BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vi har ett fall nu på jobbet. En Volvo v50 -06 som dom har slagit ner på ang chassi nr. Skall stå stansat i motor rummet. Skickade vidare fallet till Volvo Göteborg o inte änns dom har en lösning.
VIN nr står i rutan. Regnr på alla fönster osv
Spännande detta
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
VIN nr står i rutan. Regnr på alla fönster osv
Spännande detta
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jädrar i min låda vad man får tanka med sprit.
Vid senaste tankningen hade 635an tagit exakt 1 liter milen MER än min BMW 120d, alltså 1,54 L/milen.
Då jag gillar bensin, har tanken på att "låsa" bilen till enbart e85 vart lite gnagande i bakhuvudet.
Har läst några Flexifuel diskussioner bla. denna. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=30
Jag vart dock osäker och fick plocka isär min box för att kolla hur den vart konfigurerad vad det gäller ingångar.
Lite minnes anteckningar för framtiden...
Det inringade chippet är Analog ingångarna och de mindre ringarna är analogkanalerna 5 och 6/7
Kanal 5 direkt ingång. (Använd nu)
(EC18 Pin 16)
Kanal 6 / 7 med Pullup till 5volt att använda som Digitala ing.
(EC 18 Pin 6 och Pin 12)
Jag slaktade en gammal sönder rökt askkopp, kände direkt igen lukten från när jag köpte bilen
Nu sitter där istället en ratt för att ställa in Basbränsle blandningen "Fueltrim" och även Choke "Crank_Pw"
Samt en lampa som varnar vid för magert lambda värde.
Tanken är att utgången till lampan även ska koppla ur laddtrycks styrningen, så att motorn går ner till grundladdtryck om det går magert.
Ett höftskott på inställningar, bilen startade iallafall på första försöket, med ett Reqfuel värde som borde stämma hyffsat på bensin.
Ute till höger ser ni analogingången som visar 4,29 volt.
Bränsle anrikningen är alltså ca. 36%.
Här är ett kort litet klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=7dgLAxX ... e=youtu.be
Motorn är varmkörd och står snällt på tomgång.
Titta på lambda värdet och framförallt EgoC: (Lambda korrektion)
Står det 096 drar motorstyrningen av 4 % av bränslet
Står det 110 Lägger motorstyrningen till 10% på bränslet.
Jag vrider på ratten och lambda regleringen tar hand om spännvidden på ca. 18%
Tanken är att man ställer ratten så att EgoC visar 100% då ska även VE mappen stämma på fullast utan lambda korrigering.
Utslaget är 270° eller "45minuter på klockan" och då stämmer 1% och 1 min nästan exakt så den är inte speciellt känslig.
Från lambda 0,85 till lambda 0,80 blir ju ca. "5 minuter" på vredet.
Nu är ju slaget från 95-143 % det kanske går att ändra till 100-140% och då blir det ytterligare lite mer finkänsligt.
Till denna ratten går det även koppla tändmappen, eller tex. Boosttarget, så man även kompenserar tändning eller laddtryck.
Tur man nästan har tom tank, så man kan prova lite Bensin igen
Vid senaste tankningen hade 635an tagit exakt 1 liter milen MER än min BMW 120d, alltså 1,54 L/milen.
Då jag gillar bensin, har tanken på att "låsa" bilen till enbart e85 vart lite gnagande i bakhuvudet.
Har läst några Flexifuel diskussioner bla. denna. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=30
Jag vart dock osäker och fick plocka isär min box för att kolla hur den vart konfigurerad vad det gäller ingångar.
Lite minnes anteckningar för framtiden...
Det inringade chippet är Analog ingångarna och de mindre ringarna är analogkanalerna 5 och 6/7
Kanal 5 direkt ingång. (Använd nu)
(EC18 Pin 16)
Kanal 6 / 7 med Pullup till 5volt att använda som Digitala ing.
(EC 18 Pin 6 och Pin 12)
Jag slaktade en gammal sönder rökt askkopp, kände direkt igen lukten från när jag köpte bilen
Nu sitter där istället en ratt för att ställa in Basbränsle blandningen "Fueltrim" och även Choke "Crank_Pw"
Samt en lampa som varnar vid för magert lambda värde.
Tanken är att utgången till lampan även ska koppla ur laddtrycks styrningen, så att motorn går ner till grundladdtryck om det går magert.
Ett höftskott på inställningar, bilen startade iallafall på första försöket, med ett Reqfuel värde som borde stämma hyffsat på bensin.
Ute till höger ser ni analogingången som visar 4,29 volt.
Bränsle anrikningen är alltså ca. 36%.
Här är ett kort litet klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=7dgLAxX ... e=youtu.be
Motorn är varmkörd och står snällt på tomgång.
Titta på lambda värdet och framförallt EgoC: (Lambda korrektion)
Står det 096 drar motorstyrningen av 4 % av bränslet
Står det 110 Lägger motorstyrningen till 10% på bränslet.
Jag vrider på ratten och lambda regleringen tar hand om spännvidden på ca. 18%
Tanken är att man ställer ratten så att EgoC visar 100% då ska även VE mappen stämma på fullast utan lambda korrigering.
Utslaget är 270° eller "45minuter på klockan" och då stämmer 1% och 1 min nästan exakt så den är inte speciellt känslig.
Från lambda 0,85 till lambda 0,80 blir ju ca. "5 minuter" på vredet.
Nu är ju slaget från 95-143 % det kanske går att ändra till 100-140% och då blir det ytterligare lite mer finkänsligt.
Till denna ratten går det även koppla tändmappen, eller tex. Boosttarget, så man även kompenserar tändning eller laddtryck.
Tur man nästan har tom tank, så man kan prova lite Bensin igen
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Japp nu kan jag även tanka med grön slang
Kallstarten på Bensin är inte provad ännu, men på E85 funkade det helt OK.
Den vart lite kinkig under Warmup, men jag såg även att det var precis som att min Kompensering räckte till.
Ska nog öka på Req fuel lite till.
Men jag får späda lite till, som det är nu har jag ca. 15% Etanol kvar i systemet.
Mappningen blir ju lite flytande, när man kan justera både reqfuel, och vrida på ratten, ändra i VE mappen, eller i Anytrim tabellerna.
Nåja, inte bara mappningstekniska uppdateringar.
Eftersom bilen nu är reggad med turbo, är det ju ingenting att hymla om längre.
Fixade till designen hemma på datorn, och köpte några printade dekaler av dekaltrim.nu
Snabb leverans, och precis som jag ville ha dem.
Sådär lite lagom Alpina liknande, men inte direkt någon kopia.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lite blandat klipp från sånt jag filmat i sommar.
Fanken va svårt det är, både bild och ljud.
Action kameran använder jag en extern mikrofon på, och ljudet blir för lågt.
Sista klippen sitter mikrofonen tejpad 20cm från utblåset, det blev lite väl bra.
Windows movie maker är ju kanske inte det kraftfullaste redigerings programmet heller
https://www.youtube.com/watch?v=bJfrlwey6gg
Kör bilen på ren Bensin nu, och det funkar bra, nästa tankning blir E85, så får jag testa vidare med mina justeringar.
Ställde även lite på krängningshämmaren fram, och du milde vilken skillnad, hårdaste är nog inget jag kommer använda
Fanken va svårt det är, både bild och ljud.
Action kameran använder jag en extern mikrofon på, och ljudet blir för lågt.
Sista klippen sitter mikrofonen tejpad 20cm från utblåset, det blev lite väl bra.
Windows movie maker är ju kanske inte det kraftfullaste redigerings programmet heller
https://www.youtube.com/watch?v=bJfrlwey6gg
Kör bilen på ren Bensin nu, och det funkar bra, nästa tankning blir E85, så får jag testa vidare med mina justeringar.
Ställde även lite på krängningshämmaren fram, och du milde vilken skillnad, hårdaste är nog inget jag kommer använda
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
På sidan 23 (ett j-a bläddrande, hade för mig att det inte var så länge sedan.. ) gjorde du en ny fläkt kåpa, satte du några gummiflärpar i den sen?
Iofs så blir ju mycket av arean på din kylare "öppen" ändå med dubbla fläktar..
/David
Iofs så blir ju mycket av arean på din kylare "öppen" ändå med dubbla fläktar..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Roligt med film!
Prova att sätta mikrofonen inuti luftburken. En polare till mig gör så på sin S2000 och det blir skitbra ljud. https://www.youtube.com/watch?v=XGJRhCYwm-E
Prova att sätta mikrofonen inuti luftburken. En polare till mig gör så på sin S2000 och det blir skitbra ljud. https://www.youtube.com/watch?v=XGJRhCYwm-E
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
David, jag monterade aldrig några gummi flärpar.
Kylningen har fungerat kanon faktiskt, det funkar även att gå från motorvägs körning, sen direkt till stillastående / kökörning, i +28 grader utan problem.
Men det är viktigt att det är tätt på alla andra ställen, så att det inte kan smita in luft via strålkastare eller andra hål.
Då går luften den vägen, och man får inget luft flöde alls genom kylaren.
Även bra med sugande fläktar, innan hade jag en tryckande, helt kass.
Man kunde känna framför bilen att det blåste varm luft, som fläkten sög in igen.
Karl,
Luftburken lät bra på Hondan, kan undra hur det låter på en turbo, dessutom med TD04 snurrornas inbyggda dumpventiler...
Kylningen har fungerat kanon faktiskt, det funkar även att gå från motorvägs körning, sen direkt till stillastående / kökörning, i +28 grader utan problem.
Men det är viktigt att det är tätt på alla andra ställen, så att det inte kan smita in luft via strålkastare eller andra hål.
Då går luften den vägen, och man får inget luft flöde alls genom kylaren.
Även bra med sugande fläktar, innan hade jag en tryckande, helt kass.
Man kunde känna framför bilen att det blåste varm luft, som fläkten sög in igen.
Karl,
Luftburken lät bra på Hondan, kan undra hur det låter på en turbo, dessutom med TD04 snurrornas inbyggda dumpventiler...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Länge sen man kommenterat i tråden : ser bra ut som vanligt!
Gillar din diskreta "flexifuel-ratt".
Du är inte mogen att uppgradera till 1.2.31 nu?
Du kommer nog uppleva att den synkar snabbare vid start, och att acc-pump är bra mycket bättre. Går även styra tändning mot kylvattentemp och insugstryck i en tabell.
Gillar din diskreta "flexifuel-ratt".
Du är inte mogen att uppgradera till 1.2.31 nu?
Du kommer nog uppleva att den synkar snabbare vid start, och att acc-pump är bra mycket bättre. Går även styra tändning mot kylvattentemp och insugstryck i en tabell.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tack för svaret!
Gott att det funkar så bra med kylningen. Precis som du säger så är det ju viktigt att luften går rätt väg. Jag kommer prova utan gummiflärpar på Camaron med, får ev. jobba med lite mer luftstyrningar också..
Har du fått skrapat ihop lite mil denna säsongen?
/David
Gott att det funkar så bra med kylningen. Precis som du säger så är det ju viktigt att luften går rätt väg. Jag kommer prova utan gummiflärpar på Camaron med, får ev. jobba med lite mer luftstyrningar också..
Har du fått skrapat ihop lite mil denna säsongen?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
David, jag har nog bara hunnit få ihop strax över 200 mil ännu, lite ironiskt eftersom den nu är laglig.
Nu när jag kollade inser jag dock att denna motorn har gått precis 3000 mil sedan jag skruvade ihop den 2008.
Den går ju snart räkna som oöppnad igen
Även om effekt uttaget inte är så högt, lämnar den ju ändå ca. 600 Nm på hjulen, långt över det dubbla som BMW tänkte från början.
Har egentligen inte gjort så mycket det senaste, mer än tankat bensin, och E85 lite blandat.
Här är en liten video jag gjorde häromdagen på en kallstart, ca. 60% etanol halt (Alltså 2/3 e85 i tanken)
https://youtu.be/0KJ0gFqQGyY
Lite långsamt innan den tänder, men sen går den ju perfekt.
Vet inte riktigt om det beror på att den synkar långsamt ?
Med Primepulse aktiverat startar den snabbare, men jag tycker det är en lite lömsk funktion.
Kommer pulsen när boxen bootar?
Har man då bränsletryck ?
Kan man aktivera den 14 gånger i rad om man sitter och vrider på nyckeln ?
På ren E85 (e92?) fick jag aldrig bilen att starta och gå så fint, men jag kanske har högt ställda krav ?
Före motortempen vart uppe på 40°C vart motorn ganska grinig, flaxande lambda värde och inte bättre med Closed loop.
När kan man anse att motorn går vettigt på lambda 1,0 det funkar ju knappast på kylvatten temp under 40°C ?
Mattias,
http://vems.hu/vt/help/v3/v3_anytrim_control.html
Texten längst ner.
Jag skulle vilja ha samma ratt / ingång / kanal till att trimma både Crank, Fuel, Ignition, och Boost Target, går detta inte på 1.2.31 ?
Nu trimmar jag bara Crank och Fuel, men man märker att motorn blir med Lågtänd på E85.
Det känns på låga laster, precis som att det skiljer Kanske 3 grader ?
Optimalt skulle jag vilja förutom Bränslet, öka tändningen säg, 3 grader över hela registret och lägga på 10-15 kPa på laddtrycket, när ratten "står på E85"
Nu när jag kollade inser jag dock att denna motorn har gått precis 3000 mil sedan jag skruvade ihop den 2008.
Den går ju snart räkna som oöppnad igen
Även om effekt uttaget inte är så högt, lämnar den ju ändå ca. 600 Nm på hjulen, långt över det dubbla som BMW tänkte från början.
Har egentligen inte gjort så mycket det senaste, mer än tankat bensin, och E85 lite blandat.
Här är en liten video jag gjorde häromdagen på en kallstart, ca. 60% etanol halt (Alltså 2/3 e85 i tanken)
https://youtu.be/0KJ0gFqQGyY
Lite långsamt innan den tänder, men sen går den ju perfekt.
Vet inte riktigt om det beror på att den synkar långsamt ?
Med Primepulse aktiverat startar den snabbare, men jag tycker det är en lite lömsk funktion.
Kommer pulsen när boxen bootar?
Har man då bränsletryck ?
Kan man aktivera den 14 gånger i rad om man sitter och vrider på nyckeln ?
På ren E85 (e92?) fick jag aldrig bilen att starta och gå så fint, men jag kanske har högt ställda krav ?
Före motortempen vart uppe på 40°C vart motorn ganska grinig, flaxande lambda värde och inte bättre med Closed loop.
När kan man anse att motorn går vettigt på lambda 1,0 det funkar ju knappast på kylvatten temp under 40°C ?
Mattias,
http://vems.hu/vt/help/v3/v3_anytrim_control.html
Texten längst ner.
Innebär det att man inte kan ha samma Anytrim kanal / Ingång till Crank och Fuel, som jag har nu ?Lambda, Launch and Cranking pulsewidth can trimmed by only one Anytrim control at the same time (if you enable it multiple times, the first function will take action).
Jag skulle vilja ha samma ratt / ingång / kanal till att trimma både Crank, Fuel, Ignition, och Boost Target, går detta inte på 1.2.31 ?
Nu trimmar jag bara Crank och Fuel, men man märker att motorn blir med Lågtänd på E85.
Det känns på låga laster, precis som att det skiljer Kanske 3 grader ?
Optimalt skulle jag vilja förutom Bränslet, öka tändningen säg, 3 grader över hela registret och lägga på 10-15 kPa på laddtrycket, när ratten "står på E85"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Hur har du lyckats ha samma anytrim-kanal till fler funktioner? Det går ju bara välja en funktion per anytrim?
Det går välja en annan av de tre anytrim-kanalerna och använda samma ingång där för att påverka något annat, om det är så du menar.
Det går välja en annan av de tre anytrim-kanalerna och använda samma ingång där för att påverka något annat, om det är så du menar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: BMW 635 Bi-Turbo
fins det inte nogot flex-fuel i vems?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Rackarns snygg bil och fint bygge!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
- Ort: Lycksele
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Är längden på filmklippet från 21/8 en slump?
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
http://www.forsgrens.net
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Mattias,
Precis som du säger vill jag använda samma analog ingång, till flera funktioner.
Innan tolkade jag texten, som att det inte skulle gå på nyaste Firmware.
DreRacing,
Nej, man kan väl inte säga att det har fullt Flexifuel stöd precis.
Det går inte interpolera mellan VE tabeller eller liknande, bara förskjuta tabeller mm. via Anytrim analogingång.
Hade man en 0-5 volts signal som representerade Etanolhalten skulle det kanske funka, men jag kör nog hellre med Potentiometer.
På min bil funkar det så här nu.
Oftast tankar man ju med varmkörd motor, vilket gör det lite lättare.
Eftersom jag har catchtank startar jag bilen först, ställer sen ratten på 2/3 om jag tror att det är 2/3 E85 i tanken.
Efter man tankat tar det några Km innan lambda värdet stabiliserar sig, och bränslet är helt blandat.
Men sen är det väldigt lätt att ställa in ratten tills Vems displayen visar 100% i Lambda korrektion (100% = ingen)
Gör man detta på landsvägskörning, och 2000 Rpm. stämmer det mycket bra även på Fullast utan Lambda korr.
Ratten är ganska okänslig, inom ett kvarts varv håller man sig inom lambda korrektions fönstret, och det märks inte på låglast.
Performance_seeker, Tackar !
Roland, jag längden på filmklippet är faktiskt en slump, en rolig sådan.
Precis som du säger vill jag använda samma analog ingång, till flera funktioner.
Innan tolkade jag texten, som att det inte skulle gå på nyaste Firmware.
DreRacing,
Nej, man kan väl inte säga att det har fullt Flexifuel stöd precis.
Det går inte interpolera mellan VE tabeller eller liknande, bara förskjuta tabeller mm. via Anytrim analogingång.
Hade man en 0-5 volts signal som representerade Etanolhalten skulle det kanske funka, men jag kör nog hellre med Potentiometer.
På min bil funkar det så här nu.
Oftast tankar man ju med varmkörd motor, vilket gör det lite lättare.
Eftersom jag har catchtank startar jag bilen först, ställer sen ratten på 2/3 om jag tror att det är 2/3 E85 i tanken.
Efter man tankat tar det några Km innan lambda värdet stabiliserar sig, och bränslet är helt blandat.
Men sen är det väldigt lätt att ställa in ratten tills Vems displayen visar 100% i Lambda korrektion (100% = ingen)
Gör man detta på landsvägskörning, och 2000 Rpm. stämmer det mycket bra även på Fullast utan Lambda korr.
Ratten är ganska okänslig, inom ett kvarts varv håller man sig inom lambda korrektions fönstret, och det märks inte på låglast.
Performance_seeker, Tackar !
Roland, jag längden på filmklippet är faktiskt en slump, en rolig sådan.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo