Nybörjare som man är så kommer det väll inte bli några extrema saker, men jag tror den kommer bli rätt rolig till slut ändå

Historien börjar likadant för mej som för så många andra; jag spakade en epa på den tiden... Självklart en 142. Sen jag sålde den har jag vart sugen på att göra detta som ska påbörjas nu; En 142 med lagom effekt och kurvtagningsförmåga

Förra hösten började jag med motorn, en 6-bultad B20 med turbo var tanken.
Receptet är i stora drag:
Svarvade kolvar (1mm) Annars orginal botten.
Portad E-topp.
E-insug (med spridarkoppar)
Hemmabyggt grenrör med en T04E
Styrningen är inte bestämd än, kanske MS och stummad tändning?
Nått sånt här såg det ut i starten:

Med lite färg osv. såg det ut såhär:

En portad topp fick ny ägare:

Med lite färg så blev den fin


..ungefär så långt har jag kommit med motorn, men har lite bilder på inköpta prylar:
38 mm wastegate:

E-insuget:

Och givetvis ska jag ju visa turbon för er


Även lite flänsar (fel avgasfläns..) :

Nu till själva bilen, som inköptes i februari i år, rost ingick... Fast jag slipper laga golv, det är mest hörnen osv som är angripna.
Såhär såg den ut när den inhandlades:

Rosten..:

När min bruksbil pajade var jag ju tvungen att förflytta mej på något sätt, så jag fick fixa iordning 142an över en dag och åka in till besiktningen... Som tur var fick jag bara 9 fel

Däribland var framvagnen rostig och styrleder och bussningar hade gjort sitt.. Så när bruksbilen var igång var det dags för framvagnen att få sej en behandling:

Jodå det gick fint att hänga motorn i ett spännband

I verkstan:

Prövade en 17" fälg på den, vad tycks?:

Lite prylar från CVI:

Nått sånthär blir det, fast inte detta oket:

Bussningarna från KG, kom fram igår:

Återstår att se om kängrur kan detta med bussningar...
Så "långt" har jag kommit hittills, härnäst blir det bromsar, rostlagning och lite sånt sen ska det besiktigas. Sen börjar allvaret med den riktiga motorn

Ska försöka uppdatera så fort det händer något, ska bara hitta någon som pressar bussningar först..
