Egenbyggd bromsbänk

Diskussioner för erfaret folk
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Egenbyggd bromsbänk

Inlägg av AlexP »

Hej

Har under en tid knåpat ihop en egen bromsbänk.
Den skall bromsas med en bromsskiva (till att börja med iallafall). :roll:
Om det fungerar vet jag inte, vad tror ni? Tål skivan 8000rpm?
Vad snurrar ett hjul med i 250km/h?

Bild
Bild
Bild
Bild

http://www.youtube.com/watch?v=w6ADkpgNzzo

/Alex
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Inlägg av AlexP »

Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jadu..
Bromsskivan håller säkert för varvtalet.


Men...
En standard B230 utveklar väl 90KW nåting?

Du får altså 90KW värmeutveckling i bromsskivan som ska kylas bort, det tror jag är lite omöjligt.

Har du en trimmad motor så kan man ju gissa sig till hur jättemycket varm skivan kommer bli.
Gustav Sundberg
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Med tanke på att bromskraften från en skivbroms varierar med temperatur etc. har jag svårt att se hur man skulle kunna få ut så mycket användbar info från en sån bromsbänk.
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Inlägg av AlexP »

Ja mycket värme kommer det att bli.
Har funderat på vatten kylning, typ truck-race.
Dom dimmar ju in vatten i centrum på skivan.

Däremot ser jag problemet med varierande broms effekt när tempen stiger som ett större problem.

/Alex
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

G-son skrev:Med tanke på att bromskraften från en skivbroms varierar med temperatur etc. har jag svårt att se hur man skulle kunna få ut så mycket användbar info från en sån bromsbänk.
jag antar han har oket monterat på en hävstång till en våg så det är inget problem, problemet är som gustav säger, energi kan bara omvandlas och i detta fallet till värme mycket värme :hihi:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Inlägg av AlexP »

Här är styrkortet som jag tänkt använda till lastcellen.
Det skickar även datan via USB till datorn.

Bild

Programmet som jag skall använda:

Bild

/Alex
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Vart får du tag i programmet?
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Inlägg av AlexP »

Styrkort och program är egen tillverkat.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Fin idé. Men som folk säger. Effekten måste ju ta vägen någonstans. Hur många skivuppsättningar får du plats med på axeln? :P

Trycket till OK-en kan ju regleras helt elektroniskt mot varvtalet. Då borde den varierande bromsverkan pga värme inte vara något problem.

Skall bli kul att se detta. Är du lite haj på att bygga styr/regler-teknik så kan detta bli fränt.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Martin H skrev:jag antar han har oket monterat på en hävstång till en våg så det är inget problem, problemet är som gustav säger, energi kan bara omvandlas och i detta fallet till värme mycket värme :hihi:
Just det, då går det ju...

Jag ska ta och leka med mina mattekunskaper som jag knappt har, för att få lite grepp om värmeutvecklingen. Vi antar att det är fråga om en motor på 100kW.

För att höja temperaturen på en liter vatten en grad krävs 4,2 kilojoule, vilket råkar vara 4,2kW under en sekund. Med 100kW värmeutveckling betyder det att vi varje sekund kan värma 23,8 liter vatten en grad.
100/4,2=23,8 (eller 2,38l tio grader, eller 0,238l 100 grader)

Det krävs 2260kJ för att förånga en liter 100-gradigt vatten, och det skulle vara detsamma som 2260kW under en sekund - eller 37,7kW under en minut.
100/2260=0,044
Vi kan också räkna om det till att 100KW skulle kunna förånga en liter vatten på 2 minuter och 40 sekunder. (Jämför det med hur länge du har vatten kvar i grytan när du kokar ägg! :lol: )

Uppvärmningen till kokpunkten är i jämförelse så liten att man kan bortse från den, men man ser i alla fall att det utvecklas massiva mängder värme (och det med "mesiga" 136hk, tänk er ett turbomonster på 3-4-5-6-700hk), och om man använder vatten till att kyla kommer det antingen gå åt en del flöde, eller så kommer man förvandla lokalen till en ångbastu - en liter vatten ger runt 1,7 kubikmeter 100-gradig ånga... :shiftyninja:


Reservation för felräkningar, och ingen hänsyn tagen till luftens kylning av bromsskivan...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag var inne på samma sak som sniffer,, på med fler bromsskivor och ok så minskar du värmen per skiva.

en gubbe här i trakten började bygga en bromsbänk med en 'thelma' broms? han tänkte använda en gammal pinnsvetstransformator att köra strömmen med.

sen satte han en hävarm på bromsen som tryckte på en fjäder.
och till det hade han sedan en vridpot som ett snöre från hävarmen påverkade, som ett linhjul lixxom.

vet inte om det nånsin blev klart då gamla gubbar ibland inte prioriterar som oss *S*
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag byggde en broms av en gammal turbin men fick aldrig testat den. Den ligger fortfarande på vinden. En av de smartaste lösningar jag sett är en fläkt som man kan stänga till utloppet för. Ju mer man stänger desto mer bromsar fläkten. Det gick tydligen bra att bromsa ett par hundra hästar. Han som hade byggt den var Kalle P. Nån som vet vem det är? Thelma broms går bra att använda, det finns riktiga bromsbänkar med den tekniken.
När det gäller kylning så har jag för mig att en vattenbroms kräver 40 minutliter vatten per 100 hästar om vattnet inte ska bli för varmt.
Det går bra att bygga en accelerations motorbroms också. Här finns lite om en sån: http://home.swipnet.se/~w-61197/dyno.html .

Erland.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Olj pump til lastbil som man kan strypa?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Inlägg av AlexP »

Bänken är iförstahand tänkt som sugmotor bänk.
Plats finns för 1, kanske 2 skivor till. Har faktiskt planerat för 1 skiva till.
Vill bara prova ut konceptet först samt se om min elektronik fungerar.
Tror ni att det kan fungera med vattenkylning av skivan?

Lastcellen jag har nu klarar bara 300nm på en 1m lång hävarm.
Man vill ju egentligen ha en kortare arm men då behövs en kraftigare lastcell.

Har även skissat på ett styrsytem med stegmotorer till broms och gas.
I teorin skall det fungera att "låsa" bromsen på ett varvtal, sen om det fungerar i praktiken är en annan femma :lol:

Programmet skriver även ut ett diagram när man är klar med sin bromsning.
Skriv svar