Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 20, 2018 1:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Tänkte skriva lite om mitt projekt..
Bild
Efter jag lyckats regga den med 16v motorn så var det dax att bygga vidare lite. Överladdning var ju självklart, och eftersom jag jobbar med kompressorer vart det ju ett rätt självklart val..
Bild
Bild
Lite före bilder.. sen började bygget.
Bild
Kompressorn, en lys 1600ax och det påbörjade chargecoolerhuset.
Bild
Bild
Lite provmontering, det är gott om plats.
Bild
Nu fastsvetsat i insuget.
Bild
Nu är även bypass spjället placerat.
Bild
kompessorn äntligen fylld med rotorer och fått sig en förlängare, och locket till kylaren fått lite bearbetning..
Bild
Bild
Nya kolvar för att sänka kompet lite.. står i lilla jig borrmaskinen på jobbet och gör ventil frigång.
Bild
Kolvar monterade..
Bild
En Ap tvåskivig koppling köptes in, ska klara 625nm. även lite andra roliga saker..
Bild
Ett gammalt plant volvo svänghjul köptes in från skroten, orginalet (det hjupa) har för stor frigång i mitten för 184mm kopplingen. :doh:
Bild
Bild
Blev rätt nöjd efter lite jobb i jig borrmaskinen.. balanserad på ultramotor.. dom borrade 3 jättesmå hål, så den var nog rätt bra..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Sånt här tycker jag om! :thumbright: Fränt med Express, och frän motor...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Inlägg: 422
Ort: Vagnhärad
Du verkar ha en bra maskinpark :thumbright:
Sån vill jag me ha, vart håller du till någonstans?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 145 express kompressor..
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Bild
Ett Haltech hämtades hem från statern med lite annat skit som inte ska användas pga bygget spårade ur lite..
Bild
Ett spjälhus med dubbla volvo 65mm spjäll byggdes. ska suga genom så behövs lite spjäll yta..
Bild
Sen var det dax att bygga lite rem hjul, fick lite hjälp av en svarvare på jobbet som handsvarvade fram dom lite snabbt.. Tack..
Bild
Några alu rördelar..
Bild
Spjället monterat..
Bild
Bild
Insugsröret till kompressorn byggt..
Bild
Remhjul tillbaka från beläggning, har börjat med generator fästet oxå.
Bild
Lite färg och det börjar likna något..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Bild
Bild
Motorn provmonterad.. verkar ju passa..
Bild
Fått ny laddning grejjor från Usa.. Nya spridare 1600cc, ett fuelrails ämne som fick lite maskinbearbetning och massor av an kopplingar o slang.. Har också fixat ventilkåpan lite..
Bild
Passade på att bygga ny kortare växelspak..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
banan vad fränt bygge.

men det var två saker som fångade min uppmärksamhet.

du har dragit "sugröret" med till std inloppet på insuget för synens skull eller?

Sen hur har du tänkt att ha remmarna?

fattar mig inte på det.


Vad ligger en sådan kompressor på i effekt resurs:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5495
Ort: Arvika
nu såg jag hur remmarna går hehe..

Sen så blir j_vlar översatt till banan med hehe

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Ja "röret" till orginal insuget är bara för dölja det riktiga..
Remen går så här
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Bild
Bränsle pumperiet lite uppdaterat.. En holly blå som matar en chatch tank där två 044or dricker e85 och skickar genom en 5/8" ledning fram till fuelrailen.. och retur i en 1/2" till tank.. allt sitter i gamla tank underhalvan, så underifrån ser det ut som orginal..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 9:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
De kallar jag sleeper :hihi:

vad ska du köra med för axel, låda och så?

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 9:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Bild
Bild
Bild
Motorn uppriggad för provstart, lättare att hitta fel och läckor..
Liten film på provstarten.. Går på mappen som följer med sprutet, så det går väldigt fet... Blir förhoppningsvis bättre efter mappningen..
http://www.youtube.com/watch?v=xwsKznLoVLE
Bild
Bild
Bild
Motorn som den ser ut idag..

Kompressorn är drevad att lämna 1,5bar övertryck.. Så ska bli kul att se hur mycket effekt motorn orkar lämna..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Låda.. hmmm M47 nu.. undra hur länge den kommer leva??
Bakaxeln är en 940 turbo axel med locker diff..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 9:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Inlägg: 489
Ort: Kumla
det där ser ju riktigt roligt ut... men jag förstår inte luftens väg riktigt... kan du ge en beskrivning?


Fräsigt bygge helt klart tummen upp :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 9:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Inlägg: 266
Den går aldrig in i orginal insugs hål utan går bara förbi ner till bakkant på motorn där spjället och inloppet på kompressorn sitter.. Sen går det genom kompressorn som har utlopp fram i ovankant, passerar en kylare i insuget och upp i insuget.. plätt lätt.. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 11:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Inlägg: 1625
Ort: Laxå
Fräsigt bygge.. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010