Jag har på senare tid inhandlat en cam pro plus mätare (man vill ju gå på djupet med detta innan man börjar sälja saker) som jag har börjat mäta upp B230 kammar i och tanken är sen att börja sälja en del olika kammar som jag tycker är bra.
så här ser en sån mätare ut och lite om mätnoggranheten, jag har standard modellen den mäter med denna upplösning......
The standard rotary sensor measures to 1/10 degree. The standard linear sensor can resolve 1 micron (0.00004 inches). Available upgrade sensors boost resolution to 1/40 degree and 1/10 micron.
läs mer här
http://www.audietech.com/cam-pro-plus/cam-pro-plus.html
jag köper grejorna av
www.jeppes.net i umeå som jag samarbetar lite med vad gällande tekniska supporten på flödesbänkarna och kam-mätarna som han är generalagent för (audietech).
vilken upplösning man behöver beror nog mest på vad man ska ha mätaren till, jag har som mål att lära mig mer om vad som gör en kam till en dynamiskt bra kam och en som mekaniskt ställer till onödiga problem (kanske kommer en liten avhandling om det i sävar turbo artikel arkivet sen om jag hinner skriva nån dag?)
Jag har mätt upp en hel del kammar och mäter nya varje dag nu och tanken är att kunna leverera kammar till både snälla gatbilar, värre sortens gatbilar och till riktiga full race sug/turbo motorer.
jag kommer att sälja dessa kammar under eget namn men jag slipar inte själv utan jag samarbetar med olika kamaxelslipare.
till en början så kommer det tre kammar med inriktning på gata till budget-racing som går att använda med volvos standard-tryckare (mer detaljerad info kommer snart) sen kommer det värre profiler också med större tryckare.
mitt mål är inte att va billigast eller sälja mest med kammar i sverige utan att ge kunden en kam som fungerar bra och kunna hjälpa till med beräkning av lämplig profil, fjäder-tryck, instalatation och injustering på ett sätt som är mer personligt och djupgående.
mina kammar ska man också kunna få med ett kvalitets-intyg på alla nockar så man vet 100% att kammen är perfekt slipad.