Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Jo jag vet men dom kostar ju inte lite, iaf de jag sett. det ska ju inte plöjas ner några stora pengar i detta, inte än iaf ;)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Då har man jobbat vidare lite.

Lyckades få ur pinnbultarna till vattenpumpen. Största svetstången jag kunde hitta och ett par hårda hammarslag så släpte dom. Rensat packning och rengjort inför montering.
Bild

Blev lite snik och ersätta med helgängad stång, men de duger nog.
Bild

Vettefan om jag vill sätta tillbaka denna pump, ser förjävlig ut och det känns som om den går lite tungt... men de kom inga missljud :?
Bild

Fått tag i ett kamdrev som blivit monterat, skall bara kammen justeras.
Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Sprang iväg till mecken o köpte en ny vattenpump fast bilmodellen. Stod och jämförde mot marinpumpen och enda skillnaden vad jag kan se är att kanalen som går till värmepaketet är pluggad. Så då fick de bli en sån, sparde man några hundra :thumbright:
Bild

Plockat ur pluggen och plattan som håller fast den i gamla pumpen. Fantastiskt att man kan ta ut så mkt mer pengar en likadan pump bara för att ett hål är pluggat :?
Bild

Svarvade en ny då den gamla var ganska rutten. Vettefan va de va för material men de va nån plast/gummliknande konsistens på materialet jag hittade på jobbet :hihi:
Bild

Monterat o klart, bara hoppas de är tätt men de va tungt o pressa i den så de borde de vara.
Bild

Monterat på motorn, bara rostfria bult nu :thumbright:
Bild

Gjorde även ett täcklock där gamla förgasarpumpen satt.
Bild

Rensade gängorna och kontaktytorna på generatorn och svarvade även ett par koppar distanser för bästa kontakt. Blir nya strömkablar sen.
Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

Oliven skrev:Sprang iväg till mecken o köpte en ny vattenpump fast bilmodellen. Stod och jämförde mot marinpumpen och enda skillnaden vad jag kan se är att kanalen som går till värmepaketet är pluggad. Så då fick de bli en sån, sparde man några hundra :thumbright:
Då hoppas jag att du tänkt köra med slutet kylsystem annars kommer inte den där cirkulationspumpen bli långlivad :?
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Japp, det sitter de original på denna. Har bara inte plockat på allt än då jag ska justera in kammen först.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

Ja dåså :thumbright:
Annars så brukar inte bilpumpar och sjövatten bli speciellt lyckat...
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Då har det hänt lite mer saker.

Fått svänghjulet avsvarvat så att den är fräsh innan montering sen. Kastade 2 hundringar innan han började svarva så vi lär inte påverkat balansen nämnvärt. :thumbright:
Bild

Fått tråget från lack, monterat och klart nu med ny plugg och bricka.
Bild

Värmeväxlaren, för det slutna systemet samt sjövattnet.
Bild

Öppnad för att kolla så allt är ok.
Bild

Det invändiga elementet som sjövattnet går igenom för att kyla det slutna kylsystemet.
Bild

Lyckades man givetvis dra av en bult så då fick man slå ihjäl en timme på att borra ur och gänga om.
Bild

Ett litet knep om man ska montera stora sladdriga packningar, dra i några pinnbultar eller stopskruvar som jag använde för att hålla packningen på plats men ändå kunna lägga på locket, gick väldigt smidigt då :thumbright:
Bild

Har även fått hem rören till insugsbygget, 6m.... så är det någon som är intresserad av lite 45/41mm alu-rör så PM,a mig.
Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Skruvat lite till men det börjar ta slut på saker jag kan göra, behöver en donatorbil nu! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41976

Ena gaveln till plenumet tillverkad där spjällhuset skall skruvas.
Bild

Delarna som är klara till insuget so far. Nån mer än jag som tycker det är lite överkurs på detta insug för denna motor? Har hittills bara kostat 2 timmar komp på jobbet så varför inte :hihi:
Bild

Monterat kylsystemet och kylrör, börjar se komplett ut igen.
Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Då har man kommit en bit till i insugsbygget. Blev lite ändrade planer eftersom det inte fanns en firma i mälardalen som kunde bocka 45mm alu rör. Så nu blir det ett delat insug med 45graders silikonsklang istället. Tror faktiskt de blir bra. Bedöm själva :)

Tagit upp hål i avgaslimpan för lambdasonden. Nu ska det bara svarvas en adapter som ska pressas i och svetsas utvändigt.
Bild

Första röret monterat i insugsplattan.
Bild

Alla rören itryckta och rör/spridarhållren fastskruvad på dessa.
Bild

Bild

Silikonslangarna påtryckta och stoppat i trattarna. Det skall ju sedan byggas plenum runt trattarna.
Bild

Bild

Allt för denna gången. Nu måste jag lyfta i motorn lite provesoriskt i båten igen så jag ser att det kommer gå fritt överallt innan man lämnar in på svetsning :)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

skummt att tändnings skalan är längre? är de orginal på marin motorerna?

hade varit användbart på trimmade sug motorer :D


o en annan fråga varför är inte hela kanalerna portade på insug? bara lite i början?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Det har jag faktiskt ingen aning om, har inte ens tänkt på de :roll:

Det är bara matchportat mot insuget i början. Resten av jobbet är gjort nere vid ventilen. Så det är en ganska enkel portning.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Ser ju bara bulla ut :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ambitiöst på en sån här motor men fränt blir det ! :thumbright:
Ska spridarna sitta så långt upp som den där plattan du bultat kring dina runners?
Jag har inte riktigt fattat var plenumet blir ännu, men jag antar att plenumet börjar först vid trattarna så att man tar loss plenumet sen genom att lossa silikon-böjarna?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

plattan är som sagt bultad bara så den kan jag skjuta upp och ner på rören som jag känner för det. Fästena för fuelrailen får man tillverka på lämpligt sätt efter vart spridarna hamnar.

Stämmer bra det du säger att plenumet kommer börja vid trattarna. Kommer alltså vara delbart vid silikonslangarna. Tanken var att det skulle varit bockade rör hela vägen upp till plenumet men nu blev det den här lösningen istället. Trattarna kommer sticka in ca 20mm i plenumet.

Ja det känns lite överarbetat för den här motorn men jag får spjällhuset där jag vill ha det därför det skulle bli lite knöligt med originalinsuget. Har bara kostat 900kr än så länge varav hälften är inbytt komptid, så de har inte kostat så mkt :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Donator bil är inköpt. En 90ans 244 GLE. Fullutrustad med elhissar och AC m.m. :hihi:

Båten är täckt igen och utkörd så bilen fick ta dess plats. Kommer komma ut en säljes annons så småningom på volvo delar :thumbright:

Bild

Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar