242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

subw000fer skrev:
Karl Buchka skrev: B6304:or kan fås nästan gratis.
vardå? :roll: nemen va kostar en sån då ungefär? :P trodde de va rätt dyrt :P
T6:or måste man fortfarande ge 7000:- eller mer för men 960 motorer kan hittas för under 2000:-. Detta här i USA givetvis.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Jobbar en hel del nuförtiden så det blir mest bara bilder på delarna som ramlar in. :doh:

Det sved lite i plånboken men jag ser det som en investering.
Bild

Blir (förhoppningsvis) regelenlig FIA bur till sommaren.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Karl Buchka skrev:
subw000fer skrev: vardå? :roll: nemen va kostar en sån då ungefär? :P trodde de va rätt dyrt :P
T6:or måste man fortfarande ge 7000:- eller mer för men 960 motorer kan hittas för under 2000:-. Detta här i USA givetvis.
:O låter ju asbilligt :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Magnum
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons sep 05, 2007 6:27 pm

Inlägg av Magnum »

Fränt bygge :thumbright: :thumbright:
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Tackar för alla kommentarer!


Har börjat bygga ett golvmonterat pedalställ:

Bild

Bild
[/list]
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Hämtade Alex på flygplatsen i Boston igår. Han hade med sig lite godis.

Testpassade det nya insuget. Diffuser-plenum med invändiga trattar:
Bild

Bild

Bild

Vitblockssvänghjul i billetstål till en treskivig tiltonkoppling:
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

ser grymt ut! :twisted: :thumbright:
var ska du trycka in generatorn btw? :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

subw000fer skrev:ser grymt ut! :twisted: :thumbright:
var ska du trycka in generatorn btw? :)
Tackar!

Borde kunna smyga in något modell mindre under grenröret.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Handlade lite rör till buren (trafikfara? vadå? :hihi:):
Bild

Lappade färdigt på torpeden:
Bild

Hängde i en av OMP stolarna:
Bild

Bild

Brorsan håvade in ett kap på nya fälgar. 'Groteskt' är det enda passande ordet egentligen:
Bild

Lagom brett? 335/30R18 på 18"x13" ET25 där bak och 285/30R18 på 18"x11" ET20 där fram.
Bild

Linjalen är 25cm bred:
Bild

Kan behöva massera skärmarna lite:
Bild

Buren är officiellt påbörjad. Borde komma bilder på det snart.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

fan vad fett de blir!! :thumbright:
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Helvette vilka sulor :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ojojoj. Jag gillar hantverket och designen på den här bilen, den behöver inte ens röra sig för att se ut att gå hårt så att säga. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Tack för alla positiva kommentarer! Måste erkänna att jag blir lika golvad varje gång jag ser fälgarna och hur enorma de är.

Svetsade i burfästen till huvudbågen och de främre stöttorna. Blev ~3mm kallvalsad plåt. Alla fästen har ungefär 300cm2 area, alltså i runda slängar dubbelt så mycket som står i FIA reglementet. Försökte få med flera karossplåtar i fästet så belastningen fördelas lite bättre om det skulle smälla till ordentligt.


Bild

Bild

Bild

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Fick ner bilen på fyra hjul. Jag ska plugga på Chalmers till hösten så det blir att ställa undan bilen tills vidare. Känns konstigt att se bilen så låg. Är första gången på över två år den är mindre än 30cm från marken.
Bild

Bild

Punktade dit wastegaten.
Bild

Bild

Rattstången hamnar ovanpå motorfästet.
Bild

Hängde i den andra stolen och instrumentbrädan.
Bild

Huvudbågen punktad.
Bild

Känner oss riktigt nöjda med passformen, speciellt med tanke på att vi aldrig byggt bur innan.
Bild

Monterade laddluftkylaren.
Bild

Alex smällde ihop några riktigt fina undre fästen.
Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Jäkligt snyggt! Speciellt med gamla fronten på och dom feeeeeeeta sulorna. Ska bli kul att se den på backen med dom på!
Chevelle SS -65
Skriv svar