Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Tack Gustaf, ditt ord väger tungt härtherealpinto skrev:Jag tror det blir alldeles lagom sådär
/Gustaf
Jag tror att bilen kommer se ut ungefär som banracing-Dauphinerna, men utan det elaka brytet på spindlar och med lite mer finess på på breddningen.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Ja precis, jag vill ju feta till den, samtidigt som jag förstärker formspråket. Planen för den delen är redan klarAmazon67 skrev:Jag skulle självklart bredda den, du kommer få mycket bättre väghållning med en bredare bil, dess utom blir det mycket fetare!
Så kan du ju fixa fina luftinsläpp med då i framkant på bakskärmarna!
Kommer bli asfet!
Eftersom jag ska börja bygga framvagn nu och snart skaffa en donator-audi så måste jag liksom välja bredd känns det som.
Det får nog bli Audibredd...
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Behöver du låna vinkelslip?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Du köper väl 10-pack av vinkelslipar antar jagj björk skrev:Behöver du låna vinkelslip?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Nej, kupen blir intakt, jag ska bara bredda karossidorna.
Bara
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Okej, då har jag satt mig ner med Casimprogrammet och dessutom laddat hem ett cad-program, allt för att kunna laborera med framvagnsbygget. Har lagt upp Dauphinen på sidan för att byta golv och lägga till lite balkar.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den ons jan 13, 2010 10:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
På lördag ska jag hämta en donatorbil
Intryckt tak, men det behöver jag ändå inte.
En VW Passat 1,8t årsmodell 2000.
Jag ska hämta den i Sveriges framskjärt, Göteborg
Håll tummarna nu så att jag kommer hem med bil och körkort i behåll
Intryckt tak, men det behöver jag ändå inte.
En VW Passat 1,8t årsmodell 2000.
Jag ska hämta den i Sveriges framskjärt, Göteborg
Håll tummarna nu så att jag kommer hem med bil och körkort i behåll
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Det blev affär alltså
Nu får du nog ändra i signaturen, annars kanske jag har någon audi motorkåpa man kan sätta dit
Nu får du nog ändra i signaturen, annars kanske jag har någon audi motorkåpa man kan sätta dit
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Jaja, signaturen ändrar jag aldrig. Med dekaltrim kommer man långt
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Donatorbilen i hamn
Igår den 16 januari for jag och ett par kompisar iväg till Göteborg för att hämta en donatorbil.
Lika spännande som vanligt när man ska köpa begagnade grejer
Jag visste att bilen hade krockat med en älg, men hur bilen har blivit skött innan det var ju svårt att lura ut via telefon.
Killen som sålde var i alla fall trevlig och priset var helt ok.
Jag är allergisk mot 6x9-hål i hatthyllor, röda boaormar från batteriet och andra pimpningar som får gå före oljebyten och städning av bilen.
Och den här Passaten var..................INTE en sån bil
YES!
Resan gick helt utan problem förutom att mina ramper vek sig när jag skulle köra på kärran.
När jag kommit hem klurade jag på hur jag skulle få av bilen från kärran .
Jag valde den ultimata lösningen:
Min pappa tog trucken på sitt jobb och lyfte bilen där Hälge hade satt ner rumpan , så i ett enda lyft fick jag bilen från kärran och skadan grovriktad
En sprucken vindruta hade jag hämtat hos plåtslagarn, och den monterade jag med silvertejp
Byggplast istället för sidorutor funkar perfekt. så nu kan jag provköra hela bilen, och den går ueditt fint , spinner som en katt i motor och låda.
(ueditt = östgötska för riktigt)
Lika spännande som vanligt när man ska köpa begagnade grejer
Jag visste att bilen hade krockat med en älg, men hur bilen har blivit skött innan det var ju svårt att lura ut via telefon.
Killen som sålde var i alla fall trevlig och priset var helt ok.
Jag är allergisk mot 6x9-hål i hatthyllor, röda boaormar från batteriet och andra pimpningar som får gå före oljebyten och städning av bilen.
Och den här Passaten var..................INTE en sån bil
YES!
Resan gick helt utan problem förutom att mina ramper vek sig när jag skulle köra på kärran.
När jag kommit hem klurade jag på hur jag skulle få av bilen från kärran .
Jag valde den ultimata lösningen:
Min pappa tog trucken på sitt jobb och lyfte bilen där Hälge hade satt ner rumpan , så i ett enda lyft fick jag bilen från kärran och skadan grovriktad
En sprucken vindruta hade jag hämtat hos plåtslagarn, och den monterade jag med silvertejp
Byggplast istället för sidorutor funkar perfekt. så nu kan jag provköra hela bilen, och den går ueditt fint , spinner som en katt i motor och låda.
(ueditt = östgötska för riktigt)
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Har knåpat ett par veckor med framvagnsgeometri. Har använt Casimprogrammet och tänkte droppa frågan på rejsa om vad som är rimliga värden.
Det lutar åt att jag tar bort original framvagnsbalk och monterar en egen som är lite mer bredbent
Eftersom det inte är en terrängbil jag bygger så vill jag gärna flytta upp bärarmsinfästningar och då blir det nog bäst att bygga ny balk.
Så här ser den ut snett framifrån. Med en ny konstruktion hoppas jag kunna lägga fjäderinfästningarna (coilover) utanför innerskärmen.
Spårvidden ska ju ökas med nästan 2 dm så jag tror det kommer finnas plats i hjulhuset.
Rambenen har knän för att fjädern ska få plats. Jag skulle kunna byta ut dom mot räta balkar, men jag är lite feg på den punkten. Jag vill inte våldta bilen i onödan
Det lutar åt att jag tar bort original framvagnsbalk och monterar en egen som är lite mer bredbent
Eftersom det inte är en terrängbil jag bygger så vill jag gärna flytta upp bärarmsinfästningar och då blir det nog bäst att bygga ny balk.
Så här ser den ut snett framifrån. Med en ny konstruktion hoppas jag kunna lägga fjäderinfästningarna (coilover) utanför innerskärmen.
Spårvidden ska ju ökas med nästan 2 dm så jag tror det kommer finnas plats i hjulhuset.
Rambenen har knän för att fjädern ska få plats. Jag skulle kunna byta ut dom mot räta balkar, men jag är lite feg på den punkten. Jag vill inte våldta bilen i onödan
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå