5 och 6 för att slippa banka in torpedväggen just nu i alla fall. Ska ju bygga ett seriöst grenrör i framtiden.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sen var det dags för lambdamutter och lite textilslöjd ;)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite slang
Bild

Början på avgassystemet
Bild

Så ser den ut idag. Börjar bli snyggt tycker jag :) Vad tycker du? Nästa helg blir det uppstart och mappning.
Bild
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av fugazi »

Eftersom du har roofrails så blir det väl takbox också??? 8)
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Eller blåljus, vi får se ;) Tänkte annars railsen kunde funka istället för bur ;) ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Tråkigt jobb men det måste ju göras...
Bild

Det är ju SÅÅ mycket plats i e36 :P
Bild

Satsade på ett kvalitetsfilter, så hoppas det passar så man slipper ica silen... ;) Vill inte köpa ett look a like för 149kr som kanske stryper, släpper genom skräp eller rent av sugs in i turbon...
Bild

Om du gillar tråden så kan du ju alltid skriva en rad, annars kanske jag glömmer att uppdatera ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2

Inlägg av Painlake Racing »

Jag kan ta både ris och ros, så om ni har några funderingar över nån av mina ful-lösningar så dela med er :) Ha dock i åtanke att det är ett snabbprojekt :) T.ex där wastegate röret går in i kollektorn, där hade jag gärna haft det i en vinkel för att hjälpa wasten, men det var svårt att få till just i den här konfigurationen. Eller filtret som jag köpt, är säkert inte helt optimalt. Det stryper säkert lite pga den lilla ytan, hade väldigt gärna haft ett stort K&N filter istället, men det finns ju ingen plats...
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar