Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 16, 2019 6:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 24  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 03, 2013 10:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 643
Ort: Dingle
Ändå ett bra pris, jag köpte min på verktygsboden för det dubbla.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 12:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Inlägg: 392
Ort: Kisa
härligt brothers !!!
Nu händer det ju grejer, kom ihåg att fotografera mycket, så vi andra kan glädjas med er :thumbright: .

_________________
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 10:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm
Inlägg: 887
Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!
Jag har annars lite svårt att lita på jänkarnas toleransnivå, men många har rekommenderat dessa just.

_________________
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 10:51 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 643
Ort: Dingle
Här finns ritningar ifall man känner sig inspirerad att göra en själv: http://www.chopperhandbook.com/bender.htm

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 11:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Tegheim skrev:
Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!

Det låter lite högt tycker jag. Jag tycker att 10SEK/$ brukar stämma rätt hyfsat med allt inklarerat och hemma. Men, det här är väl lite tyngre prylar och behöver ha lite stadigare förpackning, men ändå...låter högt...

Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 1:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Inlägg: 186
Ort: Spånga
Performance_seeker skrev:
Tegheim skrev:
Jag har fått pris på ca 7000-8000 inkl 1st Die-set, frakt, tull och moms. Så är det klart att det blir ganska stora pengar. Men det verkar vara en väldigt bra, och populär produkt!

Det låter lite högt tycker jag. Jag tycker att 10SEK/$ brukar stämma rätt hyfsat med allt inklarerat och hemma. Men, det här är väl lite tyngre prylar och behöver ha lite stadigare förpackning, men ändå...låter högt...

Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!

Nu är vi lite ot men....
Rekomenderar i nästan alla fall jetcarrier för frakt över Atlanten. För stora grejor eller då man inte är jättestressad så tar man deras båtalternativ 2-3 veckor typiskt innan man har det på lokala posten.

_________________
Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 04, 2013 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
awes skrev:
Performance_seeker skrev:
Annars kan det ju hända missöden...köpte fuel rails via Summits Ebay-sida, skeppade till min USA-address. Summit hade förpackat dom i en jättelåda, och flygfrakten över Atlanten blev svindyr!!
Men Summit skötte det snyggt, dom kompenserade mig med ett stadigt presentkort, som jag utnyttjar vid nästa beställning!

Nu är vi lite ot men....
Rekomenderar i nästan alla fall jetcarrier för frakt över Atlanten. För stora grejor eller då man inte är jättestressad så tar man deras båtalternativ 2-3 veckor typiskt innan man har det på lokala posten.

Mera OT...jag använder JetCarrier både flyg och båt, och tycker administrationen fungerar väldigt smidigt. Däremot ser jag inte några 2-3 veckors båtalternativ, just nu är jag uppe på cirka 6 veckor för 120 kg motordelar...men både storm och långhelger inverkar på tiden.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 06, 2013 9:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Elegant bygge detta :thumbright:
Tjusigt med "egen" variant av MS3X, kul att ni kommer utnyttja de fullt ut.
Har dessa system i eget projekt och tycker de fungerar riktigt väl.

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 09, 2013 4:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Inlägg: 147
Ort: Los Angeles
Tack för alla kommentarer! Det är roligt att veta att folk gillar bygget.

Köpte en ny vattenkyld brännare till TIGen. Den gamla som hängde med maskinen var luftkyld, vägde bly och hade ingen gaslins. Budgeten var som vanligt begränsad så det fick bli att smida ihop ett eget system. Brännaren är en WeldTec WT-20 med 7.5m slangpaket och pumpen kommer från en skrotad espressomaskin.

Bockade ihop en 15 liters tank i ~2mm 6061 plåt.

Bild

Punktsvetsad. Pluggen längst fram är påfyllning, bakom den kommer pumpen suga från genom röret som står bredvid och sist är returen från brännaren.

Bild

Bild

Bild

Pumpfäste:

Bild

Monterad med siktrör:

Bild

Installerad och redo. Elinstallationen var bara tillfällig så jag kunde testa funktionen.

Bild

Lagom storleksskillnad mellan den gamla och nya. Den nya väger mindre än hälften så mycket och är en ren fröjd att svetsa med efter jag brottats med hulkenbrännaren.

Bild

Jag sket i att lägga på en värmeväxlare. Vattentanken är tillräckligt stor för att hålla hyfsat jämn temp och dessutom svetsas det inte jätteintensivt med maskinen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 09, 2013 5:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 454
finurligt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 09, 2013 7:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Inlägg: 291
Ort: Kvidinge
Fina svetsar du lägger!

_________________
Marcus Möller
Team Pony Drift
Min Youtube - Streetracing - Diverse motorevenemang - Europeisk och Amerikansk Dragracing m.m
Volvo 242 Turbo 1975 "242 From Hell"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 10, 2013 6:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Inlägg: 147
Ort: Los Angeles
MarcusM skrev:
Fina svetsar du lägger!

Tack! Är inget mer än glad amatör. Att svetsa är något av det roligaste jag vet och det finns alltid något att lära sig varenda gång man tänder upp ljusbågen.

Petade dit ett par rör på buren:

Bild

Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 12, 2013 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Inlägg: 392
Ort: Kisa
En ren fröjd för ögat att se ert hantverk. Jag skulle inte kunna leverera såna närbilder :?

_________________
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 14, 2013 4:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Inlägg: 147
Ort: Los Angeles
Mattias Jonsson skrev:
En ren fröjd för ögat att se ert hantverk. Jag skulle inte kunna leverera såna närbilder :?

Tack! Roligt att du gillar bilderna.

Mer rör:

Bild

Bild

Bild

Fick tips av en bekant att plocka ut rören innan helsvetsning och slipa ner spetsarna på notcharna så man inte jagar smältan överallt när man går över de tunna partierna. Röret som sitter längst upp på rutan är bockad och notchad, måste bara finjustera lite innan jag kan punkta dit den. Första partiet med ~25m rör är nu avverkat. Kommer not behöva ungefär lika mycket till för att färdigställa burbygget.

Var tvungen att hänga dit framfälgen och det blev en riktig inspirationskälla

Bild

Grovmätte kammarna. Inte så mycket vettigt att se utom lyft och duration:

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 14, 2013 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4294
Ort: MantorpPark
Ser ut att bli starkt och bra, har du tänkt ha kylare m.m. framför rören och sedan lyfta motorn en liten bit fram mot rören sen rakt upp när du ska ha ur den?
Vad väger en sån där V8 i alu?

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010