Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 1:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 07, 2009 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
Tja, Mikael heter jag, 19 år gammal, och jobbar som elektriker. Bilintresset har jag haft så länge jag kan minnas och detta blir alltså mitt första riktiga bygge (om man nu kan kalla de så).

Nybörjare som man är så kommer det väll inte bli några extrema saker, men jag tror den kommer bli rätt rolig till slut ändå :thumbright:

Historien börjar likadant för mej som för så många andra; jag spakade en epa på den tiden... Självklart en 142. Sen jag sålde den har jag vart sugen på att göra detta som ska påbörjas nu; En 142 med lagom effekt och kurvtagningsförmåga :)

Förra hösten började jag med motorn, en 6-bultad B20 med turbo var tanken.
Receptet är i stora drag:
Svarvade kolvar (1mm) Annars orginal botten.
Portad E-topp.
E-insug (med spridarkoppar)
Hemmabyggt grenrör med en T04E

Styrningen är inte bestämd än, kanske MS och stummad tändning?

Nått sånt här såg det ut i starten:
Bild

Med lite färg osv. såg det ut såhär:
Bild

En portad topp fick ny ägare:
Bild

Med lite färg så blev den fin :) Notera att generatorn är dåligt placerad...
Bild

..ungefär så långt har jag kommit med motorn, men har lite bilder på inköpta prylar:

38 mm wastegate:
Bild

E-insuget:
Bild

Och givetvis ska jag ju visa turbon för er :hihi: :
Bild

Även lite flänsar (fel avgasfläns..) :
Bild

Nu till själva bilen, som inköptes i februari i år, rost ingick... Fast jag slipper laga golv, det är mest hörnen osv som är angripna.

Såhär såg den ut när den inhandlades:
Bild
Rosten..:
Bild

När min bruksbil pajade var jag ju tvungen att förflytta mej på något sätt, så jag fick fixa iordning 142an över en dag och åka in till besiktningen... Som tur var fick jag bara 9 fel :roll:
Däribland var framvagnen rostig och styrleder och bussningar hade gjort sitt.. Så när bruksbilen var igång var det dags för framvagnen att få sej en behandling:
Bild
Jodå det gick fint att hänga motorn i ett spännband :thumbright:

I verkstan:
Bild

Prövade en 17" fälg på den, vad tycks?:
Bild

Lite prylar från CVI:
Bild

Nått sånthär blir det, fast inte detta oket:
Bild

Bussningarna från KG, kom fram igår:
Bild

Återstår att se om kängrur kan detta med bussningar...

Så "långt" har jag kommit hittills, härnäst blir det bromsar, rostlagning och lite sånt sen ska det besiktigas. Sen börjar allvaret med den riktiga motorn :wink:

Ska försöka uppdatera så fort det händer något, ska bara hitta någon som pressar bussningar först.. :)

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Senast redigerad av M Bengtsson ons maj 12, 2010 1:41 pm, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 07, 2009 10:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Inlägg: 264
Ort: sibbhultaskogen
kul bygge! håller själv på med en 142a med turbo, b23 dock! fortsätt jobba på :thumbright:

_________________
dennis P
herrejösses!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 11, 2009 9:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
Jo jag tänkte på b230 jag med men det blev helt enkelt B20 :) Jo då, jobba ska jag göra, har ju tre veckors semester ;)

Dagens update består av montering av framvagn :thumbright:

Bilder:

Bild
Bild
Bild

Borde de inte sitta något emellan bussningen och framvagnen?? Kommer inte ihåg hur de satt, då de var ett tag sen den plockades ner..

Bild

(jodå den ska målas mera..)

Allt för idag! :thumbright:

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 12, 2009 12:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Inlägg: 1303
Ort: Norrtälje
fin fint "lagom" projekt :thumbright:
mitt nästa kanske blir liknande då jag har några b20 står :)

_________________
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 12, 2009 12:42 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Inlägg: 1624
Ort: Ängelholm
fin framvagn :) har en nästan likadan på min 145 :) fast svarta ok. hoppas på en skön känsla med alla nya leder o polybussningar! :)

_________________
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 30, 2009 1:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
Jodå detta ska nog bli bra tillslut :) Framvagnen är i princip klar, saknas typ nått gummi till kh-staget bara.

Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat ;)

Bild

Bild

Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen :thumbright:

...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv :doh:
Bild
Bild

Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också :roll:

Köpte en sprängkåpa också, B20-M45:
Bild

Härnäst blir de rostlagning, ska bli gött att få bytt skärmkanter :) Sen är de lite under vid tanken. Dörren ska bytas. :!: :)

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 30, 2009 6:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Inlägg: 70
Ort: GBG
Ser ju skit fint ut fortsätt så, men kommer bromsoken att hamna i linje med broms skivorna. Det brukar ju ej stämma har sj råkat ut för det. :doh:

_________________
Jag gasa och det höll :D:D:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 01, 2009 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
Tackar, de som kör med 240skivor slipar ju fästet på oket för att få rätt offset, jag får nog göra likadant men inte lika mkt... :)

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 02, 2009 8:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Inlägg: 45
Ort: Canada [ not US ;) ]
what are you using for calipers and do you have to use adaptors?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 04, 2009 7:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
As i wrote, I am going to use calipers from 240 (4-piston). I dont know if it fits, but probably kinda good, the problem is the offset. But thats just an adjustment away :thumbright:

(Yes, my English sucks..)

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 04, 2009 8:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Inlägg: 45
Ort: Canada [ not US ;) ]
better than my Swedish... :)

Traditionally, the way to go was 164E rotors/discs/skiva(?) and the 240 vented calipers, but over here, 164E rotors are getting rare. I'll be interested to see how it works.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 7:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Inlägg: 462
Ort: Vara
Okey, does it fit better with 164-disc?

I know that this combination of caliper/disc works, becuse its on Fredriks Escort:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189
(weight ~900 kilos)

It says he had a problem with the fluid boiling, guess i gonna find out if it happens to me to... :roll:


Håller på med min bruksbil nu så 142an är prio2 nu... Måste bara fixa 10 2or... :doh:

_________________
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 08, 2009 6:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm
Inlägg: 82
[quote="Killroy_swe"]Jodå detta ska nog bli bra tillslut :) Framvagnen är i princip klar, saknas typ nått gummi till kh-staget bara.

Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat ;)

Bild

Bild

Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen :thumbright:

...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv :doh:
Bild
Bild

Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också :roll:

Haha! Sånn ble min også seende ut førstegangen :wink: Også har du lavskjermer og da blir det brrrrrrrr! i hver sving 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 08, 2009 6:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Inlägg: 1624
Ort: Ängelholm
kan lova att det är så man får knacka skärmkanter med 2,5 varv med.. lågkantsskärmar och 195/55-15 däck..

_________________
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 08, 2009 10:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Inlägg: 45
Ort: Canada [ not US ;) ]
Killroy_swe skrev:
Okey, does it fit better with 164-disc?

I know that this combination of caliper/disc works, becuse its on Fredriks Escort:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189
(weight ~900 kilos)

It says he had a problem with the fluid boiling, guess i gonna find out if it happens to me to... :roll:


Håller på med min bruksbil nu så 142an är prio2 nu... Måste bara fixa 10 2or... :doh:


The center "hat" of the 164E rotor is the right depth to mount the 240 vented-type caliper with no spacers. The diameter is the same, 164E as 140. So this is easier, yes.
But the 700 rotors are somewhat nicer in the way they are vented, and much easier to get.
I think the hat is going to result in a need for spacers. Diameter looks close.

I know someone who built a 140 race car ~2150lbs (975 kg) for the US IMSA GT3 series. He used brake pads which were nothing too special (this was ~1985-1993) and said the brakes were great.
He should have done more weight reduction, as he never could get the power and the lap times where they needed to be, but the car is still campaigned today by the new owners.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010