Martin H skrev:jag antar han har oket monterat på en hävstång till en våg så det är inget problem, problemet är som gustav säger, energi kan bara omvandlas och i detta fallet till värme mycket värme

Just det, då går det ju...
Jag ska ta och leka med mina mattekunskaper som jag knappt har, för att få lite grepp om värmeutvecklingen. Vi antar att det är fråga om en motor på 100kW.
För att höja temperaturen på en liter vatten en grad krävs 4,2 kilojoule, vilket råkar vara 4,2kW under en sekund. Med 100kW värmeutveckling betyder det att vi varje sekund kan värma 23,8 liter vatten en grad.
100/4,2=23,8 (eller 2,38l tio grader, eller 0,238l 100 grader)
Det krävs 2260kJ för att förånga en liter 100-gradigt vatten, och det skulle vara detsamma som 2260kW under en sekund - eller 37,7kW under en minut.
100/2260=0,044
Vi kan också räkna om det till att 100KW skulle kunna förånga en liter vatten på 2 minuter och 40 sekunder. (Jämför det med hur länge du har vatten kvar i grytan när du kokar ägg!

)
Uppvärmningen till kokpunkten är i jämförelse så liten att man kan bortse från den, men man ser i alla fall att det utvecklas massiva mängder värme (och det med "mesiga" 136hk, tänk er ett turbomonster på 3-4-5-6-700hk), och om man använder vatten till att kyla kommer det antingen gå åt en del flöde, eller så kommer man förvandla lokalen till en ångbastu - en liter vatten ger runt 1,7 kubikmeter 100-gradig ånga...
Reservation för felräkningar, och ingen hänsyn tagen till luftens kylning av bromsskivan...