Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 03, 2020 9:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 668 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 30, 2019 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2097
Ort: Luleå
du nämner vvt & jag tänker ju då direkt variabla ventiltider. klurar du på nån mekanisk lösning? jaqg har gått & funderat på det själv nått år men aldrig kommit från skithusfunderingsstadiet :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 30, 2019 10:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja exakt så, tänkte använda ett kraftigt rc servo för att dra i remmen så man får 1 till 1.5kugg förskjutning. Tänkte det var smutt med ett servo för då sköter det ju sin egen positionskontroll. Behöver inte ens ha en kamsynk.

Det återstår att se om det räcker med lite ombyggd spännrulle och fjäderkraft för att hålla remmen på plats. Lägger upp en bild när jag har monterat servot

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 05, 2020 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild


Kul att omnämnas i bilsport, har mappat Raymonds 242 2jz. Står under tack till, RBD DynoTuning. Alltid kul att få vara med på så fina å välbyggda bilar och trevliga folk. Måste ju nästan åka å köpa senaste "spoilernytt" (Fick bilden av en kompis)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 08, 2020 10:25 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2011 12:22 pm
Inlägg: 5
Trevlig läsning denna tråden :thumbright:

har du meckat något med den "nya" telma bromsen något ?
har du Lindat om den redan ? några bilder på det ? :D

mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 01, 2020 7:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 271
Ort: Stigtomta
Kul med VVT tankar!

Sätt en platta med två löphjul istället för original spännare. Ett hjul som vanligt på slacksidan och ett på sträcksidan. Sen skjuter du plattan i sidled för att vrida kammen fram/bak. :thumbright:

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 02, 2020 8:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Inlägg: 558
Ort: Göteborg
Tack för en kul tråd!

Med risk för att ha missat något i tråden, svarvar du kolvtoppen lite för att få till en klämspalt sen när topp-packningen saknas? :) Lär ju bli väldigt tight på ytorna utanför där toppen är plan.

Alltid kul att se vad som hålls på med!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 03, 2020 9:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja kolvarna är avsvarvade, la mig på 1mm spel mot toppen

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 22, 2020 1:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1442
Ort: BjörnL Uddevalla
Bild

Bild

Bild

Bild


Ja så har jag gjort lite uppgraderingar på programvaran. Analoga mätare som är lite mer grafik och en helt egen kodmodul, vilket gör att jag kan snabbt å lätt lägga in analoga mätare var som, i valfri storlek och vilken parameter som helst. Det blir lättare för kunderna att följa med när det är analoga mätare. Dom frågar hela tiden vad laddar de och hur mycket varvar det, nu ska dom förhoppningsvis kunna se det själva. La upp en bild på hur jag har haft det med livedatan uppe i vänster kanten som jag nu kan switcha över till analoga mätare istället

Sen lambdatarget lätt att ändra den tabellen och så plottar den små grå punkter nere vid lamdbaloggen. Smidigt för då ser man direkt hur man ligger jämfört med target. Dom flesta sprut har ju inbyggd bredbandslambda och då använder man den loggen. Men det finns dom som inte har det och då är det guld å ha lambda loggen

Sen sålde jag ju 4 hjulsbänken och byggde en ny med 2 tons rullen som är kraftigt ombyggd så nu kommer det inte spricka. Har gjort en "bromsmodul" som jag ska bulta fast under ramen och driva med remmar. Sen har jag ett extra spår på den remskivan ifall jag får ett ryck och bygger 4wd igen.

Det är kul å jobba med mitt egna program, har gjort det så lättarbetat jag kan komma på. Det blir ju rätt många timmar i bänken å då är det skönt att det nästan sköter sig själv. Nöjd att fått det så stabilt så elektroniken är igång hela tiden och programmet kraschar aldrig. Det står online för jämnan

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 668 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010