242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Henka_ »

Ruskigt läckert bygge, hur har jag kunnat missa detta :/ ska bli kul att följa vidare nu iaf :)
*Fyndig text*

Henke K
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av alex b »

Arbetet fortskrider:

Innan jag åkte tillbaka till Sverige rev jag ner styrväxeln och beställde en renoveringssats. 400:- inkl. frakt för alla slitagedelar var inte mycket att diskutera så det blev en sån. Tog också med mig några bitar för att göra några mindre modifikationer.

När jag plockade ner styrväxeln hade jag såklart inte specialverktyget som krävdes för hylsmuttrarna. Efter en del värme, våld och svordomar kom de loss men tyvärr helt söndertrasade :doh:. Blev att göra nya rostfria hylsmuttrar i mer universalutförande. Svarvade också ner utsidorna på ändorna så de fungerar med lite stadigare fästen:

Bild

Smällde ihop en haknyckel som passade till de nya muttrarna:

Bild
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Robert Markström »

smällde ihop? ser inte ut sådär när jag smäller ihop något :whistle:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Sockan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis dec 09, 2008 4:11 pm
Ort: Uppsala

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Sockan »

Skriver väldigt lite på forumet, läser dock mycket. Ville bara säga tummen upp för hantverket och nivån! :shock:
Alexander Engelmark
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Tegheim »

Extremt kort styrväxel?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av alex b »

Den har ett stålrör i mitten som nyps fast av hylsmuttrarna:

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Gjorde ett försök till att mäta upp sprängkåpan till motorn. Fäste kåpan i fräsen och mätte upp skruvhålen med indikator. Använde sedan digitalen för att plocka ut punkterna. Blir det bara bacon av det hela så får vi se om vi kan slinka in till CMM:en som står en bit bort.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Tegheim »

Skum klocka?! Aldrig sett tidigare :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av alex b »

Det är en Blake Co-Ax. Kanonbra verktyg för att snabbt hitta centrum på hål och tappar med godtagbar precision och noggrannhet. Finns kinakopior att köpa men deras kvalitet är rätt kass.

http://www.blakemanufacturing.com/pages/aboutus.html
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut!

Inlägg av Ante Karlsson »

Sådana klockor använder vi dagligen på jobbet. Praktiskt som fan!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Klabbe Persson »

Tjena!

Var väldigt trevligt att ses igår hos Ola, kul med ett ansikte på byggherrarna.

Ni gör ett grymt jobb, snyggt o prydligt följer er noggrant :)

Ha de gott,
Mvh Klabbe
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska du ha Klabbe!

Var jättetrevligt att träffa dig och bror din. Skulle vara roligt att ses igen framöver.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av Klabbe Persson »

Hur går de för er killar? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av alex b »

Klabbe Persson skrev:Hur går de för er killar? :)
Tänkte precis lyfta din tråd och fråga samma sak. :lol:

Efter att ha läst tusen och åter tusen projekttrådar har vissa grundreglar etablerats ang. vår egen tråd.

1. Skärmdumpar på CAD modeller är strängt förbjudna.
2. Uppdateringar utan bilder undanbedes.
3. Inga bilder mitt i ett tillverkningsmoment.
4. Misslyckade detaljer mörkas fullständigt (man har ju ett rykte att tänka på :whistle:).

För tillfället saknas uppdatering pga regel #3. Frågor på det?
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: 242 b8444s banräser i jänkarträsket - 29/12 - Nytt sprut

Inlägg av alex b »

Drog ihop en "vill-ha" lista på vilka instrument som ska sitta i bilen och den blev rätt lång. Diskuterade saken med bror min och vi kom fram till att en dash display skulle sitta bra. Fördelarna är många, bland annat mindre krafs på instrumentbrädan, mindre sladdar i härvan och mindre vikt. Dessutom är det jävligt "race" med en redig dash. Vi har båda två länge suktat efter varianterna Stack levererar och därmed kommer kruxet, Trendabs pris på 16,000:- för den versionen som är kompatibel med överladdning är på tok för mycket pengar för ett par fattiga och snåla studenter. Det är tur att man värderar sin tid till noll eftersom vi bestämde att veva ihop en på egen hand.

Som det har blivit den sista tiden står jag för den mekaniska konstruktionen och Kalle sköter elektronerna. Hela assemblyn är färdig i solidworks så nu är det bara resten kvar. Började med att fräsa ut gjutformar som man kan peta ned lite kolfiber i:

Bild

Detta är formen till bakre huset efter ca 6 timmars våtslip. De vertikala ytorna har släppvinkel på ~1 grad. Jag skall gå över ytan i etapper upp till minst 1500 papper innan jag går på med autosol. Sedan blir det 3 lager pre-preg bakat i en autoklav.

Kortet har tagit form och Kalle ritar för fullt:

Bild

Den kommer att anslutas till CAN buss från sprutet. Det blir rätt trevligt att bara koppla in fyra sladdar för att plocka vilka parametrar som helst ur sprutet.
Skriv svar