Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 10:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 07, 2014 6:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Inlägg: 147
Ort: Los Angeles
Bygget fortskrider i glaciärtakt som vanligt. Jag har fått ett jobb på USA:s västkust som är tar mycket tid men jag åkte tillbaka till verkstan över jul och nyår så det blev några timmar ändå.

Monterade ihop startmotorn och fäste den i svepet på rätt ställe:
Bild

På senaste tiden har jag och brorsan ledsnat en hel del på det befintliga golvet och rambalkarna. Det är i praktiken omöjligt att få någon vettig uppfattning on vridstyvheten i chassit förrän bilen nästan är klar och man mäter styvhetsvärdet. Dessutom blir det rätt fult att försöka lappa ihop någon slags halvblandning av ny och gammal plåt. Det fanns bara en utväg; rörram för hela slanten.

Jag knådade ihop ett koncept i CAD som såg vettigt ut och körde först med solidworks inbyggda FEM paket så det skulle gå fort att iterera.

Golvet är helt i fyrkantsprofiler av varierande jänkedimensioner, de runda rören är en blandning av sömlösa 1.75", 1.5" och 1" diameter

Här är en skärmdump från en tidig version av modellen:
Bild

Bild från solidworks inbyggda FEM lösare:
Bild

"Fulanalysen" i solidworks gav tillräckligt bra resultat för att börja bygga ramen. Just nu håller jag på att bygga en förfinad modell i ett mer kompetent FEM paket som kommer ha med hjulupphängning och alla svetsade plåtdetaljer.

Började kapa:
Bild

Bild

Bild

Bägge halvorna av golvramen punktsvetsade och grovt placerade på bordet:
Bild

Lade på drivlinan och karossen för att kolla hur det skulle se ut:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 08, 2014 1:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1307
Ort: Kristianstad
Detta har jag anat :) Kul med uppdatering här också!

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 05, 2015 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Jaha, här har det inte hänt mycket. Som vanligt. :doh:

Både jag och brorsan jobbar i Kalifornien (västkusten) så det är svårt att meka när bilen står i Massachusetts (östkusten).

Trots att bygget stått still så har vi inte varit sysslolösa. Har halkat in på diverse idiotprojekt. Främst Lemons racebilar.

Bild
Den ena bilen är en cabbad Toyota MR2 med Kawasaki Ninjamotor i passagerarsätet och den andra är en E36a med 5.7L V8 och Cadillac Brougham-tema.

Nu med julledigheten fick vi ändå lite tid och tillfälle att meka 242a.

Bild
Lyfte lite på karossen och holkade ur insidan på sparklådorna.

Bild
I och med att vi använder om huvudbågen och framsträvorna så fick det smidas ihop ett par boxar som erhåller den gamla burhöjden.

Bild
Skruvade ihop motor, sprängkåpa, kardanrör och växellåda. Lyckades också baxa upp hela drivlinan i rätt höjd och läge.

Bild
Karossen på plats (provisoriskt). Sömmen under sparklådan är linjerad med bordets yta, dvs bilens lägsta punkt.

Bild
Golvsträvor. Var lite i valet och kvalet om de skulle linjera med ovan- eller undersidan golvbalkarna. På undersidan blir det mycket enklare att bygga plangolv.

Bild
Framvagnsbalk.

Bild
La till en liten krök runt bakdiffen. Blir en liknande på andra sidan så småningom.

Bild
Blev några intressanta lägen med svetsen. Saknar dessutom knapp på slangpaketet. Blev ofta att jag fick köra pedalen medans brorsan höll i brännaren. :hihi:

Bild
Fyra nya framsträvor. De kommer djävulskt nära motorn. Topparna får nog smaka lite vinkelslip så småningom.

Bild

Bild
Detta är nog det pissigaste röret i hela ramen. Vinklade notchar i ett böjt rör som låg an i mitten på en vinklad böj.

Bild
Städat och klart.

Det blir allt för denna gången. Till sommaren ska vi flytta hela bygget till en ny garageplats i Kalifornien. Då blir det mer regelbundet mekande. Har varit ganska less på bilen i en lång stund, men nu har det släppt. Ska bli skitskoj att komma igång på riktigt.

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 05, 2015 7:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Inlägg: 306
Ort: Finspång
Ser svin bra ut! :thumbright:

_________________
https://www.facebook.com/SunkraaavenRajsing
-
Micke Lidberg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 2:53 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis aug 14, 2012 5:17 pm
Inlägg: 29
Grymt saknad tråd


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 9:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 653
Ort: Dingle
Tur att ni har sparat tärningen :) superkul med uppdatering!

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 9:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Inlägg: 147
Ort: Los Angeles
Tackar! Tärningarna kommer sitta kvar i alla fall tills bilen körs första gången. Det började som ett skämt men de har suttit där så länge att de måste hänga med. De är fulla med slipdamm och WD-40 och de flesta prickarna saknas, lär ju inte bli bättre bär bilen är klar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 11:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1491
Ort: Vällingby
Impregnera dom med flamskyddmedel så dom inte stryker med... det vore ju synd! :hihi:

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 11:46 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Inlägg: 280
Ort: Jönköpig
kollade lite efter denna tråden för ett tag sen utan resultat. men den låg nog ett par sidor tillbaka eftersom den inte rörts på ett år 8)

_________________
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 15, 2015 5:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Inlägg: 373
Ort: Gävle
Underbart att ni är tillbaka :) kul att se uppdateringen med chassiet, allting blir både enklare och lite krångligare samtidigt ;)
Grattis till jobbet får man väl säga då :thumbright:

_________________
*Fyndig text*

Henke K


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 5:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Lite nya bilder. Jag och brorsan har packat ihop hela bygget så det kan fraktas ut till Kalifornien. Snart blir bilen nära till hands!

Pallade upp bilen och chassisbordet på tvåpelarlyften:
Bild

Demonterade bordsbenen:
Bild

Började surra fast grejor som ska med.
Bild

Stoppade i en av extramotorerna. Har två motorer till men de får gå med ett eget lass vid annat tillfälle.
Bild

Uppskattade CGet med hjälp av pallbockar, gamla fjädrar och en tumstock.
Bild

Stuvade ner en massa delar i plastbingar.
Bild

Flyttfirman dyker upp nästa vecka någon gång. Det ska ta två veckor att transportera. Har anlitat en firma som kör ut Shelby Cobra replikor. De har ett specialanpassat släp med inbyggd travers, så vi slipper böka med lastbryggor eller gaffeltruckar.

Har också fått hem en uppsättning groteska NASCARbromsok från Performance Friction. De är såpass stora att brorsan kan ha dem som hatt.

Bild

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 1:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 653
Ort: Dingle
Den lockade fram lika mycket skratt som en tyrolerhatt....

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Det är en vacker motor, jag gillar den skarpt! :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 03, 2015 5:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 27, 2015 3:55 pm
Inlägg: 92
Ort: Falun
Grymt bygge! allt ser riktigt proffsigt ut! snygga svetsar! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 12, 2015 10:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Tack ska ni ha!

Nu är bilen framme i Los Angeles. Blev lite krångel att få schemat med flyttfirman att klaffa, men det gick till slut.

Var smidigt som fasen att lasta av. Tror inte det tog mer än 90 minuter från och med att lastbilen dök upp tills att bilen stod på sin plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gött att bilen äntligen är i närheten! Nu behöver vi inte boka flygbiljetter innan vi kan meka. :thumbright:

Fräste klart urtrampsfästet också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska vara 106g enligt CADen. I nuläget väger den 115g. Tror radiekompensering var dålig så den blev lite tjock.

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 353 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: CRH och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010