242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Ruskigt läckert bygge, hur har jag kunnat missa detta :/ ska bli kul att följa vidare nu iaf
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Arbetet fortskrider:
Innan jag åkte tillbaka till Sverige rev jag ner styrväxeln och beställde en renoveringssats. 400:- inkl. frakt för alla slitagedelar var inte mycket att diskutera så det blev en sån. Tog också med mig några bitar för att göra några mindre modifikationer.
När jag plockade ner styrväxeln hade jag såklart inte specialverktyget som krävdes för hylsmuttrarna. Efter en del värme, våld och svordomar kom de loss men tyvärr helt söndertrasade . Blev att göra nya rostfria hylsmuttrar i mer universalutförande. Svarvade också ner utsidorna på ändorna så de fungerar med lite stadigare fästen:
Smällde ihop en haknyckel som passade till de nya muttrarna:
Innan jag åkte tillbaka till Sverige rev jag ner styrväxeln och beställde en renoveringssats. 400:- inkl. frakt för alla slitagedelar var inte mycket att diskutera så det blev en sån. Tog också med mig några bitar för att göra några mindre modifikationer.
När jag plockade ner styrväxeln hade jag såklart inte specialverktyget som krävdes för hylsmuttrarna. Efter en del värme, våld och svordomar kom de loss men tyvärr helt söndertrasade . Blev att göra nya rostfria hylsmuttrar i mer universalutförande. Svarvade också ner utsidorna på ändorna så de fungerar med lite stadigare fästen:
Smällde ihop en haknyckel som passade till de nya muttrarna:
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
smällde ihop? ser inte ut sådär när jag smäller ihop något
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Skriver väldigt lite på forumet, läser dock mycket. Ville bara säga tummen upp för hantverket och nivån!
Alexander Engelmark
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Extremt kort styrväxel?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Den har ett stålrör i mitten som nyps fast av hylsmuttrarna:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Gjorde ett försök till att mäta upp sprängkåpan till motorn. Fäste kåpan i fräsen och mätte upp skruvhålen med indikator. Använde sedan digitalen för att plocka ut punkterna. Blir det bara bacon av det hela så får vi se om vi kan slinka in till CMM:en som står en bit bort.
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Skum klocka?! Aldrig sett tidigare
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Det är en Blake Co-Ax. Kanonbra verktyg för att snabbt hitta centrum på hål och tappar med godtagbar precision och noggrannhet. Finns kinakopior att köpa men deras kvalitet är rätt kass.
http://www.blakemanufacturing.com/pages/aboutus.html
http://www.blakemanufacturing.com/pages/aboutus.html
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut!
Sådana klockor använder vi dagligen på jobbet. Praktiskt som fan!
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tjena!
Var väldigt trevligt att ses igår hos Ola, kul med ett ansikte på byggherrarna.
Ni gör ett grymt jobb, snyggt o prydligt följer er noggrant
Ha de gott,
Mvh Klabbe
Var väldigt trevligt att ses igår hos Ola, kul med ett ansikte på byggherrarna.
Ni gör ett grymt jobb, snyggt o prydligt följer er noggrant
Ha de gott,
Mvh Klabbe
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tack ska du ha Klabbe!
Var jättetrevligt att träffa dig och bror din. Skulle vara roligt att ses igen framöver.
Var jättetrevligt att träffa dig och bror din. Skulle vara roligt att ses igen framöver.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Hur går de för er killar?
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Tänkte precis lyfta din tråd och fråga samma sak.Klabbe Persson skrev:Hur går de för er killar?
Efter att ha läst tusen och åter tusen projekttrådar har vissa grundreglar etablerats ang. vår egen tråd.
1. Skärmdumpar på CAD modeller är strängt förbjudna.
2. Uppdateringar utan bilder undanbedes.
3. Inga bilder mitt i ett tillverkningsmoment.
4. Misslyckade detaljer mörkas fullständigt (man har ju ett rykte att tänka på ).
För tillfället saknas uppdatering pga regel #3. Frågor på det?
Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut
Drog ihop en "vill-ha" lista på vilka instrument som ska sitta i bilen och den blev rätt lång. Diskuterade saken med bror min och vi kom fram till att en dash display skulle sitta bra. Fördelarna är många, bland annat mindre krafs på instrumentbrädan, mindre sladdar i härvan och mindre vikt. Dessutom är det jävligt "race" med en redig dash. Vi har båda två länge suktat efter varianterna Stack levererar och därmed kommer kruxet, Trendabs pris på 16,000:- för den versionen som är kompatibel med överladdning är på tok för mycket pengar för ett par fattiga och snåla studenter. Det är tur att man värderar sin tid till noll eftersom vi bestämde att veva ihop en på egen hand.
Som det har blivit den sista tiden står jag för den mekaniska konstruktionen och Kalle sköter elektronerna. Hela assemblyn är färdig i solidworks så nu är det bara resten kvar. Började med att fräsa ut gjutformar som man kan peta ned lite kolfiber i:
Detta är formen till bakre huset efter ca 6 timmars våtslip. De vertikala ytorna har släppvinkel på ~1 grad. Jag skall gå över ytan i etapper upp till minst 1500 papper innan jag går på med autosol. Sedan blir det 3 lager pre-preg bakat i en autoklav.
Kortet har tagit form och Kalle ritar för fullt:
Den kommer att anslutas till CAN buss från sprutet. Det blir rätt trevligt att bara koppla in fyra sladdar för att plocka vilka parametrar som helst ur sprutet.
Som det har blivit den sista tiden står jag för den mekaniska konstruktionen och Kalle sköter elektronerna. Hela assemblyn är färdig i solidworks så nu är det bara resten kvar. Började med att fräsa ut gjutformar som man kan peta ned lite kolfiber i:
Detta är formen till bakre huset efter ca 6 timmars våtslip. De vertikala ytorna har släppvinkel på ~1 grad. Jag skall gå över ytan i etapper upp till minst 1500 papper innan jag går på med autosol. Sedan blir det 3 lager pre-preg bakat i en autoklav.
Kortet har tagit form och Kalle ritar för fullt:
Den kommer att anslutas till CAN buss från sprutet. Det blir rätt trevligt att bara koppla in fyra sladdar för att plocka vilka parametrar som helst ur sprutet.