Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
Som Axel ska... Skum typ, mörk gränd...
Påbörjade bygget av instrumenthus idag...
Vet dock inte vad jag ska ha framför passageraren. Framför föraren blir det såklart en massa mätare. I ventilationshålet till vänster (vid föraren) hamnar justerratten till bromsvågen. Men i fd. handskfacket vette tusan vad jag ska placera, eller i det ventilationshålet... Några tips?
I övrigt så monterade jag inredningssidorna bak efter mycket slit och bändande. Det sitter ju en bur i vägen för dom. Men det är väl klart att det ska finnas askkoppar och armstöd bakom framstolarna..?
Ursäkta den dåliga kvaliteten. Mobilkamera.
Fick också dit vindrutetorkarmotorn och styrsnäckan. Blir väl att köra utan servostyrning eftersom ingen verkar ha en över... Kommer få armar som en... nånting stort.(Klockan är för mycket, jag orkar inte tänka).
Påbörjade bygget av instrumenthus idag...
Vet dock inte vad jag ska ha framför passageraren. Framför föraren blir det såklart en massa mätare. I ventilationshålet till vänster (vid föraren) hamnar justerratten till bromsvågen. Men i fd. handskfacket vette tusan vad jag ska placera, eller i det ventilationshålet... Några tips?
I övrigt så monterade jag inredningssidorna bak efter mycket slit och bändande. Det sitter ju en bur i vägen för dom. Men det är väl klart att det ska finnas askkoppar och armstöd bakom framstolarna..?
Ursäkta den dåliga kvaliteten. Mobilkamera.
Fick också dit vindrutetorkarmotorn och styrsnäckan. Blir väl att köra utan servostyrning eftersom ingen verkar ha en över... Kommer få armar som en... nånting stort.(Klockan är för mycket, jag orkar inte tänka).
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
där hanskfacket satt kan du väl ha vems boxen?C Upp skrev:Några tips?
kanske fästen till mappdatorn?
sen kanske bilder på fina flickor så passageraren har nått att glo på i brist på annat, när du kör femti-elfte varvet på samma bana
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Näe, fusk ju. Jag hatar handsfack. Det läggs alltid saker i dom. Samma sak med sidofickor i dörrsidorna... Det hör inte hemma i en racebil.cab skrev:eller varför inte bara ett handsfack
blir nog bara en tom plåt där. Finns inget behov för nånting framför passageraren.
Goda nyheter för mig. Köpte en uppsättning framdämpare av en kille på blocket för ett tag sen. Hade suttit en tävling på en folkracebil. Övermålade så man inte skulle se vad det var, men det var Rallydämpare sa han. "DEF" skulle va märket. Har aldrig hört talas om det.
Jag fick dom billigt och la dom åt sidan. Hittade dom idag och kollade... Det står DeCarbon på dom under färgen. Det är ju i alla fall inte det sämsta man kan ha på bilen. Helt okej tror jag.
Har börjat fästa upp glasfiberfronten nu. Den ska inte bli flippbar som den är byggd för, utan motorhuven kommer kapas ur när den väl sitter där den ska. Jag behöver dock lite hjälp.
Som det är nu så sitter den med två huvsprintar av skenmodell i fram (under grillhålet, se bild). Den kommer även monteras med fyra likadana sprintar (två på varje sida) bak vid dörren, en upptill och en nertill. Därefter kommer huven kapas ur, och en ca 8cm bred, rätt lång plåt kommer plastas i på varje sida för att kunna lägga och fästa huven i (4 sprintar till), och sist men inte minst ska plåten som håller framlyktorna plastas i bottendelen av glasfiberfronten.
Vad tror folk bilprovningen kan säga om denna fastsättning och förstärkning, för lite? Eller hur känns det. Vill ju hålla vikten och komplexiviteten nere. Kan ju egentligen svetsa upp avbärare från "innerskärmsrören" till skarven huv/framskärm på varje sida. Då blir det ju ännu stabilare.
I övrigt blev jag förvånad av hur tight och fint den satte sig med bara två små fästen i fram. Rätt stabil pryl för att vara så lätt.
Som det är nu så sitter den med två huvsprintar av skenmodell i fram (under grillhålet, se bild). Den kommer även monteras med fyra likadana sprintar (två på varje sida) bak vid dörren, en upptill och en nertill. Därefter kommer huven kapas ur, och en ca 8cm bred, rätt lång plåt kommer plastas i på varje sida för att kunna lägga och fästa huven i (4 sprintar till), och sist men inte minst ska plåten som håller framlyktorna plastas i bottendelen av glasfiberfronten.
Vad tror folk bilprovningen kan säga om denna fastsättning och förstärkning, för lite? Eller hur känns det. Vill ju hålla vikten och komplexiviteten nere. Kan ju egentligen svetsa upp avbärare från "innerskärmsrören" till skarven huv/framskärm på varje sida. Då blir det ju ännu stabilare.
I övrigt blev jag förvånad av hur tight och fint den satte sig med bara två små fästen i fram. Rätt stabil pryl för att vara så lätt.
Sänkfjädrarna fram monterade tillsammans med DeCarbon-stötdämpare. Nästa steg är IPD-krängningshämmaren. Sedan ska bakvagnen få fräsha bärarmar med nya bussningar, sänkfjädrar, krängningshämmare och Volvo Competition Service-dämpare.
Det var lite strul att få i dämparna. Eftersom DeCarbon-dämparna är lite finare och bättre så gick dom inte att få i underifrån när fjädrarna sitter på plats. Hålet i bärarmen är för litet. Så jag fick plocka ner allt igen och montera dom tillsammans med fjädrarna. Tråkigt extrajobb, men skönt att ha dom på plats. Kändes mycket hårdare än den gamla originalfjädringen som satt på. Även fast dämparna var bytta mot gasdämpare från Biltema nån gång i forntiden.
Håller även på att skruva loss ett styrservo från en bil på skroten. Lite färre rattvarv är alltid trevligt, och jag behöver inte oroa mig för att det blir trögstyrt med 8-9-10" breda fälgar fram.
Som ni märker så har jag lite svårt att hålla mig till att jobba på en sak på bilen åt gången. Mest för att jag samlat på mig massa saker och nu har blivit arbetslös och äntligen har tid att skruva... Och då vill göra allt samtidigt.
Tänkte ta och avslöja växellådsvalet nu då Axel och jag fick den färdig idag... Tror inte nån har väntat på det så speciellt mycket, men jag tycker det är rätt kul låda faktiskt...
Det är en M400 med fabriksny tätstegad drevsats med kåpa och ingående axel för B20. Det enda begagnade är i stort sett Växellådshuset, bakre kåpan och växelspakslocket (som nog ska bytas ut, alternativt byggas om lite, längre fram).
Bild på lådan:
Utväxlingarna på växlarna är som följer:
1:an - 2,43 : 1
2:an - 1,77 : 1
3;an - 1,28 : 1
4:an - 1 : 1
Back - 2,74 : 1
Jag har dock lite svårt att välja bakaxelutväxlning. M30 med 4,10-utväxling eller M31 med 3,73-utväxning. Grafen nedan visar toppfarter på växlarna vid 7500rpm. Det blåa strecket visar 4,10, det röda visar 3,73.
En låååång etta gör inte bilen strippenvänlig direkt. Men på bana kommer jag älska den. Och det är ju det bilen byggs för. Lutar dock åt att köra 4,10-utväxlingen för att ha en chans att komma iväg med bilen i starten... Vad tros?
Tänkte ta och avslöja växellådsvalet nu då Axel och jag fick den färdig idag... Tror inte nån har väntat på det så speciellt mycket, men jag tycker det är rätt kul låda faktiskt...
Det är en M400 med fabriksny tätstegad drevsats med kåpa och ingående axel för B20. Det enda begagnade är i stort sett Växellådshuset, bakre kåpan och växelspakslocket (som nog ska bytas ut, alternativt byggas om lite, längre fram).
Bild på lådan:
Utväxlingarna på växlarna är som följer:
1:an - 2,43 : 1
2:an - 1,77 : 1
3;an - 1,28 : 1
4:an - 1 : 1
Back - 2,74 : 1
Jag har dock lite svårt att välja bakaxelutväxlning. M30 med 4,10-utväxling eller M31 med 3,73-utväxning. Grafen nedan visar toppfarter på växlarna vid 7500rpm. Det blåa strecket visar 4,10, det röda visar 3,73.
En låååång etta gör inte bilen strippenvänlig direkt. Men på bana kommer jag älska den. Och det är ju det bilen byggs för. Lutar dock åt att köra 4,10-utväxlingen för att ha en chans att komma iväg med bilen i starten... Vad tros?
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Som att det var nån nyhet då?C Upp skrev: Tänkte ta och avslöja växellådsvalet nu då Axel och jag fick den färdig idag... Tror inte nån har väntat på det så speciellt mycket, men jag tycker det är rätt kul låda faktiskt...
Det är en M400 med fabriksny tätstegad drevsats med kåpa och ingående axel för B20.
Jaja Rogge och Tuttle. Jag vet att jag snackat lite brevid mun om lådan. Eller Rogge såg ju den själv innan den var helt ihopmonterad...
Jag sitter och funderar på en 4,56:1-utväxling på bakaxeln. Satt visst på tidiga 140 med överväxel och tidiga 145:or. Kanske fler modeller, men det har jag inte hittat nån info om. Då skulle kurvan se ut såhär:
200 km/h i slutfart på 4:an. Ettan går upp till lite över 80. Skulle kanske till och med kunna gå ännu lägre i utväxling beroende på bana... hmm. Vad tros?
Citerar Axel från rejsa.nu angående hållbarheten (han vet mer än mig i ämnet):
Jag sitter och funderar på en 4,56:1-utväxling på bakaxeln. Satt visst på tidiga 140 med överväxel och tidiga 145:or. Kanske fler modeller, men det har jag inte hittat nån info om. Då skulle kurvan se ut såhär:
200 km/h i slutfart på 4:an. Ettan går upp till lite över 80. Skulle kanske till och med kunna gå ännu lägre i utväxling beroende på bana... hmm. Vad tros?
Citerar Axel från rejsa.nu angående hållbarheten (han vet mer än mig i ämnet):
Axel skrev:M400 håller i personbilsutförande (med dom koniska rullagren till bottenstocken) för över 600hk.
Denna tätstegade M400 har en högre primärutväxling mellan ingående axeln och bottenstocken, samt extra breda koniska rullager till bottenstocken, vilket gör att den håller för uppskattningsvis 40% mer effekt än personbilslådan.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
- Ort: Canada [ not US ;) ]
- Kontakt:
Sorry to post in English- I follow most posts without needing a translation, but those are not any type of M400 ratios that I have ever seen. Can someone explain?C Upp skrev:
Bild
Utväxlingarna på växlarna är som följer:
1:an - 2,43 : 1
2:an - 1,77 : 1
3;an - 1,28 : 1
4:an - 1 : 1
Back - 2,74 : 1
[/img]
The m400 ratios I have seen are just like m40/m41, and have the same change to a wider ratio first around late 1973.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt: