242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av T Landholm »

Tänkte på den ljusgröna som man skymtar på de sista bilarna, ser ut att vara en Fexac :)
Tommy Landholm
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av alex b »

wunderbaum_glidarn skrev:Kanonsnyggt bygge det här! Vad är det för fräs man skymtar i bakgrunden? :)
Tack! Det är som sagt en hederlig gammal SAJO. Anno '74 fast nyrenoverad hos Storebro med en riktigt fin Heidenhain digital. Stabil som bara den och en fröjd att fräsa med.


Triggerskivan fick sig en tur i NC fräsen och monteringsfötterna uppenbarade sig:
Bild

Förhoppningsvis är den slutgiltiga formen lite mer uppenbar nu. Den solida ringen kommer att bli en 60-2 triggerkrans. Klackarna som sticker ut ur fötterna centrerar skivan på startkransen. Den koniska ytan är för att skapa frigång för tryckplattan.

Väger bara 300g nu, kommer att gå ner ytterligare efter sista operationen.
Bild
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Mattias Jonsson »

Hej. jag ber att få länka till den här tråden som innehåller så mycket vackar detaljer, från http://www.bilbygget.se" onclick="window.open(this.href);return false;. /Mattias
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Mattias, klart du får göra det! Roligt att du tycker om bygget!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Bild

Svänghjulet har ett hål som är något förskjutet. Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt. :doh:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av super7 »

Många nya motorer har bulthålen osymetriska av den anledningen
att svänghjulet bara skall kunna monteras i ett läge.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Visst kan det vara så, men varför bry sig om att förskjuta hål när det sitter redan ett styrstift på veven?

Holkar bara ur ett hål med ett slipstift så ska detta nog lösa sig.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Kom över en extra V8 i veckan!

Bild

Verkar som gamla ägaren struntade i ett balansaxellagret började tjuta och bara körde vidare. Till slut så skar sig lagret och slet av kamkedjan. Knäckte oljepumpshuset och krökte en del ventiler. Blir en fin reservdelsmotor som vi kan ha till mockup.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av larsat »

Vad är det för volym o effekt på dom där motorerna orginal o finns det några svaga punkter för trimning?
Satt väll sådan motor i den prisvinnande silvriga 240in som byggdes för några år sedan och då var dom i stort sett helt nya, sitter dom inte i XC90? Blir kul att se vidare.
elleshar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor sep 15, 2011 10:38 am

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av elleshar »

Kan det stämma med 4,4 liter om man kollar motorkoden? =) Originaleffekt på 315 hp. Sitter väl samma V8 i Gatebil XC90n och sen i Noble M600? Med mer och inte mindre modifikationer kan jag tänka mig :)

Och här är 240n:

http://www.garaget.org/?car=4775" onclick="window.open(this.href);return false;
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Larsat, motorn ligger på 4.4 liter och har lite över 300hk/440Nm. Känner faktiskt inte till någon som har trimmat en sådan här. Blir nytt insug, nya grenrör och kanske lite filat i topparna. Har inga planer på att överladda. Ska bli roligt att se vad den landar på, effektmässigt.

Du har helt rätt ang. den silvriga 242an. Han var tidigt ute med den här motorn. Vet dock inte om han bänkade bilen. Tror han stummade VVTn också.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 17/8 Ny verkstad!

Inlägg av Karl Buchka »

Jag och brorsan bestämde oss för att köra med Megasquirt 3 på V8an. Hade länge tänkt skruva i ett VEMS, men MS3 har stöd för fyra VVT kanaler medans VEMS bara klarar två. MS3 har mycket andra roliga funktioner också, t.ex. mer moget CAN stöd.

Har dock alltid ogillat "moderkorten" till MS. De har otroligt sunkiga kontakter och kräver en hel del fula ombyggnationer i form av stödkretsar och interna sladdar. Gör om gör rätt! Har ritat ett nytt kort som man sätter en MS3 processor på.

Finns hårdvara till åtta tändutgångar, åtta spridarutgångar, dubbla MAP-givare, två lambdaingångar, sex st. pulsgivaringångar, klocka med batteri, knackgivare, fyra VVT kanaler, osv. Har också satt dit en intern CAN enhet med 16 analoga ingångar, 8 digitala ingångar och lite annat roligt.

Kontaktstyckena är likadana som till MaxxECU. Billiga och bra. Kretskortet är 160mm x 120mm och är på fyra lager.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Performance_seeker »

Fin mekanik i de moderna amerikanska V8ttorna, själv irrar jag fortfarande omkring bland stötstänger...men en dag kanske kanske det blir en modern Hemi...

Låter enkelt det där med att modifiera datorkorten...!!??
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons okt 07, 2009 7:06 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av OlssonmaskiN »

Detta är inget amerikansk elände, en "volvo" made by YAMAHA. De optimala sku jag säga :)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Performance_seeker »

Jaha, där ser man, den såg så fin ut att man kunde tro att det var riktigt jänkejärn!
Jag har hört talas om att det finns dom där rismotorerna men aldrig sett en i verkligheten!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar