Det pyr iafC Upp skrev:De tar sig sa mordbrännarn:
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
Hade egentligen inte tänkt uppdatera förrän jag gjort nåt stort igen. Men jag känner mig lite sugen att rapportera de små framstegen jag gjort.
Jag tog en paus i en månad för att samla krafter, sen var det på't igen bara. 5 dagar i garaget efter jobbet i sträck. Fick lite småsaker gjorda, men inte så mkt som man velat kanske.
Högerdörren blev strippad, lackad och ihopplockad igen. Dock så märkte jag när jag monterat allting inkl. dörrsidan och armstöd och allt att jag missat nånting så dörren går inte att öppna från insidan, så jag måste riva isär igen. Men det är ett senare problem. Stör mig lite bara då jag inte kan minnas att jag inte monterade allt som skulle dit.
Sen så påbörjades arbetet med stolsfästen av lite hålat vinkeljärn jag hittade på metallåtervinningen. Där lyckades min hjärna fungera på sätt jag aldrig trodde den kunde, då jag endast med en tumstock och tankeverksamhet lyckades smida ihop rätt stabila stolsfästen i ett stycke på första försöket, som dessutom passar både i originalfästena och stolen utan att behöva borra ett enda hål till. Men det ska stabiliseras upp lite mer innan dom åker i på riktigt.
Och äntligen ska styrningen vara "färdig". Har haft lite problem med P-ändar. Köpte Vänster P-ände från KG, men den visade sig ha för lång kona för att kunna skruvas fast i pitmanarmen. Det märkte jag inte först så jag drog åt den lite mer än jag borde och så var det gängpaj på den, och jätteglapp. Men på SVIS kunde man minsann berätta att det fanns två olika längder, och de hade den kortare i lager, så nu sitter det en fräsh P-ände på ordentligt. Nu hoppas jag bara att glappet i styrsnäckan försvinner när den får servoolja och lite tryck, annars blir det att justera och/eller renovera.
Ska försöka få tag i ett centreringsverktyg i veckan så jag kan montera kopplingen och lådan så jag kan lyfta i motorn och börja dra lite el. Sen är det nog dags för vinterbilen/reservdelsbilen att komma på besök och lämna ifrån sig lite delar, typ kylare, bromsok, bromsservo mm.
Och förhoppningsvis blir det uppstart i sommar med en Weber 36/36 DCD och standardtopp. Jag måste få köra kärringen lite också. Inte bara sminka.
En bild kan jag bjuda på. Hejjarop mottages tacksamt.
Jag tog en paus i en månad för att samla krafter, sen var det på't igen bara. 5 dagar i garaget efter jobbet i sträck. Fick lite småsaker gjorda, men inte så mkt som man velat kanske.
Högerdörren blev strippad, lackad och ihopplockad igen. Dock så märkte jag när jag monterat allting inkl. dörrsidan och armstöd och allt att jag missat nånting så dörren går inte att öppna från insidan, så jag måste riva isär igen. Men det är ett senare problem. Stör mig lite bara då jag inte kan minnas att jag inte monterade allt som skulle dit.
Sen så påbörjades arbetet med stolsfästen av lite hålat vinkeljärn jag hittade på metallåtervinningen. Där lyckades min hjärna fungera på sätt jag aldrig trodde den kunde, då jag endast med en tumstock och tankeverksamhet lyckades smida ihop rätt stabila stolsfästen i ett stycke på första försöket, som dessutom passar både i originalfästena och stolen utan att behöva borra ett enda hål till. Men det ska stabiliseras upp lite mer innan dom åker i på riktigt.
Och äntligen ska styrningen vara "färdig". Har haft lite problem med P-ändar. Köpte Vänster P-ände från KG, men den visade sig ha för lång kona för att kunna skruvas fast i pitmanarmen. Det märkte jag inte först så jag drog åt den lite mer än jag borde och så var det gängpaj på den, och jätteglapp. Men på SVIS kunde man minsann berätta att det fanns två olika längder, och de hade den kortare i lager, så nu sitter det en fräsh P-ände på ordentligt. Nu hoppas jag bara att glappet i styrsnäckan försvinner när den får servoolja och lite tryck, annars blir det att justera och/eller renovera.
Ska försöka få tag i ett centreringsverktyg i veckan så jag kan montera kopplingen och lådan så jag kan lyfta i motorn och börja dra lite el. Sen är det nog dags för vinterbilen/reservdelsbilen att komma på besök och lämna ifrån sig lite delar, typ kylare, bromsok, bromsservo mm.
Och förhoppningsvis blir det uppstart i sommar med en Weber 36/36 DCD och standardtopp. Jag måste få köra kärringen lite också. Inte bara sminka.
En bild kan jag bjuda på. Hejjarop mottages tacksamt.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Håller också med , då får du ju prova chassi bromsar mm. lite i förvägCpt Tuttle skrev:Trevligt att se att nåt händer för dig!
Det där med motorn är egentligen rätt resonerat, man behöver ju inte ha i det värsta för att komma ut på gatan, det räcker att det rullar så får man åtminstone köra medans den riktiga spisen byggs ihop.
Dessutom kommer ju inspirationen som ett brev på posten
Kör hårt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Jo, visst, jag kommer vara rätt glad bara jag får köra den. Sen får man uppgradera motorn nästa vinter typ.
Dock är jag lite smått orolig för att jag byggt mig en nästintill ostartbar bil.
Lång 1:a i växellådan, Skelettsvänghjul och Sinterkoppling är ju inte optimalt i en B20 med Weber 36/36 som antaglinen inte har mycket till bottenvrid. Lyckas jag få rull på bilen så är jag imponerad.
Dock är jag lite smått orolig för att jag byggt mig en nästintill ostartbar bil.
Lång 1:a i växellådan, Skelettsvänghjul och Sinterkoppling är ju inte optimalt i en B20 med Weber 36/36 som antaglinen inte har mycket till bottenvrid. Lyckas jag få rull på bilen så är jag imponerad.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Det vore ju själva f** om saker skulle gå som man tänkt.
Skulle para ihop växellådan och motorn och koplingen i natt efter jobbet (slutar 01:00). Visst allt går bra. Centrera lamellen, dit med tryckplattan, 2mm shims för rätt spel. Dit med lådan, vackert... Men... Urtrampningslagret är för kort
I och för sig så var en av anledningarna att jag gjorde det idag för att kolla om urtrampningslagret fungerade. Det och att kolla så inget annat går fel inför "det stora lyftet" när motorn ska i (planerat till i helgen ifall ni undrar). Så nu har jag slängt iväg en beställning på det långa urtrampningslagret (43mm) från KG som förhoppningsvis levererar innan helgen.
Vore trist att ställa in ett så stort event som "det stora lyftet" nu när det är så nära, pga en sån här bagatell.
En bild på eländet:
Sen så har jag en fundering att slänga ut här... Är det någon som har en motorkudde till en M400 liggande? Verkar vara småsvårt att få tag i och jag skulle verkligen behöva en så fort som möjligt efter ovanstående event. Lite trist att inte kunna skruva fast lådan.
(ifall ni undrar så är själva kudden fastvulkad i metallfästet man fäster i lådan på en M400. Inte som på en M40 med genomgående hål för bult å mutter, det finns inte plats på en M400.)
Skulle para ihop växellådan och motorn och koplingen i natt efter jobbet (slutar 01:00). Visst allt går bra. Centrera lamellen, dit med tryckplattan, 2mm shims för rätt spel. Dit med lådan, vackert... Men... Urtrampningslagret är för kort
I och för sig så var en av anledningarna att jag gjorde det idag för att kolla om urtrampningslagret fungerade. Det och att kolla så inget annat går fel inför "det stora lyftet" när motorn ska i (planerat till i helgen ifall ni undrar). Så nu har jag slängt iväg en beställning på det långa urtrampningslagret (43mm) från KG som förhoppningsvis levererar innan helgen.
Vore trist att ställa in ett så stort event som "det stora lyftet" nu när det är så nära, pga en sån här bagatell.
En bild på eländet:
Sen så har jag en fundering att slänga ut här... Är det någon som har en motorkudde till en M400 liggande? Verkar vara småsvårt att få tag i och jag skulle verkligen behöva en så fort som möjligt efter ovanstående event. Lite trist att inte kunna skruva fast lådan.
(ifall ni undrar så är själva kudden fastvulkad i metallfästet man fäster i lådan på en M400. Inte som på en M40 med genomgående hål för bult å mutter, det finns inte plats på en M400.)
Tog hjälp av Axel idag och fick lite smått å gott gjort som jag inte fått gjort utan honom. Tack å bock!
-Fixade glappet i styrsnäckan (bara å justera, men bra att ha nån med som är van vid att justera servostyrsnäckor).
-Drog fast rattstången ordentligt, det hade jag glömt göra i all hast med att få i instrumentpanelen.
-Drog loss originalbromsarna fram och tog tillfället i akt att bli av med de (om än välventilerade) luftstoppande dammskydden. Monterade ventilerade skivor från 164. Oken är inte på plats då jag ska beställa nya, sportigare belägg och bromsledningar. Står och väljer och kväljer när det gäller belägg. Har hittat Mintex 1144 och Tarox till oken... Några erfarenheter? Lutar åt Mintex trots priset.
Kan bekräfta att 164-bromsar är bult on, men jag rekomenderar byte av hjulbultarna till 164:ans då de är några mm längre och jag tror bilprovningen skulle klaga på att muttrarna inte gängats sin hela längd. Det fungerar dock prima att knacka loss dom från 164 och montera i samma veva som man byter skivan.
Fick också lite klarhet i hur remmen till kompressorn ska dras, och att det antagligen blir servopump även i den installationen.
"Nästa vinter, då lägger vi på en rem..."
En bild som vanligt bjuder jag på, så jag inte tas för en lögnare.
-Fixade glappet i styrsnäckan (bara å justera, men bra att ha nån med som är van vid att justera servostyrsnäckor).
-Drog fast rattstången ordentligt, det hade jag glömt göra i all hast med att få i instrumentpanelen.
-Drog loss originalbromsarna fram och tog tillfället i akt att bli av med de (om än välventilerade) luftstoppande dammskydden. Monterade ventilerade skivor från 164. Oken är inte på plats då jag ska beställa nya, sportigare belägg och bromsledningar. Står och väljer och kväljer när det gäller belägg. Har hittat Mintex 1144 och Tarox till oken... Några erfarenheter? Lutar åt Mintex trots priset.
Kan bekräfta att 164-bromsar är bult on, men jag rekomenderar byte av hjulbultarna till 164:ans då de är några mm längre och jag tror bilprovningen skulle klaga på att muttrarna inte gängats sin hela längd. Det fungerar dock prima att knacka loss dom från 164 och montera i samma veva som man byter skivan.
Fick också lite klarhet i hur remmen till kompressorn ska dras, och att det antagligen blir servopump även i den installationen.
"Nästa vinter, då lägger vi på en rem..."
En bild som vanligt bjuder jag på, så jag inte tas för en lögnare.
Körde ner min rostiga vinterbil för nån vecka sen och har spenderat min tid med att plocka över allting som går att använda. Hittills har jag lyckats få i stolarna ordentligt, få dit alla sidorutor, tänddelar, bromsservo, insug och weber36/36, gasreglage, grenrör (extraktorn passade inte med weber-insuget), styrservopumpen, generatorfästet och säkert ännu mer som jag glömt bort. Se bild för framsteg.
Försöker alltså bygga nånting att köra i sommar och uppdatera i vinter. Blir ingen kompressor och sprut än. Men det kommer... Efter besiktningen.
Försöker alltså bygga nånting att köra i sommar och uppdatera i vinter. Blir ingen kompressor och sprut än. Men det kommer... Efter besiktningen.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt: