Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev: bilen bänkades igen i dag och nya röret värkar fungera ungefär som beräknat.

tyvär lägger vi inte upp nå siffror på bromsningen.
Tycker det är oproffisionelt Jens att tala "vitt å brett" om A men inte B :thumbdown:

Vad är det för hemligt med en gammal b23 motor? Det ju inte riktigt F1 dethär.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör mar 21, 2009 6:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sankan »

grenröret blev riktigt fint :)
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev: bilen bänkades igen i dag och nya röret värkar fungera ungefär som beräknat.

Tycker det är oproffisionelt Jens att berätta A men inte B :thumbdown:

Orkar du ge mej Gunnar Lundströms nr?

/Andre'
Det är väl sm-final idag och han ligger 2a i serien. Gissar att de inte vill ge konkurenterna nån hint om ev extra hästar eller så. Vild gissning mao

Race rapport blir skojj hoppas det lirar bra mot teorierna
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

norrback skrev:

Tycker det är oproffisionelt Jens att berätta A men inte B :thumbdown:

/Andre'
Tycker tvärtom det är väldigt Proffesionelt att inte lägga ut Kunders uppgifter på nätet det handlar väl om ett förtroende mellan kunden och motortrimmaren
Sedan blir det ju bara spekulationer SÅ mycke effekt det måste ju vara fel på Bromsbänken :wink:
Det är det som jag tycker är så bra med Dragracing där får man ett tidkort sen vad bromsbänken säger är skitsamma

MVH Mats
Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

T-27 skrev:
norrback skrev: Tycker det är oproffisionelt Jens att berätta A men inte B :thumbdown:

/Andre'
Tycker tvärtom det är väldigt Proffesionelt att inte lägga ut Kunders uppgifter på nätet det handlar väl om ett förtroende mellan kunden och motortrimmaren
Sedan blir det ju bara spekulationer SÅ mycke effekt det måste ju vara fel på Bromsbänken :wink:
Det är det som jag tycker är så bra med Dragracing där får man ett tidkort sen vad bromsbänken säger är skitsamma

MVH Mats
Varför börjar man ens tala om en motor som man sen ändå inte kan berätta om :?:

Det förstår jag om man inte i detalj vill beskriva hur motorn är byggd, men att inte kunna skriva effekten tycker jag ganska lågt, men det är ju bara vad jag tycker...

Och tur är det att man får ha sin egen åsikt :)

Vad skulle konkurenterna kunna göra fast dom vet att han hade 20hk mera eller mindre än sist? Skulle dom också trimma lite till kvällen innan? Tror inte det...

Samma är det väl med all racing, ingen skillnad vag bänken säger om man inte kan hantera fordonet man sitter i. Och som alltid, mest maxeffekt går inte alltid hårdast, beror på så mycket annat.

Kanske jag bara har en dålig dag :twisted:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vill bara visa lite vad som händer i min verkstad, det är det som denna tråd är till för.

en del vill inte att alla detaljer på ens motorkoncept är allmän egendom och det kan jag acceptera och jag hoppas att andra gör det också.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Fungerade röret som du tänkt sa du? Hur hade du tänkt kurvan då? Vem vann SM?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vi vart fyra till slut, vi va tvåa direkt efter målgång men en massa protester och annat hit och dit, det va inte förns 2 timmar senare allt va klart.
(kjell va inte inblandad i protesterna utan de va mellan de två bmw tror jag?)

det va väll turbo BMW som vann och sen den vita 240 med evo motor som vart tvåa sen m5 bmw:n? rätta mig om jag har fel (allt va så snurrigt :) )

röret värkade fungera bra, registret va körbart tillockmed på den smala och stökiga banan i sikeå enligt kjell.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag och mats T-27 håller på att kolla upp flödet och flödes balansen nu i hans Dart cheva BB rec insug med dominator anslutning.

:idea: tänk va många timmar folk har portat och flödat i sina toppar sen sätter de dit ett insug som inte hänger med toppen, jag ska försöka lära mig mer om insug och förluster i insug framöver.

kommer mer data sen om det är ok från mats?

tack för hjälpen med adaptern nu vem det nu va som hjälpte mats med den :)

här är en bild på adaptern som även har en fyra håls inner del som sprider luften i pleniumet som förgasaren skulle ha gjort.

Bild
Användarvisningsbild
T-27

Inlägg av T-27 »

tack för hjälpen med adaptern nu vem det nu va som hjälpte mats med den
Det var Bäckis som hjälpte till med Adaptern TACK :thumbright:
Och TACK till Jens för hjälpen med Insuget :thumbright:
Nu får vi se hur det funkar på motorn framöver ? :lakrits:

MVH Mats
Bild
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Gösta Eliasson »

Hur gick de me insuget? Matchade det flödet i topparna och va flödet lika i alla runners?
Gösta Eliasson
Användarvisningsbild
T-27

Inlägg av T-27 »

Gösta Eliasson skrev:Hur gick de me insuget? Matchade det flödet i topparna och va flödet lika i alla runners?
Tror nog att insuget flödar bättre än topparna då det bara är ett par orörda Marin toppar och insuget är mer Racing
DART insuget var betydligt jämnare i flöde mellan Runnerserna än vad det gamla Team G insuget var
Och nu är det ännu jämnare sen Jens putsat lite :thumbright:
Men Jens får väl fylla på med mer Fakta

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har varit utan dator och dåligt med tid men jag är på gång i internät värden nu igen :)

de nya dart insuget skiljde ca 30cfm mellan cylindrarna (ingen katastrof mot det gamla som skiljde 60cfm) och efter lite fin putsning så va de innom 10cfm.

då vi bestämt före att vi inte skulle skena iväg fullt ut så begränsade vi oss till att jämna till flödena utan att ändra rören långt från grund ideen som dart hadde så vi satsade mer på att förfina efter gjutningen som inte var hand filad nått.

om jag ska sumera mats motor lite snabbt så är insuget rätt lämpligt men topparnas aria är aldeles för stora (3.6" aria i den raka delen före svängen, skulle var mer mot 3.0"aria enligt pipe max)

därför lämnades insugets miss martch på nedre delen ca 3mm högre så man i framtiden kan lägga in 3-6mm belzona i toppens canalers golv.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jag har på senare tid inhandlat en cam pro plus mätare (man vill ju gå på djupet med detta innan man börjar sälja saker) som jag har börjat mäta upp B230 kammar i och tanken är sen att börja sälja en del olika kammar som jag tycker är bra.

så här ser en sån mätare ut och lite om mätnoggranheten, jag har standard modellen den mäter med denna upplösning......
The standard rotary sensor measures to 1/10 degree. The standard linear sensor can resolve 1 micron (0.00004 inches). Available upgrade sensors boost resolution to 1/40 degree and 1/10 micron.
läs mer här http://www.audietech.com/cam-pro-plus/cam-pro-plus.html

jag köper grejorna av www.jeppes.net i umeå som jag samarbetar lite med vad gällande tekniska supporten på flödesbänkarna och kam-mätarna som han är generalagent för (audietech).

vilken upplösning man behöver beror nog mest på vad man ska ha mätaren till, jag har som mål att lära mig mer om vad som gör en kam till en dynamiskt bra kam och en som mekaniskt ställer till onödiga problem (kanske kommer en liten avhandling om det i sävar turbo artikel arkivet sen om jag hinner skriva nån dag?)

Bild

Jag har mätt upp en hel del kammar och mäter nya varje dag nu och tanken är att kunna leverera kammar till både snälla gatbilar, värre sortens gatbilar och till riktiga full race sug/turbo motorer.

jag kommer att sälja dessa kammar under eget namn men jag slipar inte själv utan jag samarbetar med olika kamaxelslipare.

till en början så kommer det tre kammar med inriktning på gata till budget-racing som går att använda med volvos standard-tryckare (mer detaljerad info kommer snart) sen kommer det värre profiler också med större tryckare.

mitt mål är inte att va billigast eller sälja mest med kammar i sverige utan att ge kunden en kam som fungerar bra och kunna hjälpa till med beräkning av lämplig profil, fjäder-tryck, instalatation och injustering på ett sätt som är mer personligt och djupgående.

mina kammar ska man också kunna få med ett kvalitets-intyg på alla nockar så man vet 100% att kammen är perfekt slipad.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:jag kommer att sälja dessa kammar under eget namn men jag slipar inte själv utan jag samarbetar med olika kamaxelslipare.
Varför blanda in flera olika kamslipare när Gunnar L finns i stan?

//Nisse
Skriv svar