Mercedes W124 300D -85 får andningshjälp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Mercedes W124 300D -85 får andningshjälp

Inlägg av Amazon221 »

Hämtade denna idag:
Bild
En väldigt fräsch W124 300 diesel, importerad 1998, jag är tredje ägaren i sverige, 41k mil på nacken, den rost som finns är två små hål i bakre hjulhusen, ett i varje, stora som en femkrona typ
Bild
W124orna är egentligen ganska snygga, nu är min rätt skitig, men rak i plåten iaf :)

Under huven sitter det då en OM603 utan turbo som går riktigt vackert, har varit i kontakt med denna bil sen 2005 och vet hur mycket i fram och bakvagn som är bytt och så vidare, så chassi/drivlina är väldigt fräscht på denna bil
Bakom motorn sitter de en fem växlad manuell låda som verkar va i bra skick, inga konstiga ljud eller tröga växlar, bakaxeln är tyst och fin och beter sig som den ska

Karossen som ni ser, är helt original, och kommer nog så förbli, 4 big knickare med glimmers lär nog hamna fram i den iaf + att jag kanske tonar bakljusen som dom nyare W124orna har, annars vill jag behålla looken, som lagomt gubbsleeperstuk på den

Inredningen är väll som inget att berätta om, annat än att den är fräsch, överdragsklädsel i läder, MP3 spelare som följde med, import som sagt så saknar halvljusautomatik och stolsvärme, de senare brukar man kunna ordna själv 8)

Denna W124 kommer våldtas med lite roliga grejer, bla:
* GT28 turbo
* Saab 900 intercooler (kommer då få sitta där i vinter, har en stor och tjock intercooler men då kan jag inte skruva fast extraljusfästet + att jag måste kapa i blaken då)
* Pump max uppställd + lite högre maxvarv
* 3" Downpipe och avgasysstem, inga ljuddämpare till en början, systemet kommer gå hela vägen bak och avslutas med en dieselkrök

Sen i övrigt blir de laddtrycksmätare och avgastempmätare utöver original mätare i kupen, 6x9or i hatthyllan och en 12" bas i skuffen så man kan poppa lite emellanåt

Laddtrycket kommer stå på 1.3 till en början hade jag tänkt, borde ge rätt skapligt med knuff på den redan roliga dieseln, om de blir mer ladd får värdet på avgastempmätaren utvisa, går den inte för varm kanske man är och ställer upp de lite ;)

Bättre bilder kommer till helgen, då ska jag ta digitalkameran och fota lite bilder under huven och även invändigt, tips på hur jag ska montera extramätarna utan att dom "sticker ut" vore tacksamt, vill ha ganska diskret stuk, ska inte direkt skrika "toktrimmad" om den
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

For och handlade snigeln efter skolan idag, lätt värd tre papp då den är totalt nyrenoverad och aldrig provkörd efter renovering, tror denna ska funka fint på 603an
följde även med alla packningar, står nissan på dom då turbon kommer från en 200SX S14

Bild
ett stycke väldigt fin T28 turbo inkl språjlarns ny wg klocka som är förinställd på högre ladd (original är 0.45, okänt hittils, de får laddtrycksmätaren visa senare)

Bild
utlopp, som synes är turbon lackerad, få se hur länge de är nån värmetålig färg kvar på avgashuset dock

Bild
alla packningar

Bild
min viktigaste investering EVER, ETT glödstift, Bosch såklart, kostade 189 spänn på meca och var värd varenda krona, nu kommer den då glögga på alla igen, tills nästa lägger av, och de lär inte va detta i första taget
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

:thumbright:
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

:D

förresten, är inte min samma nyans som din första som fick snigel? för isf har jag lyckats hitta TRE st som är dena färg, verkar inte krylla av mörkblå 124or
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Jo det verkar vara samma färg på dom.
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

och hur högt ska avgastempen va på en diesel då tror du?
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

De gick som fint idag, hade ju tänkt hinna göra en del, men ICKE, latheten tog ut sin rätt, först hade ja glömt sätta i motorvärmarkabeln (bara 4 minus men med 2 glödstift helt döda kan ni ju räkna ut hur lättstartad den är utan värmare, hä gå int) men bytte iaf ett, hade bara köpt ett
så insuget är original än, och ja fick veta att STT gör en enklare modd av originalet, så då kör jag på de också, men först ska ja ordna mig ett dieselfilter då bilen går som SKIT nu, verkar vara en ispropp, men en farbror hade ett filter, har några bilder tagna med digitalkameran som kommer läggas in under kvällen
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Lite bilder då

Bild
ett stycke nyligt inkörd (host*) w124 diesel
Bild
lagomt skitig och fin
Bild
Interiören
Bild
Latheten ja... tog mig bra stund att byta glödstift, men iaf, så här ser de ut under locket, inget nytt för er som skruvat/kört mercedes men iaf
DieselLundgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons aug 05, 2009 2:46 pm

Inlägg av DieselLundgren »

hur ska du göra med insuget? tänkte om du kunde ge mig någon idé :D
annars får man väll göra som alla andra och bara ta upp ett hål på andra sidan......
----DIESELLUNDGREN----
'
Tobbe Lundgren
Lycksele
Sportmerca
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
Ort: Kornsjö
Kontakt:

Inlägg av Sportmerca »

Du har ju det bra med det insuget, bara att bygga en tryckbox,,,senn äre klart
DieselLundgren skrev:hur ska du göra med insuget? tänkte om du kunde ge mig någon idé :D
annars får man väll göra som alla andra och bara ta upp ett hål på andra sidan......
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

har jävlats ett bra tag med denna bil...

Dieselfiltret hade en del vatten i sig

Förfiltret var totalt dyngtätt

Klammrena var dåliga så de läkte vid förfiltret

slangen mellan förfilter och matarpump var torrsprucken

det var en propp i matarledningen



Men nu går den, 20 minuter tokpisk runt på trevliga ställen, varav större delen på högre varv på sladd och inga tendenser till att gå dåligt, nu blir de trimma



DieselLundgren: Jag ska bara ersätta luftburken med ett plenum i plåt, i mitt fall ett 5.5" rör i rostfritt som jag svetsar gavlar på och sätter ett 2" rör rakt fram på (behöver inte större för turbon + att jag har rätt mycket siliconslang i 2" och material för tryckrör) plenumet kommer sen monteras på samma sätt som original luftburk
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Bild
Nu ska vi sitta still :)
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

Stor update :)

Började tidigt idag och tog tag i projektet, och ja kom riktigt långt idag,

Bild
bilen på bockar fram, saknar lysen pga att en tjejkompis fick bra att veta på sina lysen på bes, så lyktorna från denna som är riktigt fina hamnar på den och sen hamnar hennes gamla sämre lysen på denna
Bild
Turbo, adatper och grenrör ihopskruvat, och de rymms under huven :D de tar inte i hjulhuset :)
Bild
hmm, ett stort runt rör som får flera hål, vad kan tokstållen till ägaren hålla på med :S
Bild
ett oljetråg :O
Bild
De rymms lite olja i en OM603, 7 liter närmare bestämt
Bild
sexan blottar sitt inre
Bild
krängaren rök i svängen, fy så enkelt tråget kom ner då kränghämmaren var ur vägen
Bild
Det rymms ett par bultar till tråget på en OM603 :S
Bild
Returen fixad :) och till er som undrat, jag har gjort så här på en motor förr ;) och detta är TÄTT
Bild
inifrån tråget
Bild
en plugg gjordes, som man kan sätta dit då turbon är bortplockad :)
Bild
Men kolla, där är ju de där underliga röret, vart ska detta sluta...
Bild
nämen kolla, rörstumpar är svetsade i hålen, och de ligger en platta på, va nu då?
Bild
AHHH!!! Killen smider insug :D Ni måste erkänna att det blir snyggt ;) nu ska ett 2" simons rf rör kapas till och svetsas så de sicker ut snett framåt/neråt så man kommer förbi bränslefiltret
Bild
Ett simons 2" rör i rostfritt brukar man ju ha till avgassystem, men inte jag :)
Bild
ja de ser lite cepe, och knappast optimalt, men det är ett dieselfilter ivägen för att få de riktigt snyggt med de rör ja utgick ifrån till insuget, men ska slipa till de mer och sen lacka allt silver :) + att inloppsröret kommer kortas mer, ska köpa en lämplig böj men jag kapar inte röret före jag vet hur tryckröret kommer
Bild
en annan vinkel, orkade inte provmontera dit de
Bild
den skarpsynte ser att jag tigger om en tvåa på besiktning, tur att denna inte ska besiktas då :)
Bild
för där är större delen av krockbalken :P

så där ja :) få se många kommentarer nu :)
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

wow, kommentarerna flödar :roll:
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

Ser veldig bra ut:) Morro med litt dieselbygge også. Men syntes den turboen så liten ut?
Skriv svar