242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Mattias Hahlin »

Läckert värre! :thumbright:

Tänkte på framvagnslösningarna, Den typen av camberjustering förändrar ju SAI (KPI) vinkel, vilket medför att scrubbavståndet också förändras.. Är det medvetet och isf av vilken anledning?

Angående uniballs (länklager). Jag har valt att köra med Taunusstyrleder och maskinbussningar, vilket medför mycket lägre pris och längre hållbarhet, kolla på Locostbyggena, eller i vår hahlin7 tråd!

Jag har också provat olika varianter av spindlar. Omgjorda fjäderben, fräst alu och plåt. plåt är helt klart billigast och enklast! Din design ser dock väldigt avancerad ut! vad är tanken bakom den?

Kör hårt!! :D
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Mattias, tack för ditt svar och synpunkterna. Ert Seven bygge har alltid varit stor inspirationskälla!

Om du tittar lite närmre på camberjusteringen så ser du att SAI:n inte ändras. De yttre kulledernas läge är alltid likadana gentemot varandra.

Vid detta läget har vi redan köpt alla uniballs och rod ends. När det blir dags att byta dom ska vi definitivt kika på bussningar.

Vet inte riktigt vad du menar med avancerad. Denna konstruktionen går enkelt att handveva och har dessutom inga lagerpassningar. Ajden byggde liknande och jag tyckte de blev ganska smidiga.

Kalle
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag får börja med att tacka! :thumbright:
Du verkar ta min förhoppningsvis kontruktiva kritik på ett bra sätt så jag fortsätter väl.. :lol:

Jag tycker att det är skitskoj med hjulupphängningar och det är kul att du bygger dubbla a-armar på en 240, annars bygger många MCPerson på allt möjligt, speciellt jobbigt på bilar med dubbla a-armar redan.. förstår att man gör det på dragracebyggena men väghållning är ju bra mycket roligare... :hihi:
Jag bygger ngt liknande på min 142a nu också, men använder original spindlar och styrning, bara ändrar infästningspunkter och förlänger bärarmarna, jag kan lägga upp en 2D bild på det!

Kanske är jag som är trögfattad (brukar va så!) men visst ändrar du avståndet mellan övre spindelled och bromsskívan när du justerar camber!? isåfall ändras SAI! du måste ändra bärarmslängden för att inte vara o greja med SAI och Scrubb.. OK, har du kommit nära med dina ritningar och bygger bra så kanske det inte är så blodigt viktigt eftersom man inte justerar camber så ofta eller mer än ngn grad.. Men man brukar inte bygga så bara.

Vad ska du använda för hjullager? vilken bultdelning? bara nyfiken.. De spindlar jag byggde senast till 7an använde jag BMW lager och det enda som behövde svarvas var centrering mot hjullager, allt annat tillverkades med vinkelslip, borrmaskin och roterande fil, de väger under 2kg och tog inte många timmar!

Ang bumpsteer så måste inte styrarmen ligga i samma plan som undre bärarmen, det viktiga är att styarmens längd och vinkel är relativ övre och undre bärarm. Mitt förslag är att rita i 2D så är det enklare att se än i 3D.

Har du koll på Ackerman!? Vill du köra drifting så borde du också kunna svänga mer än 30 grader, på 7an kan man svänga 30-35grader men det räcker inte... :?

Har du ngn bra bok i ämnet? eller pluggar du ngt åt det här hållet? ett tips är rejsa.nu och Göran Malmbergs väghållningsböcker om du inte redan känner till det!

Hoppas jag inte förvirrar, lycka till! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Mattias Hahlin »

Såg nu din 2D ritning, ser fint ut! All maskinbearbetning är grymt imonerande.. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Det är bara roligt med lite konstruktiv diskussion. Ös på bara. :)

Kan inget annat än att hålla med ang. a-armar och McPherson-ben. Inget fel på McPherson så sett, men ska man ändå bygga om så kan man lika gärna gå på något lite mer optimalt. Jag är långt ifrån expert på detta med hjulupphängning. Vinklarna har vållat mig mycket huvudbry men å andra sidan kan jag motivera varför det ser ut som det gör.

Lägg gärna upp lite bilder på ditt 142-bygge!

Om du tänker dig att man tittar på geometrin framifrån så hänvisar ju camber till vinkeln mellan en lodrät linje och en linje som ligger parallel med fälgens ytterkant. SAI är vinkeln mellan en lodrät linje och linjen som skär de yttre pivotpunkterna i länkarmarna. Sätter du justeringen i länkarmen så förändras camber i takt med SAI, men justerar du vinkeln på uprighten istället så är SAI likadan hela tiden.

Vi kör med 6-bultade Cadillac STS-V nav. De har kapslade lager och skruvas i uprightsen. C5 Corvette nav är nästan exakt likadana men har 5-bultsdelning. De kommer att kräva lite bearbetning för att passa Porschefälgarna men vi hade dom liggande så det kostade gratis.

Ackermann ligger på ca. 20%. Kanske inte optimalt men (som du vet) så är allt en kompromiss. Har inte tankar att köra någon drifting men om det blir aktuellt kan vi alltid skruva på smalare fälgar (nuvarande 18x10.5 fälgar är helt klart den begränsande faktorn i styrutslaget).

Pluggar tyvärr datateknik så det blir inte mycket fordonsdynamik i skolan. :hihi: Har hämtat mycket praktiskt ur Carrol Smiths böcker men nästan allt det teoretiska kommer ur Race Car Vehicle Dynamics. Sen blir det ju alltid mycket fikasnack med sina bilfrälsta polare.

Den 2d-vyn du hittade är ett första utkast och har reviderats en del. Kan lägga upp lite nya camberkurvor och så om du tycker det är intressant.

Kalle
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av j björk »

Det här är alltid en intressant tråd att kolla in i :thumbright:

Tyvärr kan jag allderles för lite om hjulupphängningar för att tillföra något :doh:
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

La vantarna på en torque tube (fan heter det på svenska? :doh: ). Sitter en 50mm kardan inuti röret med hardyskivor i var ända.
Bild

Växellådan är skruvad på denna sidan. Hålet är till växelföraren.
Bild

"Ingående axel"
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Blev lite äventyr med hydralpressen ikväll. Måste som sagt ändra bultdelningen i naven men de är kapslade med lager och är inte avsedda till att plockas ned.

"No user serviceable parts inside"... säkert. :hihi:
Bild

Är bara att plocka av plåtlocket med ABS-givaren, dra av triggerkransen och pilla ut denna tvådelade låsringen. Går sen lätt att pressa isär. Tyvärr så provade vi att pressa först. Slutresultat: navet blev snett som ett frågetecken. :doh: Jaja.. kostade ett nav att lura ut hur de sitter ihop.
Bild

Lite nya CAD bilder också. Alexander ritade om bromsoken helt. Samma kolvar och belägg som förut men annars är allt nytt. Blev lättare, billigare, styvare och bra mycket snyggare.
Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Daniel-635 »

Det ser sjukt läckert ut :thumbright:

Torque tube, ingen vanlig del direkt, men Transaxelrör borde det bli på svenska i brist på bättre ord :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Karl Buchka »

Sällan man har sån lyx att man bara kan skruva ihop skiten... :doh:

Bild

Har mätt lite och den ser ut att sitta som en smäck utan några som helst ingrepp på längden. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
DuderoTarzan
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 15, 2011 11:38 pm

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av DuderoTarzan »

Finfint projekt, riktigt fina delar du CADar och tillverkar. Det som är lite läskigt är att jag fick syn på en del som näst intill är identisk till en spacer jag gjorde för ett tag sen, utan att ha sett ditt projekt, lite småkul sådär.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Jesper Mäki »

Härligt bygge! :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av j björk »

Nu måste det ju hänt massa spännande saker :D

Dags för en uppdatering kanske? :thumbright:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Jonathan_ »

Samma bil?

http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/vie ... 440#toppen" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 242 vitmotor banräser i jänkarträsket 28/3 Nygamla bilde

Inlägg av Johnny »

Står ju 244 i den annonsen och 242 i denna tråden?
Skriv svar