Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 15, 2019 2:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 24  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 21, 2011 8:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Inlägg: 589
Ort: Västland
Visserligen, men Corvette C5 transmission samt Magnesiumfälgar med centrumbult kan inte vara jättevanligt..(?)

Nåväl, TS får skriva om sådant är fallet. Hoppas inte, då det vore grymt om den här bilen kunde få bli färdigbyggd. :thumbright:

_________________
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 03, 2012 2:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Tror vi hoppar vitsexan. Eller, vad tror ni? :hey:

Bild

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 03, 2012 11:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Inlägg: 145
Trevlig maskin men det gäller att tänka till ang styrsystem så du slipper byta spjäll & ta bort VVT mm.

/M


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 03, 2012 12:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Spjället blir inga problem. Vet du vad denna motorn har för slags VVT? Är det likt det som sitter på vitmotorer eller är något i stil med vanos?

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 27, 2012 8:22 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 26, 2011 10:24 pm
Inlägg: 4
vi vill se update på v8an nu! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 18, 2012 8:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm
Inlägg: 887
Detta hade jag missat, men vart nyfiken när du skrev i min tråd :)
J*vla va gött det var :)

_________________
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 5:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm
Inlägg: 277
Hur går det med bygget?

_________________
Audi s4 2.2 Turbo Avant


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 6:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Tackar för intresset. :hihi:

Har en hyffsat stor uppdatering på g. Kommer om ett par dagar.

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 7:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 8:39 am
Inlägg: 249
Ort: Åmål
Väntar med spänning :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 7:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm
Inlägg: 277
Nice! Jag väntar med spänning

_________________
Audi s4 2.2 Turbo Avant


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 9:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Inlägg: 554
Venter i spenning!:D Fantastisk prosjekt!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 15, 2012 2:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Inlägg: 384
Ort: Jönköping/Huskvarna
Ballt bygge! Vad jobbar ni med i det förlovade landet i väst?

_________________
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2012 10:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Björn, jag och brorsan pluggar heltid på Chalmers (Datateknik och Maskinteknik). Föräldrarna och bilen bor i USA.

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 16, 2012 11:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Varken jag eller brorsan har haft särskilt mycket tid att jobba med bilen på sistone. Först och främst för att vi pluggar i sverige och tillbringar bara ett par månader om året i staterna med bilen men också för att de två sista sommrarna har gått nästan oavkortat till verkstadsbyggnation.

I somras kom farsan över en verkstadslokal i närheten för en ganska billig peng. Jag och brorsan renoverade hela utrymmet i utbyte mot att vi ska få ha bilen stående där. :hihi:

Förra ägaren var en finsnickare utan några som helst utsug på maskinerna. Detta i kombination med ett upphöjt trägolv och problem med vattenläkage ledde till stora mängder blöta och osande sågspånshögar.

Lokalen är på ca. 110 kvm. med en liten övervåning och ett kontor. Toalett med grovslask finns inne i hörnet på markplan:

Bild

Bild

Kaffepaus.

Bild

Vi började med att röja ur golvet och blotta betongen. Att jobba i 40-gradig värme med luftfugtighet som heter duga är inte det roligaste jag vet.

Bild

Bild

Bild

Ölpaus.

Bild

Målade väggarna:

Bild

Reglade extrastöd under balkarna som höll upp övervåningen:

Bild

Reglade också en liten garderob under trappan där kompressorn bor:

Bild

Gips:

Bild

Drog ny utanpåliggande el i typisk jänkarstil med gott om uttag och grövre 220v handskar till svetsar (vanliga uttag i USA ligger på 110v):

Bild

Bytte ut alla gamla T12 lysrör och magnettrafos mot nya T8 rör och switchade nätagg. De kostar lite mer men man höjer verkningsgraden på rören och dessutom så slipper man det hemska nätbrummet. Vill minnas att vi har något i stil med 4kW ljus. Ljust så in i satan. :hihi:

Bild

Bild

Hittade en begagnad tvåpelarlyft för en ganska billig peng:

Bild

Bytte en uppsättning fälgar mot en hel drös skitfina stålhyllor. Övre plan agerar numera prylförvaring:

Bild

Slipade och lackade hela golvet i tvåkomponentsfärg. Funderade på att sprida ut färgflagor men vi insåg ganska fort att om man tappar en skruv på sånt golv så hittar man den aldrig.

Bild

Bild

Drog ut centralmatad tryckluft. Passade också på att skruva en slangvinda på lyften. Sjukt smidigt med 15m slang mitt i lokalen.

Brorsan röjde ur badrummet och la in nytt gips, nytt kakel, ny toalett, nytt handfat och ny belysning.

Kom över en 250A AC/DC TIG på eBay i början av sommaren. Gammal transformatormaskin som väger as men det tänder fina bågar. Otroligt skönt med en alldeles egen TIG!

Bild

Flyttade in arbetsbänkar och förvaringsskåp.

Bild

Finns alltid småpill kvar, men verkstaden kändes ganska klar. Innan vi drog dit 242n så fick det bli chassisbord. Fanns inte riktigt finanser eller verktyg till ett stålbord så det fick bli i trä. Stommen är byggd i 2"x6"or med 0.75" (20mm) plywood på båda sidor. Benen är 4"x4"or med hemmasmidda maskinfötter. Ganska långt ifrån plant men det ligger nog i vatten inom 2-3mm. Lär duga fint.

Bild

Bild

Bild

Bilen dammades av lastades.

Bild

Upppallad i "ride height" med bordsytan i markhöjd.

Bild

Eftersom de nuvarande hjulhusen var tänkta till smalare fälgar fick vi slakta ur rambalkarna helt. Nu finns det gott om plats. Anade inte vilken motivationshöjare det blev med en fälg intryckt i hjulhuset. Fasen vilket stuk det lär bli!

Bildz

Sedan pallade vi upp och mätte in växellåda, diff och torque tube. Torpeden måste flyttas bakåt ytterligare lite till pga. byte från vitsexa till V8. Komponenternas läge är också inmätta och placerade i CADmodellen.

Bild

Plockade av insuget och började pilla lite på V8an. Insugsportarna ser fina ut men avgasportarna är inga höjdare.

Bild

Blev lite eBayfrossa mot slutet. Köpte en startmotor, startkrans och hydraulutramp. Kransen är ganska ball. Skruvas längst ut på en Tilton 7.25" tryckplatta. I och med att vi slopar originalkransen så kan vi minska diametern på svepet avsevärt. Startmotorn är någon rejshistoria med dubbel nedväxling och "reverse rotation". Alla delarna är inne i CADen och sprängkåpan är nästan färdigritad. Ska försöka ha hela svepet klart till jul innan vi flyger tillbaks.

Bild

Bild

Bild

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 17, 2012 3:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm
Inlägg: 277
Vilken dröm!
Ser sjukt bra ut.

_________________
Audi s4 2.2 Turbo Avant


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010